×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 13 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رژیم غذایی برای کبد چرب، متاسفانه کبد چرب یکی از بیماری های شایع در جامعه فعلی است. از این رو افراد زیادی را می بینیم که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. اما نگران نباشید چرا که کبد چرب با تغذیه قابل درمان است.

به گزارش بازار اصناف آنلاین: اما در خصوص تأثیرات رژیم غذایی برای کبد چرب چه می دانید؟ تأثیر آب و مایعات بر کبد به چه صورت است؟ تا انتهای این محتوا از مرکز تخصصی دکتر سلامت با ما همراه باشید تا یک راهنمای تغذیه برای مدیریت کبد چرب را به شما ارائه دهیم.

 

 

کبد چرب وضعیتی است که در آن اندام، چربی بیش از حد ذخیره می کند. اگر درمان نشود، کبد شما در نهایت می تواند از کار بیفتد. اما می توانید با تغذیه سالم از کبد چرب پیشگیری کرده یا آن را درمان کنید. ممکن است لازم باشد بر روی برخی غذاها تمرکز کنید و برخی دیگر را محدود کنید.

بیماری کبد چرب در افرادی که با شرایط خاصی مانند چاقی و دیابت نوع ۲ زندگی می کنند شایع تر است .

در یک بدن سالم، کبد سموم را دفع می کند و صفرا تولید می کند، مایعی به رنگ زرد مایل به سبز که چربی ها را به اسیدهای چرب تجزیه می کند تا هضم شوند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می رساند و از عملکرد آن به خوبی که باید جلوگیری می کند، اما تغییر سبک زندگی می تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند.

به طور کلی، رژیم غذایی کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • میوه ها و سبزیجات
  • گیاهان پر فیبر مانند حبوبات و غلات کامل
  • کاهش قابل توجه مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها، از جمله آنهایی که حاوی قند، نمک، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع هستند.

رژیم غذایی کبد چرب

بهبود وضعیت کبد چرب با پیروی از یک رژیم سالم و مناسب امکان پذیر است از این رو در ادامه مروری بر مفیدترین غذاهای کبد چرب و تأثیر غذاها بر سلامت کبد خواهیم داشت پس همچنان با ما همراه باشید.

قهوه برای کمک به کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبدی

فنجان قهوه روزانه شما می تواند به محافظت از کبد در برابر چربی های اضافی کمک کند.

یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که مصرف منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به کبد چرب و همچنین کاهش خطر پیشرفت فیبروز کبد در افرادی که قبلاً مبتلا به این بیماری بوده اند، مرتبط است.

همچنین به نظر می رسد قهوه تعداد آنزیم های غیرطبیعی کبدی را در افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های کبدی کاهش می دهد.

سبزی در رژیم غذایی کبد چرب

ترکیبات موجود در اسفناج و سایر سبزیجات برگدار ممکن است به مبارزه با بیماری کبد چرب کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که خوردن اسفناج به طور خاص خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد. جالب توجه است که این مطالعه بر روی اسفناج خام متمرکز بود، زیرا اسفناج پخته شده همان نتایج قوی را نداشت. این می تواند به این دلیل باشد که پختن اسفناج (و سایر سبزیجات برگدار) ممکن است محتوای پلی فنول و فعالیت آنتی اکسیدانی را کاهش دهد.

پاکسازی کبد چرب با لوبیا و سویا

هم لوبیا و هم سویا در کاهش خطر ابتلا به کبد چرب نویدبخش بوده اند. یک بررسی اجمالی علمی منبع معتبر رژیم غذایی و بیماری کبد اشاره می کند که حبوبات مانند عدس، نخود، سویا و نخودفرنگی نه تنها از نظر تغذیه ای عالی هستند، بلکه حاوی نشاسته های مقاوم هستند که به بهبود سلامت روده کمک می کنند.

استفاده از حبوبات در دستور پخت غذاها حتی ممکن است به کاهش گلوکز و تری گلیسیرید خون در افراد چاق کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که رژیم های غذایی غنی از حبوبات به طور خاص به کاهش احتمال کبد چرب کمک می کند.

ماهی برای کاهش التهاب در رژیم غذایی کبد چرب

ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. مکمل های امگا ۳ ممکن است با کاهش چربی کبد، افزایش کلسترول محافظتی HDL و کاهش سطح تری گلیسیرید، برای مبتلایان به کبد چرب مفید باشد.

غذاهای حاوی از فیبر و غلات کامل

از دیگر مواد غذایی مناسب برای کاهش چربی کبد می توان به غذاهای غنی از غلات کامل و فیبر مانند بلغور جو دوسر اشاره کرد. مطالعات نشان داده است که یک رژیم غذایی مغذی غنی از مواد غذایی با فیبر بالا مانند جو می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک کند و برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید باشد.

آجیل برای کمک به کاهش التهاب

رژیم غذایی سرشار از آجیل با کاهش التهاب، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو و شیوع کمتر کبد چرب همراه است.

یک مطالعه بزرگ معتبر از چین نشان داد که افزایش مصرف آجیل به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به کبد چرب مرتبط است و اگر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب گردو مصرف کنند، احتمالا وضعیت کبد آن ها بهبود پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

اگر کبد چرب دارید یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، برخی تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی کبد چرب می تواند به بهبود سلامت کبد شما کمک کند.

پیروی از یک رژیم غذایی کامل و مغذی غنی از فیبر، پروتئین بدون چربی یا گیاهی و چربی های سالم بهترین راه برای بهبود سلامت کبد، کاهش خطر این بیماری و کاهش وزن سالم است.

اگر مبتلا به بیماری کبد چرب هستید یا نگران هستید که ممکن است در معرض خطر باشید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مورد اعتماد مشورت کنید تا یک برنامه درمانی شامل رژیم غذایی کبد چرب و همچنین اصلاح شیوه زندگی مانند افزایش فعالیت بدنی، بهبود خواب و کاهش استرس را به شما ارائه دهد. برای این منظور متخصصان ما در کلینیک دکتر سلامت آماده هستند تا با ارائه یک رژیم آنلاین و مناسب، شما را در این امر همراهی نمایند.

سوالات متداول

  1. غذاهای ممنوعه برای کبد چرب کدامند؟

گوشت های چرب یکی از بدترین منابع چربی های اشباع شده هستند. علاوه بر این، خامه، کره، پنیر، چیپس، سوسیس، فست فودها، غذاهای پرچرب و پرشکر و … از دیگر منابع ناسالم برای افراد مبتلا به کبد چرب هستند.

  1. چگونه چربی کبد را درمان کنیم؟

چربی های اشباع شده را با چربی های غیراشباع سالم تری جایگزین کنید، مانند چربی های موجود در ماهی، دانه کتان و گردو. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را بیشتر مصرف کنید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیاد قند به ویژه فروکتوز خودداری نمایید. اینها شامل نوشابه های شیرین شده، نوشیدنی های ورزشی، چای شیرین شده و آبمیوه ها هستند.

  1. آیا عسل برای کبد مفید است؟

اخیراً عسل به عنوان مکمل غذایی و درمان تعدادی از بیماری های کبدی مانند هپاتیت، سیروز، نارسایی حاد کبد، بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری کبد الکلی، فیبروز، استئاتوز، هماتوم و التهاب کبد استفاده می شود. از این رو پیشنهاد می شود شما نیز از این خوراکی دلچسب و گوارا غافل نشوید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.