×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, 12 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

کشاورزان کشور دانش محور می‌شوند، حدود ۳ هزار مرکز خدمات کشاورزی وابسته به سازمان نظام مهندسی غیردولتی برخی از کارهای بخش کشاورزی را انجام می‌دهند، مهندسان این مراکز جذابیتی برای کشاورز ایجاد کردند که  حقوق بگیر از کشاورز نباشند بلکه کشاورزی را دانش محور کنند، یعنی به ازای افزایش تولید کشاورزان، سهمی از آن داشته باشند و به میزان افزایش تولید به مهندسان دستمزد از محصول بدهند.

ودودحیدری مقدم، مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

به گزارش بازار اصناف آنلاین: ودودحیدری مقدم، مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی درباره اهداف و برنامه‌های تشکیل این صندوق گفت: نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سال ۱۳۸۳ بر اساس مصوبه هیئت وزیران برای نظام‌مندی بخش مهندسین کشاورزی تصویب شد سپس کلیه مجوزهای بخش کشاورزی را به‌نظام مهندسی در سال ۱۳۸۶ واگذار کردند، اما به دلیل اینکه نظام‌مهندسی نمی‌توانست کارهای اقتصادی و اجرایی را انجام دهد، صندوقی به نام صندوق مشترک استان‌ها  تاسیس گردید.

مدیرعامل صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور درباره مصوبه این صندوق اظهار کرد: مصوبه این صندوق از سوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی است.

در این صندوق با جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در شهر نمی توانیم آنچنان کاری برای بخش کشاورزی انجام دهیم. از قبل هم این موضوع اثبات شده بود . زمانی که به روستاها رفتیم دیگر محرز شد که ما باید به روستا برگردیم. از روستا به دهستان و بعد به شهر برسیم.

ولی اله آقایارزاده، مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استانها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

در ادامه ولی اله آقایارزاده، مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استانها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور درباره فعالیت‌های اجرایی این صندوق در روستاها گفت: دانش آموختگان مهندسی کشاورزی جذابیتی که برای کشاورز ایجاد می‌نمایند باید بدین گونه باشد که از حقوق بگیری به کشاورزی دانش محور و اقتصادی تغییر باید. یعنی به ازای افزایش تولید کشاورزان، سهمی از آن داشته باشند و به میزان افزایش تولید به مهندسان دستمزد از محصول بدهند.

وی با اشاره به بعد مدیریت سرمایه‌گذاری برای کشاورزان گفت: برای این منظور باید بتوانیم از سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانکی برای کمک به رشد تولید محصولات اقتصادی و استراتژیک همزمان استفاده نماییم که این موضوع باعث استقبال بیشتر کشاورزان از این کار خواهد شد.

کمااینکه ما در استانهای جنوبی همانند خوزستان و بوشهر ظرفیت‌های بسیار بالایی برای این کار داریم.

آقایارزاده بابیان اینکه در راستای این خدمات، باید بتوانیم از تمامیت ظرفیت‌های موجود در کشور کمک بگیریم تا به عنوان بخش تسهیلگر در کارهای کشاورزی مفید واقع شویم و طبق بیانات مقام معظم رهبری در سال مهار تورم، رشد تولید بتوانیم این مهم را در بخش کشاورزی انجام دهیم و به خودکفایی در بخش روستا و کشاورزی برسیم.

وی در ادامه افزود: آی سی دی روستایی را اکنون در حدود ۳۵ تا ۴۰  روستا داریم و طبق محاسبات اگر ۱۰ سال این کار ادامه یابد می‌تواند از تصادف یا مصرف بنزین یا از همه مهم‌تر در وقت کشاورزان صرفه جویی کنیم که یک کار ارزشمند خواهد بود. از این ظرفیت می‌توان با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و اداره جهاد کشاورزی استان‌ها در سراسر کشور بهره گرفت.

حسین دلیری سرپرست اداره کل سرمایه گذاری و اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور

در ادامه، جناب آقای دکتر حسین دلیری سرپرست اداره کل سرمایه گذاری و اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در سخنانی اظهار کردند: برداشت من این بود که  صندوقی به نام صندوق مشترک استانها ذیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاسیس شده است که اگر کسی برای احیای  بخش کشاورزی خود هم منابعی بیاورد،بین ۷۰ تا ۸۰ درصد منابعی که آورده است را می‌تواند از طریق تسهیلگری صندوق مشترک استان‌ها تسهیلات بگیرد.

به عنوان مثال اگر کشاورز و یا دامداری تمایل داشته باشد با موسسه صندوق مشارکت نماید آن مجموعه آمادگی دارد به منظور مشارکت و تسهیلگری ورود نماید.

در روستاهای  بوشهر ما به این فکر میکنیم کلیت اینکه هرکسی در حوزه روستا بیاید به منظور کمک به کشاورزان بابت رشد و کیفیت محصول روستا ما هم امادگی داریم در خدمتشان باشیم و به عنوان یکی از متولیان محرومیت زدایی از روستاها دستشان را هم به گرمی میفشاریم.

وی با بیان اینکه گره مشکلات اقتصادی در حوزه امنیت غذایی روستاست،تصریح کرد: البته من معتقدم گره بسیاری از مشکلات در عدم توجه به موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی  و عدم توجه به روستاهاست.

این موضوع باعث می‌شود روستاییان به شهرها مهاجرت کنند و درگیر مشکل اجتماعی فرهنگی و حاشیه نشینی در شهرها شوند.

بنابراین لازم است که حمایت جدی برای سرمایه گذاری در روستاها انجام شود.

از این منظر همه کسانی که بخواهند در حوزه روستا فعالیت وکمک به رشد تولید و سرمایه گذاری در روستا کنند حتما هر کمکی از دستمان بربیاید برایشان انجام می‌دهیم.

حسین دلیری در ادامه تاکید کرد:  تفاهم نامه ای که با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به امضاء رسیده است بسیار خوب و کاربردی می‌باشد چون ما پروژه‌هایی را با سازمان‌های مختلف پیش می‌بریم و تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در روستاها، با وزارت نیرو، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سازمان بسیج سازندگی داریم. بر اساس براورد مالی پیشبینی شده تسهیلات در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد از ان سو، وزارت نیرو بصورت تضمینی خرید

می‌کند و مبالغ آن را به حسابی که شخص وام گرفته می‌پردازد. حسین دلیری در پایان اظهار کرد: ما تمام توان خود را به کار بسته ایم تا بتوانیم با روشهای نوین و بهتری و با مشارکت حداکثری روستاییان از منابع کشور اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.