×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 9 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر

اصلاح الگوی کشت و بهینه‌سازی مصرف آب در اراضی زراعی و باغی شبستر، این شهرستان با ۷۹ روستا سهم قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی بخصوص محصولات باغی در استان آذربایجان شرقی دارد. عمده این محصولات خشکبار گردو ، بادام، آلبالو، هلو و شلیل است که به خشکبار تبدیل می‌شوند.

به گزارش بازار اصناف آنلاین به نقل از تیتر یک آنلاین، مسعود پورباقی| رئیس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شبستر با بیان این مطلب گفت: بالغ بر ۱۲۰ کارخانه در شهرستان شبستر وجود دارد که بسیاری از آنها فعال نبودند و جایی برای فروش این محصولات وجود نداشت اما در حال حاضر با همکاری جهاد کشاورزی استان این کارخانه‌ها فعال شدند و محصولات کشاورزی این منطقه را جمع آوری و تبدیل به ارزش افزوده می‌کنند.

فعالیت ۴ مرکز ترویج و آموزش برای ارتقای دانش کشاورزان

علی آذین اراضی زیر کشت کشاورزی و باغبانی شبستر را بیش از ۱۱ هزار هکتار و از نظر زراعی بالغ بر ۸ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه آموزش و ترویج نقش مهمی در ارتقای تولید محصول و کیفیت آن دارد چهار مرکز ترویج و آموزش در این شهرستان فعال است. در این مراکز، کارشناسان کشاورزی با هدف ارتقای کیفیت محصول و افزایش تولید به کشاورزان و باغداران منطقه آموزش می‌دهند.

رییس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شبستر بحران کم آبی را چالش بزرگ کشاورزی دانست و گفت: الگوی کشت سازگار با زیست بوم، سازوکاری برای مقابله با چالش کم آبی است.

با همین رویکرد درحال حاضر، الگوی کشت به تمام شهرستان‌ها اعلام شده و اصلاح کشت با هدف جایگزین کردن کشت سازگار با زیست بوم در دست اجراست.

تجهیزات رایگان برای روش‌های نوین آبیاری

آذین به آموزش‌های مرتبط با آب اشاره کرد و گفت: به کشاورزان شیوه‌های صحیح مصرف آب و مباحث مرتبط با جنگ آب آموزش داده شده و خوشبختانه این آموزش‌ها با استقبال کشاورزان مواجه شده است. به گفته وی، شمار قابل توجهی از کشاورزان این منطقه تحصیلات دانشگاهی دارند که از روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره‌ای و آبیاری تحت فشار استفاده می‌کنند و در نتیجه با مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و باغداری به میزان زیادی آب مصرفی کاهش و بازدهی آن افزایش یافته است.

رییس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شبستر با تاکید بر ضرورت تغییر شیوه‌های آبیاری سنتی به نوین تصریح کرد:  کشاورزانی که شیوه‌های نوین آبیاری را جایگزین آبیاری سنتی کرده‌اند از کمک جهاد کشاورزی برخوردار شده‌اند و برای اجرای آبیاری تحت فشار، لوله رایگان در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی عمده مشکلات کشاورزی در شبستر را نبود امکانات و تجهیزات آبیاری اعلام کرد و افزود: با اختصاص تسهیلاتی بانکی به کشاورزان، همه این مشکلات برطرف می‌شود و بستر مناسب برای تولید بیشتر فراهم می‌شود.

رییس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شبستر از جمله برنامه‌های در دست اجرای این اداره را تغییر الگوی کشت، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویج آبیاری صحیح، کلاس‌های مرتبط با شیوه کشت، آماده‌سازی زمین، مسائل دیمی و آبی اعلام کرد و گفت: از کشاورزان درخواست می‌شود در فصل‌های پاییز و زمستان برای کسب آموزش‌های لازم، در کلاس‌های آموزشی و ترویجی شرکت کنند. اگر طرحی برای مقابله با کم آبی هم داشته باشند از آن استقبال می‌کنیم تا مشکل کم آبی در منطقه برطرف شود.

آذین در پایان به اشتغالزایی در شهرستان شبستر اشاره کرد و گفت: از زمانی که کارخانه‌های این شهرستان با کمک و حمایت سازمان جهاد کشاورزی و بانک‌ها دوباره فعال شدند نه تنها بیکاری در منطقه به صفر رسید که نیاز به نیروی کار سبب شد بسیاری از افراد از شهرستان‌های سلماس، تبریز، مرند و جلفا استخدام و در این کارخانه‌ها مشغول به کار شوند. استخدام شمار دیگری نیز در حال انجام است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.