×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, 26 دی , 1403  .::.   برابر با : Wednesday, 15 January , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت‌های بندری و پس کرانه‌های چابهار برای تبدیل این منطقه به قطب سوم انرژی کشور خبر داد.

به گزارش بازار اصناف آنلاین، قاسم عسکری‌نسب در گفت‌وگوی اختصاصی با «ماهنامه بندر و دریا» با اشاره به موقعیت خاص بندر چابهار در شمال اقیانوس هند و دسترسی راحت این بندر به اقیانوس‌ها گفت: از سالها قبل وزارت نفت در صدد تبدیل منطقه چابهار و سواحل مکران به قطب جدید انرژی کشور بود و سازمان بنادر و دریانوردی هم در این زمینه تدارکات لازم را اندیشیده و اقدامات مناسبی در این مسیر انجام داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ نفت و انرژی می‌توان گفت بندر چابهار عسلویه سوم یا قطب سوم انرژی منطقه خواهد ‌شد، افزود: ما یک عسلویه به عنوان قطب انرژی کشور داریم، عسلویه دوم شاید در حوزه «کوه مبارک» در استان هرمزگان باشد و بندر چابهار عسلویه سوم خواهد شد که در حوزه‌های نفتی و پتروشیمی فعال می‌شود.

عسکری‌نسب افزود: سازمان بنادر و دریانوردی متناسب با فعالان اقتصادی حوزه‌های نفتی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها در بندر است.

وی افزود: در پایانه یا زون نفتی چابهار، روی ۲۱ خط لوله نفتی کار می‌کنیم، چون می‌خواهیم محوطه‌‌های نفتی را به اسکله‌‌های نفتی متصل کنیم و یک پست اسکله ۵۰ هزار تنی نیز داریم. در حال حاضر پیمانکار مشخص‌ شده و در حال تجهیز کارگاه است. یک پست اسکله نفتی و پست دوم اسکله نفتی و پتروشیمی چند منظوره داریم که توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال احداث است تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتری‌ها و تولیدکنندگان باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای اتصال اسکله نفتی به مخازن نفتی چابهار، ۲۱ خط لوله نفتی با اعتباری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست گفت: با توجه به تقاضاهایی که در این زمینه دریافت کردیم و مذاکراتی که انجام دادیم، به نظر می‌رسد فعالان بخش خصوصی نیز راغب هستند اسکله‌های نفتی و پتروشیمی را احداث کنند.

عسکری‌نسب همچنین با بیان اینکه در حال حاضر با گذر از اقدامات اولیه در حال پیشرفت در ساخت طرح‌ها هستیم تا حوزه‌‌های نفتی پاسخگوی نیاز مشتری باشند ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه یکی از سرمایه‌گذاری‌ها حدود ۹۵ و دیگری ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، امسال می‌توانیم حداقل یکی از حوزه‌های نفتی را افتتاح کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در خصوص عملکرد بندر چابهار در تخلیه و بارگیری در سال گذشته تصریح کرد: پارسال با زحماتی که همه دستگاه‌ها کشیدند و اتحاد و همدلی آنها و راه‌اندازی ۳ خط کانتینری، بیش از ۴ میلیون تن کالا در بندر چابهار تخلیه و بارگیری در حوزه‌‌های نفتی و غیر نفتی داشتیم که بخشی از آن کالاهای اساسی بود و با توجه به اینکه سال گذشته هدف‌ گذاری ما این بود که حدود ۳۰ هزار کانتینر تخلیه و بارگیری داشته باشیم، با زحماتی که کشیده شد بیش از ۶۶ هزار کانتینر تخلیه و بارگیری شد و رشد ۱۵۵ درصدی در حوزه کانتینری داشتیم.

وی افزود: در حوزه کالای عمومی، ما رشد ۳۸ درصدی داشتیم که تخلیه و بارگیری کالای عمومی در بندر اتفاق افتاد؛ به ‌خصوص کالاهای سنگینی با وزن‌های تقریباً ۲۵۰ تن که مورد نیاز پتروشیمی‌ها و فولاد بود و با اقداماتی که در این زمینه انجام شد به ‌صورت ایمن تخلیه شد. در حوزه صادرات مواد معدنی، کالاهای ساختمانی و میوه و تره‌بار کشور و کشورهای همجوار حدود یک میلیون تن صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳٫۵ درصدی داشتیم.

عسکری‌نسب همچنین در خصوص اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برای نوسازی تجهیزات و تاسیسات بندری گفت: هم در بندر چابهار و هم در بنادر تابعه اقدامات خوبی از نظر نوسازی یدک‌ کش‌‌ها و تجهیزات جستجو و نجات دریایی انجام شده است.

سازمان بنادر و دریانوردی با یک برنامه ‌ریزی، تجهیزات دریایی خودش را ـ که به کشتی‌ها و مردم در حوزه یدک‌کشی و در حوزه جست‌وجو  و نجات خدمات می‌دهد ـ رشد داد. در چابهار نیز در حوزه تجهیزات دریایی ۱۰ فروند شناور تخصیص داده شد. در این مدت کوتاه یک فروند شناور جستجو و نجات به تجهیزات ما اضافه شد و شناورهای جدید در دست ساخت هستند و همین امسال بخشی از یدک‌ کش‌‌ها به چرخه ناوگان ما اضافه می ‌شوند.

وی افزود: همچنین تعدادی شناور آتشخوار و شناورهای‌هادی یعنی شناورهای راهنما در حال اضافه شدن به ناوگان استان هستند. در نظر داشته باشید که ما شناورهای راهنمابر خاصی می‌خواهیم، زیرا تنها بندر اقیانوسی کشور هستیم و در دوره‌ای از سال درگیر پدیده اقیانوسی مونسون هستیم که در آن دوره، هر شناوری نمی‌تواند کار خدمات راهنمایی را انجام بدهد. به این دلیل راهنمابر خاصی را برای بندر چابهار باید در نظر گرفت، علاوه بر اینکه تجهیزات خاص مقابله با آلودگی در اقیانوس هم برای بندر چابهار در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص نوسازی تجهیزات غیر دریایی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان نیز گفت: در حوزه تجهیزات خشکی سازمان بنادر و دریانوردی برای افزایش ضریب ایمنی بندر، کار بزرگی انجام داد و تجهیزات بسیار خوبی در حوزه آتش‌ نشانی برای بنادر خریداری کرد. سهم ما نیز ۱۰ دستگاه بود که شامل ماشین آتش‌نشان، آمبولانس، ماشین فرماندهی و دیگر تجهیزات است که به بنادر ما الحاق شده و در مرحله شماره‌گذاری در منطقه آزاد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در خصوص اتصال ریل به بنادر برای تسهیل در حمل و جابجایی بار و اتصال راه آهن به بندر اقیانوسی چابهار نیز با اشاره به اینکه در حوزه اتصال راه ‌آهن به بندر، یک بخشی وظیفه ما محسوب می‌شود، مثل تأمین ریل در بندر و بقیه به حوزه‌ شرکتهای راه ‌آهن و ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور باز می‌گردد افزود: در بندر چابهار حدود ۳۰ کیلومتر ریل احداث خواهد شد.

برای این کار مشاور گرفتیم و در حال انجام مطالعات آن هستیم. ریل اصلی که از زاهدان به سمت چابهار در حال احداث است، تا شهر خاش پیش رفته و حدود ۱۷۰ کیلومتر آن در حال بهره‌ برداری است و مابقی تقریباً رشد ۷۰، ۸۰ درصدی در حوزه زیرساخت دارد و تمام پل‌ها و تونل‌های آن آماده شده است. تزریق بودجه خوبی بر اساس موضوعاتی که در جلسات داشتیم انجام گرفته است و امیدواریم بتوانیم ریل را به بندر چابهار وصل کنیم، چرا که بحث ریلی یکی از مقوله‌های اصلی حمل‌ و نقل است، زیرا اغلب کالاها ریل‌پایه است.

وی همچنین در خصوص ساخت راه‌های جدید برای اتصال بندر به راههای اصلی کشور نیز گفت: یکی از نیازهای بندر، تسهیل تردد کامیون‌ها و مسیر دسترسی آنهاست.

الان با توجه به اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان، یک بزرگراه دسترسی کامیون‌ها به بندر در حال ساخت است و مراحل پایانی خط‌کشی آن در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم آن را افتتاح کنیم. عرض این بزرگراه ۱۲۰ متر است و ۱۴ باند دارد.

۲ باند ریل است و مابقی تندگذر و کندگذر است. کندگذر را برای رفاه حال مردم و دسترسی به ساحل و موارد اینچنینی در نظر گرفتیم. حدود ۲٫۶ کیلومتر از ۱۸ کیلومتر بزرگراه از وظایف و تعهدات سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه بود که به تعهدش عمل کرد و این اقدامات رو به پایان است و مابقی را با توجه به تصمیماتی که در حوزه وزارت راه و شهرسازی گرفته شده به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور سپردند و سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه کمک مالی نیز به شرکت ساخت، انجام داد.

عسکری‌نسب درباره سرمایه گذاری در توسعه بندر چابهار نیز گفت: در حوزه پسکرانه زحماتی زیادی کشیده شده و اکنون ۱۳ پروژه سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی فعال در بندر داریم که با اعتبار حدود ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان (اعتبار انعقاد قراردادی) در نظر گرفته شده است.

این پروژه‌ها شامل ساخت انبار، ساخت مخازن نفتی، سیلو و ترمینال‌های لجستیک خدمات کانتینری و چند منظوره است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. در فاز اول، سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه ‌گذاری کرد و در فاز دوم هم به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی است که با تلاش‌‌های مدیرعامل و هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود.

امیدواریم بتوانیم از ظرفیت سرمایه‌ گذاران داخلی یا خارجی به ‌منظور توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی استفاده کنیم و گام‌های خوبی برداریم.

توسعه زیرساخت‌های بندری برای تبدیل چابهار به قطب سوم انرژی

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.