×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, 8 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

ثروت آفرینی اقتصاد دریایی برای آیندگان،‌ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با تبریک فرارسیدن روز جهانی دریانوردی به جامعه دریایی کشور اظهار کرد: افتخار ایران است که در طول ۵۰ سال گذشته به تعهدات جهانی دریانوردی از جمله کنوانسیون زیست محیطی مارپل پایبند بوده است.

به گز ارش بازار اصناف آ‌نلاین به نقل از بندر و دریا: بذرباش افزود: با همه تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در مسیر وجود دارد امیدواریم بتوانیم بهترین‌ها را برای کشور و مردم عزیزمان به ارمغان بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابتدای حضورم در وزارت راه اشاره کردم که مهم است در پدیده‌ها چه نگاهی داشته باشیم. وقتی از صنعت دریایی به عنوان یک پدیده جهانی و بزرگ یاد می‌کنیم باید بدانیم که راجع به چه حوزه‌ای داریم صحبت می‌کنیم و به ابعاد صنعت آن از جمله بازار، حمل و نقل، قیمت، رقابت، بسته‌بندی و… توجه کنیم و باید برای هرکدام از بخش‌های صنعت دریایی برنامه‌ریزی جداگانه داشته باشیم.

بذرپاش با بیان اینکه دریای آزاد در جنوب یک فرصت بی‌نظیر برای کشور است، افزود: در حوزه ترانزیتی ایران هم راه و هم راه حل برای بسیاری از بن‌بست‌های ترانزیتی که در منطقه وجود دارد، است و لذا باید برنامه‌های مدونی برای این مقوله داشته باشیم که یکی از اصلی ترین آن‌ها کریدور شمال به جنوب و اتصال ریلی دریای جنوبی به شمال ایران است.

وی با اشاره به اینکه مقامات بسیاری از کشورها از جمله تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مایل به همکاری ترانزیتی با ایران هستند، به بیان خاطره یکی از مقامات سیاسی کشور روسیه اشاره کرد و از قول وی گفت: خدا خواسته است که بعد از سال‌ها مسیر جاده ابریشم برای ایران احیا شود.

وزیر راه ‌و شهرسازی با بیان اینکه باید هرچه سریعتر کریدور شمال-جنوب را با همه کمبود منابع تکمیل کنیم، اظهار داشت: قرارداد بلند مدت بهر‌ه‌برداری از بندر چابهار با هندی‌ها در آینده نزدیک به امضا می‌رسد.

وی گفت: از همکاران خود خواسته‌ام هر بخشی از ظرفیت‌های بندری را با رعایت مقررات به بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که باید از تصدی‌گری فاصله بگیریم و به سمت ایجاد بندرهای جدید در کنار ایجاد شهرهای ساحلی جدید برویم.

بذرپاش بر تبدیل فرصت‌های بالقوه به بالفعل تاکید کرد و گفت: باید شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی را به سمت حمل و نقل ترکیبی سوق دهیم چرا که هزینه‌های جابجایی کالا در جاده هم بالا است و هم خطرات جانی دارد. از این منظر باید بتوانیم اتصال شبکه ریلی به بنادر را به نقطه مطلوب برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر اهمیت حمل و نقل ترکیبی و استفاده از آن در بنادر تاکید کرد و گفت: با توجه به موضوع اقتصاد دریا محور و موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران و وجود مرزهای دریایی در شمال و جنوب کشور وضعیت درآمد ارزی ایران از این موقعیت مناسب نیست که باید آسیب‌شناسی شود و راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود توسط صاحب نظران ارائه شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد دریا به اندازه نفت می‌تواند برای آیندگان کشور تولید ثروت کند، افزود: در تربیت متخصص در حوزه دریا و دریانوردی دچار ضعف هستیم و نتوانسته‌ایم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان جوان به نحو احسن در این حوزه استفاده کنیم.

بذرپاش در پایان ضمن تاکید بر توان داخلی متخصصان ایرانی خاطرنشان کرد: نهضت داخلی سازی را باید شروع کنیم و در این مسیر باید به ظرفیت داخلی و توان آنان باور داشته باشیم و خود را اسیر نظام بروکراسی نکنیم.

پی دی اف شماره ۳۱۰ و ۳۱۱ نشریه بندر و دریا شهریور سال ۱۴۰۲ رو مشاهده نمایید.bandar-va-darya-310-311پی دی اف شماره جدید نشریه بندر و دریا

گالری صفحات دوره جدید، شماره ۳۱۰-۳۱۱ شهریور و مهرماه ۱۴۰۲

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.