×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, 8 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

‌کمبود دارو صنعت زنبورداری را تهدید می‌کند/ وثیقه ۸۰ میلیاردی برای تسهیلات ۲میلیاردی!، سیدکمال‌ میرهاشم‌پور مدیر عامل شرکت‌هانی بال، میزان تولید کارخانه‌هانی بال را ۱۲۰۰ تن در اعلام کرد و افزود: بالغ بر ۳ هزار کندوی زنبور عسل داریم که تعدادی از آن مدرن و تعدادی سنتی است. عسلی که از زنبورداران می‌گیریم اطمینان داریم که ساکروز آن یک یا دو است. این عسل را با بهترین بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنیم.

به گزارش بازار اصناف آنلاین به نقل از روستا آنلاین، شهرزاد آشتیانی: این تولید کننده عسل گفت: مدت‌هاست در خصوص تولید زهر زنبور عسل و ژل رویال تحقیق کرده‌ام و این تحقیقات کامل شده است مدارک مرتبط با تولید زهر عسل و ژل رویال را از دانشگاه تبریز گرفته‌ام.

اگر دولت حمایت کند می‌توانیم زهر زنبور عسل و ژل رویال تولید کنیم و علاوه بر تامین نیاز کشور، این محصولات را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم.

تمام مدارک لازم برای صادارت اعم از استانداردها، ایزوها و تاییدیه‌های بین‌المللی را هم در دست داریم. صادرات این محصول برای کشور ارزآوری دارد و در راستای اقتصاد بدون نفت است.

ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۲ نفر

مدیر عامل شرکت‌هانی بال، درباره چگونگی ورود خود به حرفه زنبورداری گفت: از کودکی در کنار پدرم به این شغل مشغول بودم و تا امروز آن را ادامه داده‌ام. البته قبل از این، در شهر سلماس از توابع آذربایجان غربی شرکتی داشتم که آن را جمع کردم و پس از مهاجرت به آذربایجان شرقی، در اینجا کارخانه تولید عسل راه اندازی کردم. درحال حاضر، ۱۲ نفر به طور مستقیم در کارخانه مشغول فعالیت هستند تعدادی بازاریاب و مدیر در دفاتر تهران و شهرستان‌ها نیز به طور غیر مستقیم با‌هانی بال همکاری دارند.

تلاش برای ورود به بازار کشورهای عربی

او از برنامه ریزی برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌هانی بال خبر داد و گفت: در حال حاضر محصولات‌هانی بال به کشورهای عراق، آذربایجان، روسیه و ترکیه صادر می‌شود.

کشورهای عربی متقاضی بهترین و با کیفیت ترین محصول هستند؛ محصولات‌هانی بال هم کیفیت بالایی دارد و تلاش می‌کنیم ضمن ارتقای بیشتر کیفیت محصولات، زمینه صادرات آن را به کشورهای عربی آماده کنیم.

نیاز به تسهیلات بیشتر برای ارتقای کیفیت بسته‌بندی

هاشم‌پور، توسعه فعالیت‌های‌هانی بال را در گرو دریافت تسهیلات دانست و گفت: تاکنون تسهیلات اندکی از طرف جهاد کشاورزی دریافت کرده‌ایم.

ما فقط می‌توانیم مستقیما از جهاد کشاورزی تسهیلات دریافت کنیم، اما این تسهیلات در مقابل نیاز ما ناچیز است.

شرایط دریافت وام و استفاده از تسهیلات دولتی هم بسیار دشوار است و به طور مستمر امکان پذیر نیست.

این تولید کننده عسل تصریح کرد: اگر تسهیلات متناسب با نیاز ما باشد می‌توانیم بسته‌بندی‌ها را بر اساس الگوهای بسته‌بندی و تولیدی کشورهای آلمان و انگلیس ارتقا بدهیم.

ارتقای بسته‌بندی باعث جذب مشتری در بازارهای خارجی می‌شود و زمینه ارز آوری بیشتر را به کشور فراهم می‌کند.

علاوه بر این، اگر تسهیلات دولتی به ما تعلق بگیرد فعالیت مان را توسعه می‌دهیم. با توسعه، اشتغال جدید می‌شود.

کمبود دارو، صنعت زنبورداری را تهدید می‌کند

هاشم‌پور یکی از مشکلات زنبورداری را تهیه دارو برای زنبورها عنوان کرد و گفت: به دلیل تحریم‌ها، به سختی می‌توان دارو تهیه کرد. ما مجبوریم داروی مورد نیاز را از عراق یا ترکیه وارد کنیم که کیفیت ندارد.

داروهای وارد شده از کشورهای عربی هم قلابی است. داروی باکیفیت، داروی آمریکایی است که تحریم‌ها مانع از واردات آن شده است. دارو که نباشد زنبورها کم کم از بین می‌روند.

به گفته وی، نبود دارو مشکل بزرگی است چون وقتی بیماری زنبور‌ها مشخص می‌شود داروی مناسبی برای درمان وجود ندارد. در نتیجه شخص زنبورداری که اطلاعات کافی در زمینه بیماری‌ها ندارد زنبورهایش را از دست می‌دهد و این روند به مرور زمان باعث کاهش و نابودی زنبورها و صنعت زنبورداری می‌شود.

فروش عسل‌های بی‌کیفیت به دلیل ضعف نهادهای نظارتی

این تولید کننده عسل در بخشی از گفته‌های خود به بی توجهی سازمان‌ها و نهادهای مسئول اشاره کرد و گفت: افرادی درحوزه تولید عسل و زنبورداری بدون دانش و آگاهی، محصول بی‌کیفیت روانه بازار می‌کنند.

مثلاً عسل‌های صنعتی، معمولی و آزمایش نشده را وارد بازار می‌کنند و باعث خرابی بازار تولید‌کنندگانی می‌شوند که عسل استاندارد تولید می‌کنند.

این موارد را با مسئولان سازمان دارو و غذای تبریز در میان گذاشته‌ایم اما هیچ اقدامی نکرده اند و براثر بی توجهی مسئولان، تولید‌کنندگان عسل‌های بی کیفیت بدون هیچ مانعی همچنان مشغول عرضه عسل‌های نامرغوب هستند.

وی ورود افراد غیرمتخصص به حوزه زنبورداری و تولید عسل را تهدیدی برای صنعت زنبورداری کشور دانست و گفت: افرادی که هیچ تخصصی ندارند در بسته‌بندی‌های مختلف عسل آویشن یا عسل گون عرضه می‌کنند در حالی که عسل آویشن تحت شرایطی خاص تولید می‌شود و اغلب عسل‌هایی که به عنوان عسل آویشن در فروشگاه‌ها می‌بینیم عسل آویش نیستند. وقتی فرایند نظارت ضعیف باشد عده ای

سودجو با سوء استفاده از وضعیت موجود به مردم دروغ می‌گویند و عسلی را که فاقد استانداردهای لازم است به عنوان عسل آویشن یا گون به مردم می‌فروشند.

عسل متفرقه نخرید

هاشم‌پور به مردم توصیه کرد عسل‌های بدون برند و متفرقه نخرند و عسل مورد نیاز خود را از برندهای معتبر تامین کنند. به گفته وی، عسل‌های با نام و نشان، ایزو، تاییدیه بهداشت و استانداردهای لازم را دارند و از کیفیت بالایی برخوردارند. ساکروز عسل‌های با نام و نشان مشخص است و با بسته‌بندی مرغوب و با کیفیت بالا عرضه می‌شوند.

ضمانت سنگین برای دریافت تسهیلات ناچیز بانکی

هاشم‌پور گفت: ما از دولت انتظار داریم از صنعت زنبورداری و تولید‌کنندگان عسل حمایت کند. دولت در راستای حمایت از این تولیدات۲ میلیارد تومان تسهیلات به ما اختصاص داد در حالی که این میزان تسهیلات، هزینه خرید یک یا دو دستگاه آزمایشگاهی است.

او در ادامه به دشواری‌های دریافت تسهیلات اشاره کرد و افزود: با این تسهیلات ناچیز، ما نمی‌توانیم تولید را افزایش بدهیم و کیفیت محصولات تولیدی را از آنچه هست بالاتر ببریم.

ضمن آنکه برای دریافت همین تسهیلات ناچیز، سند کارخانه و سه خانه را به ارزش تقریبی ۸۰ میلیارد تومان به عنوان ضمانت گذاشتیم تا ۲ میلیارد تومان تسهیلات بگیریم.

این چه حمایتی است که از یک تولید کننده می‌شود؟ لابد اگر ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای راه اندازی صنعت زهر زنبور عسل درخواست کنیم باید سند شهر شبستر را ضمانت بگذاریم.

میرهاشم‌پور گفت: آیا مسئولان اطلاع دارند که برای دریافت ۲ میلیارد تومان وام، این میزان ضمانت لازم است؟ علاوه براین، هزینه محضر مربوط به ضمانت بانکی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان است.

اگر این وام سر تاریخ پرداخت نشود به مبلغ بازپرداخت، ضرر و زیان هم اضافه می‌شود و تولید کننده باید خسارت دیر کرد پرداخت کند.

خانه و املاکی که اسنادشان را برای ضمانت گذاشته‌ایم بلوکه شده‌ است.

این یعنی عملا دست ما بسته است و در صورت نیاز نمی‌توانیم این املاک را بفروشیم و کار دیگری بکنیم چون در گرو بانک است.

گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال+کمال هاشم‌پور؛ مدیرعامل شرکت هانی‌بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت‌هانی بال
گزارش تصویری شرکت هانی‌بال

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.