×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 6 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

امنیت آبی؛ شرط ضروری برای امنیت غذایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: امنیت آبی شرط ضروری برای امنیت غذایی است.

به گزارش اتحادیه عطار به نقل از ایسنا، اکبر فتحی در جلسه مشترک مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: با بررسی گزارشاتی که از وضعیت آب استان ارائه می‌شود، مشخص است که در استان با افزایش دما و کاهش بارندگی مواجه هستیم. طبیعتاً در اثر کاهش بارندگی نیز سدهای استان وضعیتشان مطلوب نخواهد بود.

از طرفی افزایش دما و کاهش بارندگی باعث می‌شود که ذخایر آبهای زیرزمینی هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نباشد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین مصرف کننده آب است، اظهار کرد: باید بین سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و شرکت آب منطقه ای استان بیشترین همکاری صورت بگیرد تا امنیت آبی و امنیت غذایی در تقابل هم نباشند.

فتحی با اشاره به اینکه پیش بینی شده در سه ماه آینده ۴۵ میلیمتر بارندگی خواهیم داشت و دما نیز ۲ درجه در استان افزایش می یابد، گفت: باید با اقدامات ترویجی کشاورزان که بهره برداران اصلی آب هستند آگاه و مطلع شوند تا منابع آبی را به خوبی مدیریت کنند و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما باید در بخش کشاورزی تلاش کنیم که با کمترین مصرف آب بیشترین تولید را داشته باشیم و این کار نیز با همکاری کشاورزان پیشرو ، دهیاران، بخشداران و مروجان و … امکان پذیر خواهد بود.

سهم ۷۰ میلیارد تومانی بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی از کل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه

همچنین چندی پیش، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که در مجموع از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه صرفاً حدود ۷۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی استان تخصیص داده شد، گفت: این میزان اعتبار برای آبیاری تحت فشار، شهرک آبیاری، کارهای نرم افزاری، طرح ترویج، زارعت، دامداری و… تخصیص یافت.

اکبر فتحی، در ادامه افزود: به تکلیف شرکت آب منطقه‌ای در کاهش ۴۰ درصد مصرف آب کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: در این رابطه باید از ۶۰ درصد آبی که تخصیص یافته بود، استفاده کرده و در عین حال میزان تولید محصولات به خاطر امنیت غذایی، نباید کاهش می‌یافت، از این‌رو اقداماتی در رابطه با مصرف بهینه آب انجام دادیم.

وی با بیان این‌که ۴۷ درصد از سطح اراضی کشت‌ استان آذربایجان شرقی در حوضه دریاچه ارومیه قرار داشته و بالای ۵۲ درصد تولیدات نیز در همین حوضه انجام می‌شود، افزود: برای جبران کاهش ۴۰ درصدی آب، باید یک سری اقدامات سازه‌ای انجام می‌دادیم تا آب به صورت بهینه مصرف شود که از جمله آن انجام شبکه‌های فرعی بود.

وی با تاکید بر این‌که در سطح استان، کمترین میزان توسعه مربوط به آن بخش کشاورزی است که در آن‌ها سیستم‌های نوین آبیاری اجرا نشده بود، متذکر شد: سیستم‌های نوین آبیاری را اجرا نمی‌کنیم، مگر این‌که اراضی دارای حق‌آبه، مجوزهای لازم را در این رابطه داشته باشند، بنابراین اصلاح روش‌های آبیاری نیز در مزارع و باغاتی انجام شده که از قبل جزو اراضی تحت کشت بودند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با گلایه از حذف انتقال آب از طریق لوله به مزارع کشاورزی، خاطرنشان کرد: این روش کارایی خوبی داشت و کشاورزان هم همکاری و خودیاری خوبی داشتند، اما این طرح حذف شد؛ همچنین اعتبارات کشت گلخانه‌ای نیز حذف شده و این درحالی است که کشت گلخانه‌ای بهره‌وری خوبی داشته و نیاز داریم محصولات سبزی و صیفی به صورت گلخانه‌ای کشت شود که در این مورد نیز صرفاً یک سال اعتبار از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه لحاظ و باقی سال‌ها اعتباری به این امر تخصیص داده نشد.

جایگزینی کشت پیاز با محصولات کم آب‌بر مثل کلزا

وی با بیان این‌که در راستای اصلاح الگوی کشت نیز قدم‌های خوبی برداشته شده و حسب اجبار، کشاورزان به سمت کشت محصولات با ارزش افزوده بالا مثل پسته و زعفران رفتند، گفت: به عنوان مثال با راهنمایی‌های ارائه شده به کشاورزان، در باغات سیبی که از بین رفته بود، کشاورزان پسته، زعفران و محصولات با ارزش افزوده بالا کشت کردند و در حال حاضر اثرات اصلاح الگوی کشت در تمامی شهرستان‌ها مشهود است.

وی با تاکید بر این‌که در ابتدای فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه، میزان کشت پیاز استان در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حدود هشت هزار هکتار بود، ادامه داد: این رقم اکنون به هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده و شاهد کاهش شش هزار هکتاری در این رابطه هستیم، چراکه پیاز جزو محصولات پرآب‌بر بوده و با محصولات کم آب‌بری مثل کلزا جایگزین شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.