×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 9 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

فرش دستباف متولی ندارد؛ از دلایل عمده خروج فرش از سبد صادراتی ایران، ساختار معیوب مدیریتی فرش و صنایع دستی در دولت‌های قبلی و کنونی است.

به گزارش بازار اصناف آنلاین، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران با اشاره به کاهش شدید صادرات فرش دستباف ایران به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در سال و سیر نزولی آن طی سه دهه اخیر، یکی از دلایل عمده خروج فرش از سبد صادراتی ایران را ساختار معیوب مدیریتی فرش و صنایع دستی در دولت‌های قبلی و کنونی عنوان کرد.

سیدمرتضی حاجی‌آقامیری با یادآوری اینکه مرکز ملی فرش ابتدای دهه هشتاد تاسیس شد و محلی برای مانع‌زدایی از این صنعت و تجارت بود، افزود: متاسفانه طی دوره اخیر، شاهد تصمیمات عجیب و غیرکارشناسی در صنعت فرش بوده‌ایم.

ابتدا قصد واگذاری مرکز ملی فرش که زیرمجموعه وزارت صمت بود به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را داشتند که پس از مخالفت و مقاومت‌هایی که از سوی بخش‌ خصوصی صورت گرفت، این واگذاری صورت نگرفت اما در کمال تعجب، این مرکز تخصصی فرش با تصمیم اخیر دولت، در دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ادغام شده است.

حاجی‌آقامیری با اشاره به اینکه از سوی بخش‌خصوصی، طرح ایجاد سازمان ملی فرش و صنایع دستی به دولت پیشنهاد شده ‌است، تصریح کرد که به‌رغم گذشت دو سال از ارائه این طرح، همچنان بررسی آن مسکوت مانده و این در حالی است که احیای مرکز ملی فرش نیز که وزارت صمت قول آن را داده بود نیز بدون گرفتن تصمیمی، همچنان مسکوت مانده و بلاتکلیف است.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران، همچنین ازجمله آسیب‌های نابسامانی در تولی‌گری صنعت فرش و کاهش شدید صادرات این کالای سنتی را، تضعیف اشتغال در کشور برشمرد و با یادآوری اینکه ۲۷ استان کشور به تولید فرش مشغول است و زنجیره اشتغال این هنرصنعت بالغ‌بر ۲ میلیون نفر می‌شود که به طور کامل در دست بخش‌ خصوصی است و دولت در آن هیچ نقشی ندارد، افزود: با از بین رفتن شغل در صنعت فرش دستباف ایران، دولت متحمل زیان خواهد شد و با هزینه بالا باید اقدام به جایگزینی شغل کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.