×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 9 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

بازرگان: الگوی کشت بیشتر بر نکاشتن تاکید دارد تا کاشتن! عضو اتاق اصناف کشاورزی معتقد است که طرح الگوی کشت در طی این سالها صرفا یک شعار بوده و چون این طرح پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ندارد، قابل اجرا نیست.

به گزارش بازار اصناف آنلاین: محمد بازرگان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه‌ آیا در حال حاضر “الگوی کشت” در مزارع کشور اجرایی می‌شود یا خیر، گفت: الگوی کشت در چند سال گذشته تنها یک شعار بوده و در حقیقت طرحی به نام الگوی کشت وجود ندارد بلکه طرح موجود اصطلاحا “الگوی نکاشت” است.

وی ادامه داد: لازمه الگوی کشت آمایش سرزمین است و آمایش سرزمین نیز نیازمند پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است تا بر مبنای آن این طرح اجرایی شود.

عضو اتاق اصناف کشاورزی اضافه کرد: بر فرض مثال اگر قرار است در منطقه‌ای یک محصولی  کاشته نشود، سوال اینجاست که چه محصول دیگری را جایگزین کرده‌اند؟ آیا وقتی به یک روستا می‌گویید برنج کشت نکند، برای تامین معیشت مردم آن روستا و منطقه تدابیری اتخاذ شده است؟ همه این موارد نیاز به رصد و بررسی منطقه‌ای دارد تا زمینه مهاجرت مردم از روستا به شهرها فراهم نشود.

به گفته وی پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی در طرح الگوی کشت دیده نشده است و این پیوست‌ها نیاز به مطالعات بیشتری دارد تا الگوی کشت را یک قدم به اجرایی شدن نزدیک کند.

این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: می‌گویند براساس منابع آبی و خاکی چه محصولاتی در مناطق کاشته و چه محصولاتی کاشته نشود. اما معتقدیم دستوری نمی توان در این بخش عمل کرد. باید همه جزییات در نظر گرفته شود. در هیچ کشوری کشاورزی دستوری وجود ندارد و باید معیشت کشاورزان تامین شود.

بازرگان در پاسخ به اینکه برخی از مسئولان مربوطه می گویند طرح الگوی کشت طرحی باز است؛ یعنی انتقادات و پیشنهادات کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی شنیده و در صورت تایید اعمال می شود، گفت: با وجود اینکه این طرح منتقدان بسیاری دارد ولی تاکنون جلسه‌ای در این باره با حضور منتقدان برگزار نشده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.