×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, 8 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

در کارخانه لباسشویی صنایع گلدیران (جی‌پلاس) با تکیه بر اصول شبیه‌سازی و نمونه‌سازی در مرحله طراحی، کاهش هزینه مواد اولیه و کاهش هزینه حمل و نقل در زمینه کاهش هزینه تمام‌شده قطعه‌گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی اقدام صورت گرفته است.

مقدمه:

کاهش هزینه تمام‌شده تولید

به گزارش بازار اصناف به نقل از  گویای خبر، تحولات شدید اقتصادی، الزامات بازار، شدت رقابت و بسیاری مقوله‌های دیگر توجه به بهبود فضای کسب و کار، توسعه رقابت‌پذیری و ارتقای بهره‌وری را ضروری ساخته است.

ضرورت توسعه و تقویت مزیت‌های رقابتی هزینه‌محور که براساس آن کشورها، صنایع و بنگاه‌های مختلف به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه و قیمت تمام شده محصولات و خدمات خود هستند، باعث شده توجه متولیان بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی و تجاری کشورها بر به کارگیری راهبردهای کاهش هزینه بیش از گذشته معطوف گردد.

توسعه مزیت‌های رقابتی مبتنی بر هزینه، مستلزم برنامه‌ریزی و مدیریت طیف وسیعی از مولفه‌های تاثیرگذار در سطوح بین‌المللی، ملی، بخشی و بنگاهی است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرند. ضرورت توجه به افزایش بهره‌وری، کاهش مستمر هزینه‌ها و دستیابی به قیمت تمام شده پایین‌تر محصولات و خدمات در بخش‌های مختلف، زمینه طرح و توسعه موضوع «نهضت کاهش قیمت تمام شده» را در کشور فراهم ساخته است.

روش‌های کاهش هزینه تمام‌شده تولید

کاهش هزینه مواد اولیه

یکی از بزرگ‌ترین بخش از هزینه‌های تولید، به خرید مواد اولیه تعلق دارد. شاید تصور شود آن‌چه که امروز در خط تولید مصرف می‌شود، برای شکل‌گیری محصول نهایی ضروری است. با این حال توصیه می‌شود یک قدم به عقب برداشته شود و تمام فاکتورهای لازم برای تولید بازنگری شود.

نحوه عرضه مواد در بازار به دلیل تقاضای بازار و یا حتی سیاست می‌تواند روز به روز تغییر کند. بهتر است پیش از هر اقدامی، تحقیقات لازم در خصوص بازار انجام شود و بهترین تامین‌کنندگان مواد اولیه پیدا شود که بتوان با قیمتی کمتر، کیفیت مناسب را در اختیار داشت. همچنین برای خرید مواد اولیه، توافق‌نامه‌های تأمین طولانی مدت می‌تواند مد نظر قرار بگیرد.

 کاهش هزینه محل تولید

یافتن مکانی برای تولید محصول امری چالش برانگیز اما بسیار مهم و کلیدی است. در میان هزینه‌های جاری، معمولا هزینه محل تولید و نگهداری محصولات، انبارها و دفاتر گنجانده می‌شود.

یک مکان ایده‌آل برای شرکت‌های تولیدی، معمولا به مراکز توزیع نزدیک‌تر است. همچنین باید در نظر داشت که انتخاب یک مکان بسیار دور افتاده، ممکن است هزینه‌های جانبی تامین رفت و آمد کارکنان و دستیابی به امکاناتی چون اینترنت، برق و تلفن را افزایش دهد. بنابراین، باید در انتخاب محل تولید دقت شود و با در نظر گرفتن پارامترهای فوق، مکانی انتخاب شود که هزینه زیادی را بر سیستم تحمیل نکند.

 کاهش در هزینه طراحی

گاهی ممکن است تصور شود که محصول به یک تغییر و یا ویژگی جدید هر چند کوچک احتیاج دارد. با این حال ممکن است طراحی آن ویژگی اضافی کوچک، هزینه زیادی به همراه داشته باشد.

نمونه‌سازی در معرفی طرح و اثبات موفقیت آن برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است؛ اما گیر کردن در چرخه بی پایان نمونه‌سازی و طراحی مجدد می‌تواند بر هزینه‌ها بیافزاید. در مهندسی زمان برابر با پول است؛ بنابراین تسریع در مرحله نمونه‌سازی با استفاده از مدل‌های مجازی (طراحی با کمک رایانه) راه‌حلی مفید برای  بررسی ایده‌های اولیه و انجام کنترل‌های نهایی، در کمترین زمان ممکن خواهد بود.

به جای صرف زمان بسیار طولانی به منظور بهینه‌سازی نمونه اولیه، می‌توان بر روی اقدامات لازم جهت معرفی طرح به بازار متمرکز شد. این عمل هزینه‌های تولید محصول در فازهای اولیه را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

در کارخانه لباسشویی صنایع گلدیران با تکیه بر اصول شبیه‌سازی و نمونه‌سازی در مرحله طراحی، کاهش هزینه مواد اولیه و کاهش هزینه حمل و نقل در زمینه کاهش هزینه تمام شده قطعه‌گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی اقدام صورت گرفته است.

معرفی قطعه‌گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی

گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات لباسشویی اتوماتیک محسوب می‌شود. گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی یک قطعه مکانیکی است که در داخل لباسشویی قرار دارد و به کمک آن، لباس‌ها در حین شستشو و آبکشی به چرخش در می‌آیند.

این قطعه از دو بخش اصلی شفت و سه شاخه تشکیل شده است. وظیفه اصلی گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی، ایجاد چرخش در محفظه شستشوی لباسشویی است. این چرخش باعث می‌شود لباس‌ها به طور موثر و یکنواخت شسته شوند و در نهایت آبکشی صورت گیرد. همچنین، این قطعه به کاهش صدا و لرزش‌های ناشی از چرخش محفظه شستشوی لباسشویی کمک می‌کند.

گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی در محل اتصال محفظه شستشوی لباسشویی به موتور لباسشویی قرار دارد. این قطعه به طور مستقیم به موتور لباسشویی متصل است و باعث انتقال نیروی چرخشی از موتور به محفظه شستشو می‌شود.

اقدامات انجام شده در کارخانه جهت کاهش قیمت قطعه گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشوی

۱- ساخت قالب فورج شفت‌گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی

۲- بهینه‌سازی قالب فورج شفت در جهت کاهش مصرف مواد اولیه

۳- ساخت قالب گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی

۴- کاهش هزینه تولید

ساخت قالب فورج شفت‌گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی  و بهینه‌سازی قالب فورج شفت در جهت کاهش مصرف مواد اولیه

شفت‌گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی محور محرک محفظه شستشو می‌باشد که حرکت موتور را به محفظه شستشو منتقل می‌کند. انطباق این قطعه با بلبرینگ‌های کاور بیرونی محفظه شستشو از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا قطعه شفت در محل درگیری با بلبرینگ‌های کاور بیرونی محفظه شستشو دارای تلرانس‌های حساس ساخت می‌باشد. در بهینه‌سازی قالب فورج شفت مقدار مواد مصرفی از ۱۶۸۰ گرم به ۱۴۵۰ گرم کاهش داده شده است.

  قطعه خام 

قطعه نهایی

ساخت قالب گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی

برای ساخت قالب گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی ابتدا با استفاده از نرم‌افزارهای CAD قطعه مورد نظر مدل‌سازی می‌شود. سپس بر اساس مدل ساخته شده قالب طراحی می‌شود که در این مرحله نوع مواد، اندازه قالب، شرینکیج و نوع ماشین تعیین می‌شود. بعد از آن قالب طراحی شده آنالیز می‌شود. در این مرحله با نرم‌افزارهای CAE قالب شبیه‌سازی شده و صحه‌سنجی می‌شود. بعد از مرحله آنالیز، با استفاده از نرم‌افزارهای CAM و دستگاه‌های ماشین کاری CNC قالب مورد نظر ساخته شده و سپس روی ماشین ریخته‌گری تحت فشار نصب شده و تولید قطعه آغاز می‌شود.

نمودار کاهشی قیمت تمام شده قطعه‌گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی

با ساخت قالب گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی در هزینه تمام شده این قطعه صرف‌جویی قابل‌توجهی ایجاد شده است. بدین ترتیب که در صورت خرید از تامین کننده قیمت هر قطعه  ۷۰۰ هزار تومان بوده و با ساخت قالب قیمت آن به ۵۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. با توجه به این که در هر قطعه ۲۰۰ هزار تومان کاهش هزینه به وجود آمده در سال جاری با ساخت ۲۳۰۰۰ عدد گرداننده محفظۀ شستشوی لباسشویی حدود ۴٫۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.