×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گرانی گوشت قرمز، مرغ و لبنیات در راه است؛ دبیر انجمن واردکنندگان دارو و افزودنی و مواد بیولوژیک دام، نسبت به عواقب افزایش قیمت تمام شده اقلام ضروری دامپزشکی و به‌دنبال آن، ناتوانی دامداران در خرید این محصولات هشدار داد.

به گزارش اتحادیه عطار، حمیدرضا توکلی با بیان این مطلب از افزایش قیمت تمام شده اقلام ضروری دامپزشکی ازجمله دارو، واکسن، افزودنی‌ها و مواد اولیه تولید داروها و ناتوانی دامداران در خرید این محصولات خبر داد.

توکلی با اشاره به اینکه تغییر تعرفه‌های صدور مجوزهای ورود و ثبت داروها و مواد اولیه دارویی دامپزشکی به ۶ برابر افزایش یافته است، عنوان کرد که به‌دلیل افزایش بسیار زیاد قیمت داروها و واکسن‌ها، دامداران و مرغداران از خرید و مصرف برخی از این اقلام خودداری می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به افزایش شیوع بیماری‌ها و به مخاطره افتادن سلامت کارکنان و بهداشت عمومی جامعه شود.

توکلی افزود: طبق ابلاغیه سال ۱۳۹۱ معاون اول رئیس‌جمهوری وقت،  تعرفه‌های صدور مجوزهای ورود و ثبت داروها و مواد اولیه دارویی دامپزشکی و عوارض ۱٫۶۵ درصد فوب کالاهای دامپزشکی از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ با نرخ ارز دولتی محاسبه و ریال معادل آن از شرکت‌ها دریافت می‌شد.

در سال گذشته نیز این تعرفه‌ها با نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی محاسبه و دریافت شده است و به همین دلیل شرکت‌های تامین‌کننده و تولیدکننده با مشکل خاصی روبه‌رو نبودند.

به‌عنوان نمونه اگر هزینه ثبت یک کالا ۳۳۰۰ دلار  بوده باشد معادل ریالی آن حدود ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تعرفه‌های فوق با نرخ ارز ETS حدود ۳۰ هزار تومان محاسبه و دریافت می‌شود. در این صورت، اگر هزینه ثبت یک کالا ۳۳۰۰ دلار باشد معادل ریالی آن حدود ۹۹ میلیون تومان خواهد شد.

در عین حال، عوارض ۱٫۶۵ درصد فوب کالا با نرخ آزاد افزایش بسیار زیادی داشته است. از این رو،  باتوجه به ۶ برابر شدن نرخ ارز و همچنین پرداخت دیگر عوارض گمرکی و سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر هزینه‌های سرسام‌آور ناشی از تحریم‌های ظالمانه، هزینه بسیار زیادی به شرکت‌ها تحمیل شده است.

او پیامد دیگر این افزایش هزینه را افزایش قیمت تمام‌شده اقلام ضروری دامپزشکی نظیر دارو، واکسن، افزودنی‌ها، مواد اولیه تولید داروها و…. و درنتیجه، افزایش قیمت محصولات پرمصرف جامعه مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، محصولات لبنی و … عنوان کرد.

توکلی همچنین گفت: از سوی دیگر به‌ دلیل افزایش بسیار زیاد قیمت داروها و واکسن‌ها دامداران و مرغداران از خرید و مصرف برخی از این اقلام خودداری می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به افزایش شیوع بیماری‌ها و به مخاطره افتادن سلامت کارکنان و بهداشت عمومی جامعه شود.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، دبیر انجمن واردکنندگان دارو و افزودنی و مواد بیولوژیک دام در ادامه با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور نیز با کاهش و تبدیل هزینه تعرفه‌های صدور مجوزهای ورود و ثبت داروها و مواد اولیه دارویی دامپزشکی از دلاری به ریالی موافق است، افزود: بر همین اساس این سازمان، در نامه‌ای از معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده است که پس از گذشت ۱۰ سال اقدامات لازم برای اصلاح تعرفه‌های مربوط به تولید و واردات اقلام دامپزشکی صورت پذیرد و هزینه‌های دلاری صدور مجوزها و تمدید آنها به دلیل نوسانات ارزی، به‌صورت ریالی محاسبه و دریافت شود.

توکلی ادامه داد: درخواست ما هم طرح و تصویب ریالی شدن این تعرفه‌ها در معاونت اقتصادی هیات دولت از طریق شورای گفت‌وگوی استان تهران و وزارت جهاد کشاورزی است.

بر این اساس، پیشنهادات خود را در جلسه آتی شورای گفت‌وگوی استان تهران ارائه خواهیم کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.