کسالت کابینه دولت را متحول کرد؛ در روزهای گذشته اعلام شد که یکی از وزرای اقتصادی به‌دلیل بیماری به احتمال زیاد از ادامه همکاری با دولت بازخواهد ماند و رییس سازمان برنامه و بودجه نیز رفتنی است.

به گزارش پایگاه خبری بازار اصناف آنلاین به نقل از  صنعت‌صنف، یک هفته پس از برکناری یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش چند تغییر دیگر نیز در کابینه دولت سیزدهم روی داد که به ظاهر دلیل اصلی آن کسالت مدیران دولت بوده که سبب شده تا ایشان نتوانند در ادامه راه، دولت را تا مردادماه ۱۴۰۴ همراهی کنند.

بر این اساس داود منظور، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب و سیدمسعود میرکاظمی به‌دلیل ناراحتی قبلی از دولت خارج شد و از این پس در جایگاه مشاور به دولت کمک خواهد کرد.

عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه در اجرای مناسب قانون رتبه‌بندی معلمان ازجمله موضوعاتی است که رییسی نسبت به آن واکنش شدید نشان داد و تلاش کرد تا با برکناری وزیر آموزش و پرورش و سپس رییس سازمان برنامه و بودجه اجازه ندهد تا یکی از برگ‌های برنده و افتخارات دولتش بر اثر لجبازی دو مدیر، بسوزد.

منظور ۵۷ ساله، متولد تهران و دارای مدرک تحصیلی دکتری علوم اقتصادی و اقتصاد بخش عمومی از دانشگاه تهران (۱۳۷۹) و کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق (ع) (۱۳۶۹) است.

وی پیش از این قائم مقام مدیرعامل و معاون مالی و امور مجامع شرکت مادر تخصصی توانیر، معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه‌ریزی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، معاون برنامه‌ریزی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، مشاور اقتصادی وزیر نیرو، دبیر کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران، نماینده کشور در شورای جهانی انرژی از سال ۱۳۸۵ تاکنون و مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده است.

همچنین محمدجواد ساداتی‌نژاد که گفته می‌شد یکی از وزرای اقتصاد بر اثر بیماری از دولت کنار خواهد رفت، از وزارت جهاد کشاورزی کنار گذاشته شد و سیدمحمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی سرپرست این وزارتخانه شد.

در این‌باره بیشتربخوانید:

کارت زرد برای وزیر سبز/ موشک ساداتی‌نژاد به دام و طیور کشور

بنابراین گزارش، بی‌نظمی و بروز فساد در تنظیم بازار شب عید و به‌دنبال آن عدم توزیع مناسب میوه و جابجایی در سازمان مرکزی تعاون روستایی، انحصار دولتی در توزیع نهاده‌‎های کشاورزی و دریافت کارت زرد از مجلس ازجمله مواردی است که در برکناری ساداتی‌نژاد مؤثر بوده است.

سیدمحمد آقامیری متولد ۱۳۵۱ و دانش‌آموخته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است.

وی علاوه‌بر مدرک دکترای دامپزشکی، دارای دارای مدرک دکترای تخصصی (Ph.D) علوم اقتصاد است.

آقامیری در تدوین قانون نظام جامع دامپروری کشور و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین تصویب آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و مواد ۱۸ و ۱۹ این آئین‌نامه نقشی اساسی ایفا کرده و از این طریق نقش بسزایی در تثبیت جایگاه بهداشتی دامپزشکی و همکاران دامپزشک داشته است.

سخنگوی دولت درباره این تغییر گفت: مدیریت ساداتی‌نژاد در حوزه مدیریت غذایی موجب شد که کشور دچار مشکلی در این حوزه نشود. اما بنابر ارزیابی‌هایی که صورت گرفت رئیس‌جمهور تصمیم به تغییر مدیریتی در این حوزه گرفت.

در ادامه سونامی تغییرات کابینه رییسی، محمدصادق خیاطیان به‌عنوان مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور انتخاب و جایگزین علی وحدت شد.

محمدصادق خیاطیان مدرک دکترای مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی دارد  و عضو هیأت علمی و استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی است.

او مدتی سرپرستی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی را نیز برعهده داشته است وی در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۰ توسط سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس مرکز بررسی‌ های استراتژیک ریاست‌ جمهوری منصوب شد.

تغییرات در کابینه سیدابراهیم رئیسی پیش از این هم صورت گرفته است؛ در ۸ دی ۱۴۰۱ پس از جلسه فوق‌العاده هیأت دولت، محمدرضا فرزین به‌عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی از دولت رأی اعتماد گرفت و جایگزین علی صالح‌آبادی شد.

در اول آذر ۱۴۰۱، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به‌دلیل بیماری از سمت خود کناره‌گیری کرد و در ۱۶ آذر مهرداد بذرپاش با گرفتن رای اعتماد از مجلس به وزارت رسید. قاسمی در ۱۷ آذر پارسال درگذشت.

در ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ حجت عبدالملکی نخستین خروجی کابینه سیزدهم بود که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کناره‌گیری کرد. ابتدا محمد مهدی زاهدی‌وفا که به سرپرستی این وزارتخانه رسیده بود نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد اما سیدصولت مرتضوی که پیش از آن معاون اجرایی رئیس‌ جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بود در ۲۷ مهر ۱۴۰۱ با گرفتن رای اعتماد از مجلس به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.