×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش اتحادیه عطار به نقل از مدیسن نت، رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل مصرف مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و چربی‌های سالم و مقدار کمی لبنیات یا گوشت است، به عنوان محافظ مغز معرفی شده است. اما محققان سوئدی اکنون می‌گویند که به نظر نمی‌رسد چنین فایده‌ای داشته باشد.

با این حال سایر محققان معتقدند که ارتباط بین رژیم غذایی و خطر زوال عقل باید در مطالعات متعدد در چندین جمعیت حتی چندین کشور مورد بررسی قرار گیرد.

در مطالعه جدید، تیمی از دانشگاه لوند سوئد به سرپرستی دکتر «ایزابل گلانز» داده‌های ۲۸۰۰۰ سوئدی بدون زوال عقل با میانگین سنی ۵۸ سال را جمع‌آوری کردند. در طی ۲۰ سال، ۷ درصد به زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

هنگامی که محققان رژیم غذایی شرکت کنندگان را بررسی کردند، هیچ تفاوتی در خطر زوال عقل بین افرادی که از رژیم غذایی معمولی یا مدیترانه ای استفاده می‌کردند، پیدا نکردند.

گلانز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حالی که مطالعه ما ارتباط احتمالی بین رژیم غذایی و زوال عقل را رد نمی‌کند، اما ما ارتباطی در مطالعه خود نیافتیم.»

محققان معتقدند رژیم غذایی به عنوان یک فاکتور ممکن است به اندازه کافی تأثیر قوی بر شناخت نداشته باشد، اما به احتمال زیاد به عنوان یکی از عواملی در نظر گرفته می‌شود که مجموع آنها ممکن است بر روند عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. ورزش منظم، کنترل عوامل خطر قلبی، پرهیز از دخانیات و مصرف الکل از جمله آنهاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.