×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 13 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

صندوق مشترک استان‌ها برای توانمندسازی کشاورزان و عشایر تالش سرمایه‌گذاری می‌کند، عشایر وکشاورزان کشور با آنکه سهم قابل توجهی در تولید ملی دارند اما با مشکلات وموانع فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. مسئولان صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می‌گویند براساس تفاهم نامه‌ای که با سازمان دهیاری‌های کشور امضا کرده‌اند می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های علمی دانش آموختگان کشاورزی و تجربه کشاورزان وعشایر باعث رونق اقتصاد جامعه عشایری، روستاییان و کشاورزان کشور شوند.

با همین رویکرد و به منظور بررسی مشکلات و موانع زنان عشایر تالش و کشاورزان و روستاییان این منطقه و ارائه راهکار برای رفع این موانع، نشست مشترکی با حضور حسن محمدیاری نماینده مردم تالش و رضوانشهر، ودود حیدری مقدم مدیرعامل صندوق مشترک استان‌ها، ولی‌الله آقایارزاده مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌ها و یکی از بانوان کارآفرین عشایر در سیاه چادر تالش در نمایشگاه روستاآباد برگزار شد. در این نشست، نماینده مردم تالش، رضوانشهر از ورود صندوق مشترک استان‌ها برای رفع مشکلات عشایر تالش و توانمندسازی آنها استقبال کرد.

حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش،رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی تفاهمنامه صندوق مشترک استان‌ها با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور را اقدامی مثبت در راستای توانمندسازی کشاورزان و عشایر عنوان کرد و گفت:  حمایت بیمه‌ای از نهادهای کم برخوردار مثل عشایر از اولویت‌های مجلس است. با همین رویکرد سازوکارهایی را برای بیمه عشایر تعیین کردیم و بحث بیمه عشایر در حال پیگیری است.

حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش،رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی

به گزارش بازار اصناف ‌آنلاین به نقل از روابط عمومی صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، حسن محمدیاری افزود:  در گیلان دو منطقه عشایری در رودبار و تالش وجود دارد. امیدواریم با توجه به تفاهم نامه صندوق مشترک با سازمان دهیاری‌ها مشکل بیمه عشایر هم حل و فصل شود و حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها برای رفع مشکلات عشایر و کشاورزان

ودود حیدری مقدم، مدیر عامل صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این نشست گفت: با توجه به اینکه روستاهای این شهرستان ظرفیت‌های گسترده‌ای درکلیه بخش‌های کشاورزی دارند، طی یک سال گذشته برای بررسی مشکلات عشایرو کشاورزان و رفع این مشکلات به شهرستان تالش ورود کردیم.

وی افزود: اگر امروز در شهرستان تالش مهاجرت وجود دارد و جوانان تحصیل کرده مهاجرت می‌کنند به این دلیل است که از نهادهای سرمایه‌گذاری در شهرستان تالش حمایت نمی‌شود. در حال حاضر، براساس تفاهم نامه امضا شده میان صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی منابع طبیعی کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور، تمام دهیاری‌ها می‌توانند ذیل این تفاهم نامه به صندوق مراجعه کنند و ظرفیت‌های خود را برای توانمندسازی عشایر و روستاییان در اختیار صندوق قرار بدهند .

حیدری مقدم با اشاره به بازدید اعظمی، سخنگوی کمیسیون وزارت کشاورزی، مجلس شورای اسلامی از غرفه صندوق مشترک استان‌ها در نمایشگاه روستا آباد گفت: دکتر اعظمی پس از اطلاع از تفاهم نامه صندوق مشترک استان‌ها با سازمان دهیاری‌های کشور، برای اجرایی شدن مفاد آن قول مساعد دادند و قرار شد در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بستر اجرای این تفاهم نامه فراهم شود.

مدیر عامل صندوق مشترک استان‌ها از نماینده  مردم تالش و رضوانشهر هم خواست از این تفاهم نامه  به نفع مردم روستایی و عشایری کشور ازجمله عشایر و روستاییان تالش حمایت کند.

کشاورزی قراردادی راهکاری برای ارتقای کیفیت و افزایش محصول   

کشاورزی قراردادی راهکاری برای ارتقای کیفیت و افزایش محصول

حیدری مقدم گفت: صندوق مشترک تلاش می‌کند از همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود با سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم زمینه توانمندسازی عشایر وکشاورزان سراسر کشور ازجمله عشایر تالش و مهم تر از آن زمینه توانمندسازی کشاورزان را فراهم کند به طوری که کشاورزان بتوانند هدفمند کشاورزی بکنند.

وی کشاورزی قراردادی را یکی از مهم ترین سازوکارهای ارتقای کیفیت و افزایش محصول عنوان کرد و گفت: صندوق تلاش می‌کند به صورت قراردادی مشکلات گیوه کارهای منطقه تالش را برطرف کند.

بانوان عشایر تالش در انتظار حمایت مسئولان

بانوان عشایر تالش در انتظار حمایت مسئولان

نیکنام یکی از بانوان عشایر تالش در این نشست، ضمن تشکر از حضور نماینده تالش، رضوانشهر در نمایشگاه روستاآباد گفت: حضور مسئولان در نمایشگاه بسیار کمرنگ است. بازدید هر مسئولی از نمایشگاه باعث دلگرمی ماست. ما انتظار زیادی نداریم . هیچ نهاد و سازمانی به ما کمک مالی نمی‌کند. ما ۲۶ نفر هستیم که در اینجا حضور داریم. سختی زیادی کشیدیم. طی چند روز ۳ کیلومتر بار کشیدیم . همه این سختی‌ها را تحمل کردیم که تالش در نمایشگاه دیده شود.دو خانم مسن با من بودندکه شب گذشته به دلیل فشار کار و خستگی کارشان به دکتر و درمان کشید . انتظار ما آن است که انتظار ما آن است که به این بانوان سرپرست خانواده توجه شود . نمی‌گویم این بانوان بی سرپرستند ؛ اما مشکل دارند و می‌خواهند  درآمد ثابتی داشته باشند. می‌خواهند کار بکنند اما با دست خالی نمی‌توانند. من به تنهایی چقدر می‌توانم از اینها حمایت کنم ؟

نیکنام در ادامه افزود: تلاش کردم مجموعه‌ای از بانوان تالش را که در زمینه‌های مختلف در بخش عشایری فعالیت می‌کردند به گونه‌ای ساماندهی کنم تا بتوانند در کنار دامداری در مشاغل خانگی از جمله شیرینی پزی، ریسندگی، خشک کردن پشم گوسفند و پشم ریسی و تبدیل آن به لباس محلی  به یک درآمد ثابت برسند. اما بدون حمایت مسئولان با مشکلات فراوانی مواجهیم.

حمایت از طرح‌های عشایری

حیدری مقدم با بیان اینکه صندوق مشترک به زنان عشایر و زنان روستایی ازجمله زنان عشایر و روستایی منطقه تالش کمک می‌کند، گفت: گام اول شناخت ظرفیت‌های منطقه تالش است. اقلیم منطقه تالش از قابلیت‌های فراوانی برای کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی در قسمت کوهستان برخوردار است. ریسندگی و تولید پوشاک از دیگر ظرفیت‌های این منطقه است.

مهم تر از همه این قابلیت‌ها، توانمندی زنان تالشی است که پابه پای مردان تالشی در حوزه کشاورزی، دامداری و دامپروری مشغول فعالیت هستند. با توجه به این ظرفیت‌های بی نظیر اگر عشایر طرحی داشته باشند صندوق مشترک استان‌ها با سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم از اجرای آن حمایت می‌کند. ضمن آنکه در زمینه  بازار یابی و فروش محصولات و  برندینگ هم به زنان عشایر کمک می‌کند تا مشکل فروش محصولات آنها برطرف شود.

افزایش تولید محصولات عشایری با کمک فارغ التحصیلان کشاورزی

مدیر عامل صندوق مشترک استان‌ها، استفاده از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی منطقه تالش را برای توانمندسازی عشایر ضروری دانست و گفت: صندوق مشترک استان‌ها براساس تفاهم نامه امضا شده با سازمان دهیاری‌ها،زمینه اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی را در سطح کشور فراهم کرده است. فارغ التحصیلان کشاورزی منطقه تالش هم می‌توانند با ارائه خدمات به کشاورزان و عشایر باعث تولید بیشتر و ارتقای کیفیت محصول شوند و از محل افزایش تولید و بهره وری کسب درآمد کنند.

حیدری مقدم در ادامه گفت: عمده جمعیت  تالش به صورت عشایری زندگی می‌کنند. با توجه به ییلاق – قشلاق و استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی و ظرفیت‌های دامداری و دامپروری این منطقه، صندوق می‌تواند هم در زمینه کشاورزی و هم دامداری و دامپروری سرمایه‌گذار باشد. علاوه بر سرمایه‌گذاری، بازاریابی، فروش و توزیع محصولات عشایر در بازارچه‌های مرزی آستارا در دستور کار صندوق مشترک استان‌ها قرار دارد.

برگزاری همایش برای توانمندسازی عشایر و روستاییان و زنان سرپرست خانوار تالش

حیدری مقدم در بخشی از گفته‌های خود از برگزاری همایشی در تالش خبر داد و افزود: در همایشی که صندوق مشترک استان‌ها بزودی در تالش برگزار خواهد کرد تعاونی‌های فعال روستا، زنان سرپرست خانوار و  زنان شاغل شناسایی می‌شوند . سپس از ظرفیت‌های صندوق برای سرمایه‌گذاری و تسهیل گری به منظور توانمندسازی روستاییان، کشاورزان، عشایر و زنان سرپرست خانوار اقدام می‌کنیم و امیدواریم شاهد رخدادهای خوبی برای جامعه روستایی وعشایر باشیم.

تلاش صندوق مشترک استان‌ها برای ارتقای رشد اقتصادی خانواده‌های کشاورز

تلاش صندوق مشترک استان‌ها برای ارتقای رشد اقتصادی خانواده‌های کشاورز

ولی‌الله آقایارزاده ،مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌ها، در این نشست با اشاره به ارزش زنجیره تولید گفت: ما باید بتوانیم در این خصوص از ظرفیت‌های کشاورزان عزیزمان استفاده نماییم.

آقایارزاده افزود: براساس منویات مقام معظم رهبری، ارتقا و رشد اقتصادی خانواده‌های کشاورز محور یکی از اهداف اصلی صندوق مشترک استان‌ها است و صندوق مشترک استان‌ها برای دستیابی به این هدف از  هیچ تلاشی فرو گذار نخواهد کرد. با همین رویکرد کمک به کارآفرینی روستاییان و عشایر شهرستان تالش در دستور کار صندوق مشترک استان‌ها قرار دارد.

صندوق مشترک استان‌ها برای توانمندسازی کشاورزان و عشایر تالش سرمایه‌گذاری می‌کند

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.