×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, 8 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

پیگیر تامین اعتبار طرح‌های تحول‌آفرین بخش کشاورزی هستیم،‌ رییس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی با اشاره به تصویب اعتبارات طرح‌های آب و خاک در دولت، بودجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم توسعه، گفت: به طور مستمر و با جدیت پیگیر مصوبات و تامین و اختصاص بودجه‌های مصوب و مورد نیاز طرح‌های بخش کشاورزی هستیم و امیدواریم با توافق‌های به دست آمده به زودی اختصاص بودجه تکمیل شود.

به گزارش بازار اصناف آنلاین  به نقل از موسسه جهاد توسعه، محمدهادی حاج‌محمد مدیرعامل موسسه جهاد توسعه در نشست مشترک قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی با قرارگاه امام‌ حسن‌مجتبی (ع) و سازمان بسیج سازندگی با هدف بررسی دستاوردهای طرح آبخیز تا جالیز گفت: اقدامات مشترک سه‌جانبه برنامه‌ریزی شده و اجرای طرح‌های آب و خاک منشأ تحولاتی بزرگ و تحول‌آفرین در کشور و موجب رونق اقتصادی و پایداری کشاورزی در اقصی نقاط کشور خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد جهت تامین اعتبار و بودجه برای طرح ملی آب و خاک و آبخیزداری در کشور گفت: حجم کار و فعالیت استان‌ها در قراردادهای طرح «آبخیز تا جالیز» با همت بسیج به مقدار و ارقام بزرگی رسیده است.

رییس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی اظهار داشت: کار باید در حوزه منابع پیگیری شود که در دست پیگیری از سوی دولت است، همچنین امسال در جدول بودجه، اعتبار مشخصی پیش‌بینی شد که منتظر تخصیص آن نیز هستیم.

وی با بیان این که اعتبار از محل منابع بودجه‌ای تامین خواهد شد که در این خصوص پیگیری‌های لازم در حال انجام است، خاطرنشان کرد: از مدیران برنامه بودجه استان‌ها نیز خواستار پیگیری‌های لازم در این خصوص هستیم.

حاج‌محمد بیان کرد: ۷۰ درصد منابع توسط استانداران تامین خواهد شد و مدیران جهادکشاورزی نیز در این خصوص پیگیر هستند.

بسیج و سپاه بازوی اجرایی طرح‌های دولت برای خدمت‌رسانی به مردم

رییس سازمان بسیج سازندگی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع آب و نقش آن در تولید و اشتغال به ویژه در حوزه کشاورزی، اظهار داشت: طرح‌های نیمه تمام زیادی در این حوزه از قبل موجود بود که بسیج حسب رسالت خدمت رساندن به مردم و کمک به دولت، به آنها ورود کرده و زمینه‌ساز تحولات اثرگذار و سازنده ای در کشور شده است.

محمد زهرایی افزود: اقدام وزارت جهاد کشاورزی در راه‌اندازی قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی اقدامی شایسته و در خور تحسین و زمینه‌ساز خدمت‌رسانی به مردم و توسعه و پیشرفت کشور است و برهمین اساس بسیج سازندگی که پای انقلاب است به کمک روستاییان کشور که همواره در مسیر انقلاب و پای آرمان‌های آن ایستاده‌اند، آمده و برای رفع دغدغه‌ها و مطالبات شان به طرح‌های کشاورزی و آب و خاک ورود جدی داشته است.

وی بسیج و سپاه را بازوی اجرایی مردمی و کارآمد برای کمک به دولت عنوان کرد و یادآور شد: بسیج کمک کننده دولت در امور زمین مانده است و در دولت انقلابی سیزدهم، عزم جدی برای خدمت‌رسانی به مردم توسط رییس جمهور ما را بر آن داشت ورودی جدی‌تر برای کمک به آبادانی کشور داشته باشیم.

زهرایی به کمک‌های موثر بسیج و سپاه در حوزه‌های متعدد برای یاری‌رسانی به دولت اشاره کرد و گفت: در راستای این اهداف عالیه و برحسب توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی، با ۲۱ استان وارد فاز اجرایی شده‌ایم و با توجه به رسالت جهادی خود بدون بهره از منابع مصوب بودجه‌ای – که در مسیر اختصاص است – سازمان‌های بسیج سازندگی در استان‌های قم، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و شمالی، قزوین و خوزستان عملیات اجرایی را آغاز کرده و اکنون در مراحل تکمیلی برخی پروژه‌ها به سر می‌بریم که امیدواریم در ۱۷ اردیبهشت سال آتی و همزمان با سالروز تشکیل بسیج سازندگی بتوانیم بعضی پروژه‌ها را افتتاح کنیم.

وی با بیان این که تامین منابع و انجام امور فعلا با ظرفیت‌های داخلی بسیج اجرایی می‌شود چراکه رضایت مردم و برآوردن مطالبات‌شان اولویت همه ما است، ادامه داد: کار جهادی و انقلابی ویژگی کاری بسیج است، ما منتظر بودجه نمی‌مانیم و کارها را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم تا بودجه هم از راه برسد.

توسعه و پیشرفت در حوزه‌های آب و خاک با بهره‌گیری از ظرفیت بومی

معاون قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی نیز در این نشست، با اشاره به شرایط جوی و اقلیمی فعلی و کاهش بارندگی‌ها، اجرای طرح “آبخیز تا جالیز” و پروژه‌های مدون و طرح‌ریزی شده آب و خاک را ضروری و مهم توصیف کرد و گفت: این رویداد با نظر مقام عالی وزارت و هماهنگی و تعامل با بسیج و سپاه که پشتیبان همیشگی نظام و دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی بوده و هست و با بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی‌های بومی در ۳۱ استان کشور به اجرا درآمده تا علاوه بر رونق و بهبود وضعیت کشاورزان، توسعه و پیشرفت در حوزه‌های آب و خاک و کشاورزی در کشور را رقم بزند.

محمدعلی جوادی با تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های آبخیزداری و آب و خاک در این قرارگاه، تصریح کرد: طرح‌ها و پروژه‌های مصوب با همکاری مشترک سازمان‌های جهادکشاورزی و بسیج سازندگی در ۳۱ استان کشور اجرایی می‌ِشود. در حال حاضر ۲۱ استان به رغم عدم اختصاص کامل بودجه‌ها، با مشارکت بسیج سازندگی به فاز اجرایی ورود کرده و در حال تکمیل پروژه‌ها هستند.

وی با اشاره به تأکید مکرر وزیر جهادکشاورزی بر اجرای بهینه و جهادی طرح‌های استانی، گفت: با عنایت به این تاکیدها، سامانه کنترل و پایش پروژه‌های مذکور هفته آینده در دفتر وزیر راه‌اندازی شده و اقدامات انجام شده طرح‌ها به تفکیک هر استان، شهر و روستا به طور روزانه و دقیق مورد رصد ایشان قرار می‌گیرد.

اجرای طرح آبخیز تا جالیز منشا تحول در مدیریت آب

در ادامه این وبینار سراسری، مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و رییس گروه طرح و برنامه این معاونت، با اشاره به شرایط اقلیمی و آب و هوایی و کاهش چشمگیر بارش نزولات جوی در استان‌ها، گفت: با توجه به کاهش بارندگی، مدیریت بهره‌گیری از قنوات و اجرای پروژه‌های کوچک، موثر و زودبازده در حوزه آبخیزداری در استان‌ها به خصوص در استان‌های شرقی و کم‌بارش، در دستور کار قرار دارد و در این راستا طرح از آبخیز تا جالیز نیز به عنوان طرحی کارآمد و اثرگذار با همکاری ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و بسیج سازندگی در استان‌های کشور به مرحله اجرا درآمده و منشأ تحولات خوبی خواهد شد.

نادر علیزاده با تأکید بر بازدهی مثبت و اثرگذار طرح آبخیز تا جالیز در بسیاری کشورهای دنیا، ادامه داد: طرح مدیریت آبخیز تا جالیز طرحی است که در آن صرفا منابع قنوات در نظر گرفته نشده و در آن استخرهای ذخیره آب، کانال‌های انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ و سایر تمهیدات لازم در آن مدنظر است تا جامعه روستایی کشور از آن بهره‌مند گردد.

وی با اشاره به اقدامات اجرایی آب و خاک و طرح‌های آبخیزداری موفق انجام شده در ۲۱ استان کشور، تصریح کرد: در جلسات متعدد با مسوولان کشوری و استانداران روند تخصیص اعتبارات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مکاتبات لازم در این خصوص صورت گرفته است و انتظار داریم اهتمام بیشتری جهت اختصاص هرچه سریع‌تر منابع بودجه‌ای به طرح‌ها را شاهد باشیم.

گفتنی است؛ در این نشست گزارشی از روند اجرای طرح‌های قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت کشاورزی و عملیات‌ اجرا شده طرح «از آبخیز تا جالیز» در استان‌ها بررسی و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین در ادامه این وبینار، ارتباط مستقیم با مدیران کل جهادکشاورزی استان‌ها و روسای سازمان بسیج سازندگی استان‌ها در هر استان برقرار و نقطه نظرها و گزارش‌های اجمالی از روند پیشرفت امور توسط مسوولان ارائه شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.