به گزارش بازار اصناف به نقل از شهرمردم ، محمدرضا اژدری:وسواس در انتخاب مسیر مطالعه وقت تلف کردن است، تلاش چیزی است که مسیر را درست میکند، به گزارش فاطمه مقدم – خبرنگار شهر مردم، با اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۴، رقابت دانشآموزان برای برداشتن اولین و شاید سرنوشتسازترین قدم در دنیای علم و تخصص، بار دیگر نگاهها بهسوی استعدادهای جوانی در سراسر ایران دوخته شد که با وجود تفاوت چشمگیر در شغل والدین (از راننده تاکسی تا استاد دانشگاه)، توانستهاند با اتکا به تلاش فردی و تمرکز مستمر و البته با حمایت روانی و عاطفی خانوادههای خود، بر سکوی رتبههای برتر مهمترین و فراگیرترین رقابت علمی کشور بایستند.
بررسی نتایج کنکور نشان میدهد از مجموع نفرات اول تا چهارم در این سه گروه (علوم انسانی، ریاضی و فنی، تجربی) که «۱۲ نفر» میشوند، تقریباً هفت نفر آنها از کلانشهرها بودهاند. تهرانیها بیشترین کرسیهای نفرات برتر را از آن خود کردند و پس از آن، مشهد در جایگاه دوم ایستاد. نفرات برتر کنکور همان رتبههای تکرقمی و رتبههای یک تا چهارم به شمار میروند.
در این میان، استان فارس در سال ۱۴۰۴ نیز تنها با یک رتبه تکرقمی -رتبه هشت- در رشته ریاضی، در میان برترینهای کشور حضور داشت. اما بنا به گزارش ارسالی روابط عمومی آموزش و پرورش استان فارس به «شهر مردم»، تاکنون ۴۷ رتبه دورقمی در رشتههای مختلف در شهرهای استان فارس شناسایی شدهاند و گرچه هنوز رتبههای دورقمی مدارس شیراز استخراج نشدهاند، با این حال، در همین نتایج کلی، عملکرد امسال فارس با کسب تنها یک رتبه برتر تکرقمی نسبت به سال گذشته، عملکرد ضعیفی بوده است. حال آنکه فارس سال گذشته توانست با کسب رتبه یک در گروه آزمایشی زبانهای خارجی و رتبه ۲ هنر، و در مجموع ۹۳ رتبه یک و دورقمی، عملکرد مطلوبی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ داشته باشد و مقام پنجم کشور را کسب کند. عملکردی که امسال، حتی با افزوده شدن به تعداد رتبههای دورقمی استان، باز هم بسیار ضعیفتر از سال گذشته است و نشان از افت تحصیلی دارد.
در میان جوانان موفق استان فارس، محمدرضا اژدری، متولد ۲۵ تیرماه ۱۳۸۶ فرزند دیار فارس و تنها دارنده رتبه تکرقمی استان (رتبه هشت رشته ریاضی)، نمونهای از تلاش بیوقفه و امید است که با او گفتوگویی متفاوت درباره جنبههای انسانی موفقیتش داشتهایم. محمدرضا، این جوان شیرازی، به مسیر معتقد است؛ به ادامه دادن و روشنشدن راه در طول مسیر با بررسی اشتباهات و رفع آنها. انعطافپذیری و نگاه واقعبینانه به آینده، درس بزرگ محمدرضا برای همه ماست: اینکه مسیر موفقیت نیاز به بازنگری و تجربهاندوزی دارد، نه تصمیمهای صلب و الزاماً مستقیم. حرفی که یادآور شعر زیبای عطار نیشابوری است:
تو پای به راه در نه و هیچ مپرس / خود راه بگویدت که چون باید رفت
شهر مردم: در صحبتهایی از شما شنیدم اشاره کردید که در مسیر کنکور، گاهی وقتها نتیجه آزمون آزمایشی مطابق انتظارتان نبوده، اما ادامه دادید و ناامید نشدید. روحیهای که به نظرم در همه بخشهای زندگی موثر است، چطور به این دیدگاه رسیدید؟
اژدری: من با وجود اینکه در برخی آزمونهای آزمایشی نتیجه مطلوبی نمیگرفتم، اما میدانستم مسیرم درست است و بهخاطر تلاشم رضایت قلبی داشتم. و ناامید نمیشدم و از هفته بعد برنامهریزیهای بهتری انجام میدادم و کارهایم را بررسی میکردم تا ببینم کجا اشتباه کردم، ممکن بود استرس سر جلسه آزمون یا بیدقتی در پاسخگویی باشد. با «تحلیل آزمون» دلیل را پیدا میکردم تا در هفتههای آینده این مشکل تکرار نشود. این کار به من اعتمادبهنفس و امید میداد. حتی در مواقعی که اضطراب امتحان زیاد میشد، شبها در خیابان و کوچه به تنهایی قدم میزدم و با خودم و با خدا حرف میزدم تا آرامش بیشتری پیدا کنم و بتوانم ادامه دهم.
شهر مردم: شاید یکی از دلایلی که خیلیها در مسیرهای طولانی شکست میخورند این باشد که بهجای آنکه با خودشان حرف بزنند و به خودشان گوش کنند، به صداهایی گوش میدهند که ممکن است به آنها دائماً سرکوفت بزند و اضطراب را بیشتر کند؟
اژدری: بله، بهنظر من سرکوفت و صداهای منفی برای همه هست، اما مسئله این است که یکی به این صداها گوش میدهد و افت میکند و یکی وقتی این صداهای درونی را میشنود، انگیزه میگیرد که مثلاً اگر این موارد منفی است، چطور رفعش کنم. ضمن اینکه من در خانه نیز از مادرم روحیه میگرفتم.
شهر مردم: چه رشتهای را انتخاب کردید و آیا این موفقیت باعث شده است هدف جدیدی برای خودتان تعریف کنید یا دیدتان نسبت به تحصیل و کار تغییر کرده باشد؟
اژدری: «رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف»، من از ابتدا نظرم روی تحصیل در رشته کامپیوتر بود، چرا که با توجه به گرایشهای مختلف این رشته میشود گرایشی را که به علاقهام نزدیکتر است در ادامه انتخاب کنم. اما چون من آدم بیتجربهای هستم، منتظرم که در دانشگاه با گرایشهای مختلف آشنا شوم و ببینم هر یک چقدر به علاقه من نزدیک است، کسانی که در این گرایشها تحصیل کردهاند اکنون در چه وضعی هستند و آیا به هدفشان رسیدهاند؟ تا بعد از آن یک تصمیم جامع و کلی بگیرم. به همین دلیل هنوز هدفم برای رشته و نحوه ادامه تحصیل چندان روشن نیست. البته من ۱۳ رشته انتخاب کردم که اکثر آنها از دانشگاه شریف بودند، نظیر برق، مکانیک و… تا اگر یک صدم درصد از تحصیل در رشته کامپیوتر پشیمان شوم، برای تغییر رشته دستم باز باشد. موفقیت در کسب رتبه در کنکور دید مرا نسبت به تحصیل تغییری نداد، چون انتظار داشتم رتبه خوبی کسب کنم تا بتوانم هر رشتهای را که میخواهم انتخاب کنم. فقط انتظار رتبه تکرقمی را نداشتم، اما میدانستم رتبه دورقمی خواهم آورد. البته هر دو رتبه تکرقمی و دورقمی تا زیر ۵۰ خیلی تفاوتی در انتخاب رشته ندارد و این چیزی نیست که دید داوطلب را به آینده تحصیلی تغییر دهد. ضمن آنکه کسب رتبه تکرقمی بستگی به چیزهای بسیار کوچکی دارد، مثلاً جواب دادن به یکی دو سؤال در کنکور یا بیدقتیهای بسیار کم که میتواند باعث تغییر رتبه بین یکرقمی و دورقمی شود.
شهر مردم: به دانشآموزان سالهای آینده چه توصیهای فراتر از تکنیکهای مطالعه دارید؟
اژدری: توصیه میکنم مسیر انتخابیشان را با انضباط و پایبندی ادامه دهند و نظم مطالعاتی را در طول یک سال کامل دنبال کنند. این مهمترین کار برای موفقیت است و البته نگهداشتن این نظم در یک سال حتماً فشارهای روانی زیادی خواهد داشت، اما در نهایت منجر به نتیجه خواهد شد، چرا که اگر مسیرشان درست باشد، وجدانشان راحت خواهد بود. همچنین با خود و خدای خودشان روراست باشند.
شهر مردم: بچهها چطور مطمئن شوند مسیری که یک سال کامل برای مطالعه و آمادگی کنکور انتخاب کردهاند، مسیر درستی است و آنها را به هدف میرساند؟
اژدری: نمیشود یک فرمول کامل و جامع برای مسیر مطالعه یکساله نوشت. من هم ابتدا مسیر اشتباهی انتخاب کردم، اما چیزی که مسیر را درست میکند، تلاش است. حتی اگر مسیر اشتباهی هم در ابتدا انتخاب کرده باشند، با تلاش متوجه میشوند که مسیرشان اشتباه است و درستش میکنند. بچهها باید بدانند که نباید وسواسی باشند و لازم نیست از اول سال و شروع درسخواندن، دنبال یک مسیر کاملاً درست باشند. اصلاً بهنظر من مسیر کاملاً درست وجود ندارد. بلکه مسیر درست یعنی اینکه تمام تلاشت را بکنی و به مرور بفهمی که کجای کار مشکل دارد. هر شخص بر اساس نیازهای خودش مسیرش را میچیند و این به نظر من بهترین مسیر است. به همین دلیل اینکه روش درس خواندن من ممکن است به درد کس دیگری نخورد و حتی دانشآموزی مسیر دیگری را انتخاب کند و نتیجهای بهتر از من هم بگیرد. بچهها دائماً پرسوجو نکنند و مدام مسیرشان را تغییر ندهند. فقط تلاش کنند، بهطوری که شب با وجدان راحت بخوابند. افزایش تجربه باعث میشود به مرور بفهمند کجای مسیرشان اشتباه است و چه کار کنند تا بازدهیشان بالاتر برود. این تجربه است که باعث میشود مسیر درست را برای خودشان انتخاب کنند.
شهر مردم: آیا تحصیل در مقاطع بالاتر را در ایران ادامه خواهید داد یا علاقهمند هستید به خارج از کشور برای ادامه تحصیل بروید؟
اژدری: حقیقتاً نمیدانم. من بیتجربه هستم، باید به دانشگاه بروم و با آدمهای مختلف معاشرت کنم و ببینم آنها که افکار و آرزوهای مرا داشتند، توانستند با تحصیل در ایران به آرزوها و خواستههایشان برسند یا با تحصیل در خارج از کشور. با تجربیات آنها آشنا شوم و بعد نتیجه بگیرم که تحصیلات تکمیلی را کجا ادامه بدهم.
شهر مردم: اگر موضوعی هست که به نظرتان دانستن آن برای مخاطبان، بهویژه دانشآموزان میتواند جالب باشد، بفرمایید.
اژدری: درست است که مافیای کنکور بسیار زیاد شده و تبلیغات متفاوتی دارند، اما بچهها سعی کنند وقتشان را با کلاسهای کنکور پر نکنند و بیشتر خودشان بهصورت خودخوان درس بخوانند و بدانند که معلم معجزه نمیکند و تنها چیزی که در جلسه کنکور به بچهها کمک میکند، تجربیات خودشان است.
شهر مردم: آقا محمد رضا متشکرم برای این گفت و گو و امیدوارم که برای ایران بمانید.
اژدری: نگران نباشید و مطمئن باشید همین طور خواهد بود