×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 9 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

کشاورزی در هفته‌ای که گذشت؛ فرسایش خاک را جدی بگیریم، سرعت گسترش بیابان در ایران ۳برابر فعالیت‌هایی است که در بخش مقابله با بیابان زایی انجام می‌شود.سطح عرصه‌های بیابانی۴۴میلیون هکتار بوده که ۳۰ تا ۳۲میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

به گزارش بازار اصناف آ‌نلاین به نقل از مهر، معیشت و وفور اقلام مصرفی روزانه در بازار از جمله مولفه‌هایی است که برای ایجاد رفاه اجتماعی ضروری است. در این سلسله گزارش به موضوع تولید و نیاز اقلام اساسی در تأمین امنیت غذایی پرداخته‌ایم.

وضعیت تولید و نیاز کالاهای اساسی

بازار مرغ

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد.

از این تعداد ۵۵ هزار تن صادر و باقی به مصرف داخل رسید. به این ترتیب به طور مستقیم و غیرمستقیم مصرف و نیاز کشور حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است.

برنامه برای سال جدید بر اساس ۳ شاخص پیش بینی شده است؛ رشد جمعیت، افزایش مصرف سرانه، نگاه به بازارهای صادراتی؛ بنابراین قرار است به وسیله گله‌های مولد بیش از میزان تولید سال گذشته تولید انجام شود و آمار تولید به یک میلیون و ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن برسد.

لبنیات

لبنیات

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درباره میزان تولید و نیازمندی شیر در کشور به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن شیر اشاره و عنوان کرد که در دو سال اخیر تقریباً ۲۵ درصد شیرها تحویل بازار برگشت می‌شود. بنابراین ۲۵ درصد شیر خام مازاد در کارخانجات تبدیل به انواع صنایع لبنی از جمله شیر خشک می‌شود.

در این چند سال سهم شیر خشک بیشتر شده چون بازار همسایه هم به لحاظ محصولات لبنی اشباع شده است.

در بازار پنیر ۳۸۰ هزار تن انواع پنیرهای کارخانه‌ای و صنعتی و ۱۲۰ هزار تن پنیرهای سنتی مثل لیقوان و نمکی در کشور تولید می‌شود و از این میزان سال گذشته ۹۲.۷۰۱ تن صادر شد و باقی در داخل به مصرف رسید.

مصرف سالانه ماست کشور هم ۲ میلیون بوده و سال گذشته ۲۶.۳۵۶ تن صادر شد.

در دو سال اخیر بازار تقاضا فرآورده‌های لبنی کاهش داشته زیرا قیمت لبنیات افزایش زیادی داشته است.

حبوبات