×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 13 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

کاهش ۲۴۸ همتی تشکیل سرمایه در دهه ۹۰ شمسی؛ در سال ۱۳۹۰ میزان تشکیل سرمایه ۵۲۳ هزار میلیارد تومان به نرخ ثابت سال ۱۳۹۵ بوده که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش بازار اصناف آنلاین، رئیس اتاق بازرگانی تهران با ارائه آمار و گزارش‌هایی نسبت به کاهش نرخ تشکیل سرمایه و سیر نزولی جذب سرمایه‌گذاری خارجی هشدار داد و اعلام کرد با این شرایط دستیابی به رشد سالانه ۸ درصد که در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، امکان‌پذیر نیست.

محمود نجفی عرب که در هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه دستیابی به این هدف نیازمند ابزارهای لازم است، اظهار داشت: در سه برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه، میانگین رشد اقتصادی کشور ۱٫۸ درصد بوده است. بنابراین تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم الزامات اساسی ازجمله رشد تشکیل سرمایه و رشد بهره‌وری را طلب می‌کند.

تشکیل سرمایه یکی از مهمترین ابزارهای رسیدن به رشد اقتصادی بیان شده در برنامه هفتم است و سهم بخش خصوصی در میزان رشد سالانه تشکیل سرمایه در برنامه ۶ درصد در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه جلسات منظمی در اتاق تهران با حضور اقتصاددانان مطرح کشور برگزار می‌شود، افزود: براساس مسائل مطرح شده در این جلسات، جداولی براساس آمارهای بانک مرکزی درباره میزان سرمایه‌گذاری در ۱۲ سال گذشته به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵ تهیه شده که نشان‌دهنده اطلاعات مهمی است.

طبیعی است که اگر در کشور افزایش سرمایه رخ ندهد مشکل اشتغال را نمی‌توان حل کرد، تولید ناخالص داخلی را نمی‌توان رشد داد و شاخص‌های دیگر اقتصادی هم بهبود پیدا نخواهد کرد.

نجفی عرب ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته و جداول تدوین شده در سال ۱۳۹۰ میزان تشکیل سرمایه ۵۲۳ هزار میلیارد تومان به نرخ ثابت سال ۱۳۹۵ بوده که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده؛ یعنی در طول ۱۲ سال گذشته به‌طور تقریبی به نصف کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین مقایسه جدول تشکیل سرمایه و استهلاک سرمایه، که هر دو به نرخ دفتری است، بیانگر نکات بسیار مهم دیگری است؛ در سال ۱۳۹۰ میزان استهلاک سرمایه در کشور ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده و درواقع نرخ استهلاک سرمایه با تشکیل سرمایه برابر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به اینکه این شرایط وضعیت بسیار بدی را نشان می‌دهد، گفت: در حال حاضر در برخی از صنایع مانند صنعت سلامت و دارو شاهدیم که میزان نرخ استهلاک سرمایه از تشکیل سرمایه پیشی گرفته است و این را در صنعتی می‌بینیم که باید دائم پویا باشد و به‌روز حرکت کند.

محمود نجفی عرب سپس به موجودی سرمایه هم اشاره کرد و گفت: موجودی سرمایه براساس اعداد دفتری، در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۲۷۸ همت بوده است.

همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته و جداول تهیه شده، میزان سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان و ماشین‌آلات بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را در کشور به خود اختصاص می‌دهد اما نکته مهم این است که میزان تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات ۵۶ درصد نسبت به سال پایه که ۱۳۹۰ است کاهش پیدا کرده و در بخش ساختمان هم ۴۱ درصد افت داشته است و همه اینها نشان می‌دهد که شرایط اقتصاد اصلا خوب نیست.

آمار دیگری که در ادامه صحبت‌های رییس به آن اشاره شد، میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود.

وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی دردآور است

رییس اتاق تهران او گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ یعنی برابر پایان ۲۰۲۲ میلادی، با کاهش شدید میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو بوده‌ایم و به جز سال ۱۳۹۶ که به خاطر برجام این عدد به ۵ میلیارد دلار رسید، همیشه شاهد افت میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده‌ایم. درواقع برجام که اتفاق افتاد در دوره‌ای کوتاه تحول عظیمی شکل گرفت اما چون دوام پیدا نکرد و شاهد افزایش ادامه‌دار جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم نبودیم.

آمار میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد ما در طول ۱۲ سال حداکثر در یک سال توانسته‌ایم ۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱٫۵ میلیارد دلار رسیده که عدد پایینی است.

اگر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که ما چقدر شرایط بدی را تجربه می‌کنیم. در کشورهای منطقه ارقام ۷۰ تا ۱۱۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته و وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما دردآور است.

محمود نجفی عرب با اشاره به اینکه باید به فکر ارائه راه‌حل و خروج از بحران‌ها بود، گفت:‌ ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم؛ فرزندان همه ما باید کار مناسب و زندگی خوب داشته باشند و نباید گرفتار مشکلات تامین معیشت شوند.

من از همه اعضای هیات نمایندگان دعوت می‌کنم در جلسات کارشناسی که با حضور اقتصاددانان برگزار می‌شود، شرکت کنند تا با مشورت هم به این سوال پاسخ دهیم که چه باید بکنیم و چگونه می‌توانیم به راهکارهای عملی برسیم.

او ادامه داد: اگر می‌خواهیم به رشد ۸ درصدی برسیم باید سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم و اگر این میزان تحقق پیدا نکند به این رشد نخواهیم رسید.

شنیده‌ام که بانک مرکزی برای رسیدن به رشد ۸ درصدی عدد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ۲۰۰ میلیارد دلار سالانه درنظر گرفته است. سازمان برنامه این عدد را بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار و وزارت اقتصاد هم ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور مهمترین هدف ماست، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی تهران حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارد و صنایع مختلفی در استان شکل گرفته و فعالیت می‌کنند.

ما به‌عنوان اتاق بازرگانی تهران باید برای بهبود وضعیت رشد اقتصادی در کشور، تدابیر لازم را بیندیشیم و در قالب پیشنهادهای عملی با مشخص کردن بایدها و نبایدها به سیاستگذاران عرضه کنیم. باتوجه به ناترازی انرژی مانند گاز، برق و آب شرایط بسیار سخت است اما ما در اتاق تهران آماده‌ایم که کمک کنیم تا نقشه راه کشور برای دستیابی به هدفگذاری ۸ درصدی تدوین و تهیه شود.

در ادامه این جلسه، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ و همچنین گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ اتاق تهران قرائت شد که هر دو این گزارش‌ها به رای‌گیری گذاشته شد و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.