×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

پایانه صادراتی ماهیان خاویاری می‌تواند یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد، شرکت تعاونی خاویاری قره‌برون، اولین و بزرگترین مجتمع تعاونی تکثیر پرورش ماهیان خاویاری در ایران است که با هدف تولید غذای سالم با بهره از آب‌های دریای مازندران و گونه‌های با ارزش ماهیان خاویاری از سال ۸۱ شکل گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه عطار: در این مسیر پس از تولد و خلق این ایده جهت نیل به اهداف پیش‌بینی‌شده، توسعه سخت‌افزاری مجموعه به‌صورت چرخه کامل تولید سرلوحه کار قرار گرفت و مولدسازی، تکثیر و پرورش لاروی، غذای زنده، کارخانه تخصصی تولید خوراک آبزیان و کارخانه فرآوری و عمل‌آوری محصولات شیلاتی به منصه ظهور رسید.

در حال حاضر در گام دوم، با شکل‌گیری واحدهای تحقیق و توسعه، مراکز آموزش و نوآوری، ایجاد دانش فنی و بومی‌سازی تمام فرآیند تولید و تنوع بخشی به محصولات برای پاسخ به نیاز مخاطبان، توسعه نرم‌افزاری را در اولویت قرار داده‌ایم و از طرف دیگر در راستای ایفای نقش اجتماعی و پاسخ به مهر طبیعت و حفظ این گنجینه‌های خدادادی، برآنیم تا در کنار فعالیت اقتصادی مجموعه، قسمتی از ذخایر آسیب‌دیده این ماهیان را در بوم اصلی خود بازسازی کنیم.

در گام نهایی در نظر است با اشتراک گذاشتن تمامی داشته‌های فنی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به علاقمندان، بهره‌برداران با تجربه کافی را به‌صورت شبکه‌ای از پرورش‌دهندگان در بخش‌های مختلف پیوند داده و بتوانیم بازارهای جهانی را به تسخیر همت و توان ایرانیان در بیاوریم و در نهایت گامی مؤثر در توسعه ایران اسلامی عزیزمان برای زندگی بهتر برداشته باشیم و از دل این مجموعه، کارآفرینان و مجموعه‌های تولیدی جدید ظهور کند و تکوین مجموعه با تولد نهال‌های تازه تکمیل شود.

بهزاد اسلامی، مدیر شرکت تعاونی خاویاری قره برون درباره روند تولید ماهیان خاویاری در این مجموعه گفت: زنجیره تولید ما از تکثیر شروع می‌شود و کارخانه خوراک و پرورش و زنجیزه آخر ما در فرآوری آبزیان است.

هنوز زنجیره فرآوری ما تکمیل نشده است اما حدود ۷۰ درصد کار جلو رفته و تجهیزات و ماشین‌آلات آن آماده است که باید نصب شوند.

پایانه صادراتی ماهیان خاویاری می‌تواند یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد

وی درباره شکل گیری این مجموعه فعال در عرصه تولید ماهیان خاویاری کشور ادامه داد: این شرکت از سال ۸۱ در استان مازندران تاسیس و از سال ۸۲ کار خود را با پرورش ماهی قزل آلا تقریبا در ۲ استخر شروع کرد و آرام آرام گسترش یافت.

از سال ۸۵ مجوز کار با ماهی خاویاری را گرفتیم که ازهمان سال پرورش این ماهی به بخش خصوصی واگذار شد.

اکنون صادرات کل آبزیان در کشور بیشتر به صورت محصولات خام است.

علی‌الخصوص ماهیان خاویاری که ماهی با ارزشی است آن هم به صورت خام صادر می‌شود.

یعنی سر و دم ماهی زده و شکم خالی و ماهی به صورت خام صادر می‌شود.

در حالیکه اگر دراینجا فرآوری انجام شود خیلی از محصولاتی که مااکنون دور می‌ریزیم قابل استفاده خواهند بود.

برای مثال کله و دم این ماهی ژلاتین می‌شود و از آن روغن امگا۳ می‌توان استخراج کرد.

در آر اند دی ای ((R&D که کارکنان خودمان استخراج کرده‌اند، طی قراردادی با دانشگاه شهیدبهشتی تهران داشتیم که روغن ماهی را به آنها دادیم که امگای ۳ آن را استخراج کنند.

ماهیان خاویاری ارزش افزوده بالایی دارند ولی متاسفانه فعلا هنوز به صورت خام صادر می‌شوند

مدیر شرکت تعاونی خاویاری قره برون در ادامه تاکید کرد: در واقع ماهیان خاویاری ارزش افزوده بالایی دارند ولی متاسفانه فعلا هنوز به صورت خام از ایران عرضه می‌شوند که اگر دولت بخواهد حمایتی از صادرات این محصول داشته باشد، باید حمایت‌هایی را از مجموعه‌هایی همچون ما داشته باشد که در حال راه‌اندازی این مرکز فرآوری برای تهیه ۵ هزارتن گوشت ماهی خاویاری هستیم و ۱۵ هزار تن گوشت ماهی قزل آلا ومیگو و انواع و اقسام محصولات آبزیان در این مرکز فرآوری هستیم که مرکز بسیار بزرگی است که اگر به بهره‌برداری برسد، در تکمیل ظرفیت می‌تواند بین ۸۰۰میلیون تا یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد که به نظر من رقم بزرگی است و خیلی راحت می‌توان در عرض ۴ یا ۵ سال به این رقم رسید و این هرگز توهم و رویا نیست.

چون این ماهی، ماهی باارزشی است.

برای مثال وقتی یک کانتینر گوشت خام این ماهی را به کشورهای دیگر می‌فرستیم باید حداقل ۲۰۰ یا ۳۰۰ کانتینر مرکبات به جای آن بیاید که با گوشت این ماهی برابری کند.

یک کانتینر گوشت این ماهی معادل یک کشتی محصول ذرت و سویا از لحاظ قیمت ارزی است و خیلی راحت می‌توان به این عدد رسید که بخش خصوصی باید از آن حمایت کند.

بخش خصوصی خود مسیر را بلد است که بتواند کاری کند که این محصولات ارزش افزوده پیدا کرده و صادرات آن را تسهیل شود. چون اکثر راهکارها فراهم است ولی مشکل این است که زیرساخت‌ها فراهم نیست که برای تقویت زیرساخت‌ها باید از بخش خصوصی حمایت کافی شود تا بتواند این زیرساخت‌ها را درست کند.

اسلامی درباره نقش اتاق بازرگانی ایران برای تسهیل صادرات این محصولات و ارزآوری برای کشور خاطرنشان کرد: اتاق‌های بازرگانی ایران درجایگاه اجرایی نیستند بلکه تسهیل کننده قانون‌ها هستند.

در جایگاه اجرا، بخش خصوصی باید در جایگاه خود باشد واتاق‌ها تسهیل کننده قانون هستند، یعنی تسهیل می کنند که محصول به کشور مبداء راحت تر صادر شود ولی باید بخش خصوصی این مبادی را داشته باشد که آنها تسهیل کنند ومحصول خود را ارسال کنند که این موضوع دارای اهمیت است.

وی با اشاره به کشورهای صادراتی هدف آنها تصریح کرد: در حال حاضر گوشت ماهی خاویاری بیشتر به روسیه و خاویار بیشتر به کشورقطر و امارات صادر می‌شود.

مدیرشرکت تعاونی خاویاری قره برون درباره اجرای برنامه جامع صادراتی ساری ومیاندرود و نقش آن در صادرات محصولات این بنگاه اقتصادی گفت: کارهای زیادی در این مجمع انجام شده ولی مهم این است که باید بخش خصوصی و قسمت تولید از طریق بانک‌ها حمایت شوند.

اگر بخواهند یک میلیارد دلار صادرات انجام شود نمی‌توانند به من تولیدکننده بگویند که این مقدار صادرات را انجام دهید ولی هیچ امکانات مالی و پولی در اختیار شما نمی گذاریم، شما با همین ظرفیتی که دارید باید سال دیگر یک میلیارد دلار صادرات انجام دهید، که این کار در واقع منطقی نیست.

بلکه این کار نیاز به برنامه‌ریزی و هزینه دولت دارد که اگر این هزینه‌ها را انجام دهند مسلما به آنچه که ظرفیت تولید کشور است، خواهیم رسید.

اسلامی با بیان اینکه اکنون پایانه صادراتی در مجموعه قرهبرون در حال راه‌اندازی است، ادامه داد: بعد از گرفتن مجوزهای لازم و شروع به ساخت آن تقریبا نزدیک به ۱۱۰۰میلیارد تومان برای ساخت و ساز آن تاکنون هزینه شده است که ۵۰۰میلیارد تومان دیگر برای تجهیز آن نیاز است که اگر این کار انجام شود محصول همین جا فرآوری و به کشور مقصد صادر خواهد شد.

وی افزود: امسال تاکنون نزدیک ۳۵۰ تن تولید گوشت ماهیان خاویاری وحدود ۸۰۰ کیلو خاویار داشته‌ایم.

تولید ما نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه نبوده است. در این مجموعه حدود ۳۷۰ نفرمشغول به کار هستند که درواقع از نیروهای کار بومی استان مازندران هستند.

پایانه صادراتی ماهیان خاویاری می‌تواند یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد

مشکل تولید اکنون، نقدینگی درکشور است

مدیرشرکت تعاونی خاویاری قره برون درباره حمایت نهادهای دولتی از این مجموعه یادآور شد: سازمان‌های شیلات، محیط زیست و دامپزشکی از ما حمایت های لازم را بعمل می‌آورند. مشکل تولید اکنون نقدینگی در کشور است و این مختص یک صنعت خاص نیست و تمام صنایع با این مشکل مواجه هستند.

چالش ما این است که شاید دولت قبول ندارد که بخش خصوصی می‌تواند وارد عرصه شود و بیشتر از شرکت‌های بزرگ خصولتی در حوزه پتروشیمی ومعادن حمایت می‌شود. اما وقتی می‌خواهند کار را بخش خصوصی بسپارند که جدا از بدنه دولت است در اینجا حمایت‌های لازم بعمل نمی‌آید.

حمایت سازمانی شیلات را ما داریم ولی حمایت اصلی از سوی بانک‌ها است باید درهای خود را به روی تولیدکننده باز کنند که متاسفانه انجام نمی‌شود.

این فعال اقتصادی و صادرکننده ماهیان خاویاری در ادامه تاکیدکرد: بعد از تاسیس پایانه صادراتی می‌توانیم برندینگ و بازاریابی محصولاتمان را به صورت جدی دنبال کنیم.

سال‌های قبل از کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا و آلمان وکشورهایی که راغب بودند، محصولات گوشت خاویاری ما را خریداری کنند، طی تحقیقاتی میدانی، ذائقه آنها را ارزیابی و متوجه شدیم که چه محصولات خاویاری درمارکتینگ آنها وجود دارد و چه طعم و ذائقه‌ای را بیشتر دوست دارند.

حتی با همکاری دانشگاه‌ها مشابه محصولی که آنجا هست را با همان طعم و مزه وکیفیت تولید کردیم.

البته طعم ومزه گوشت خاویاری که ما در ایران تولید می‌کنیم از گوشتی که در اروپا یا روسیه تولید می‌شود، خیلی بهتر است.

چون اینجا آفتاب و آب این دریا که خاستگاه این ماهی است روی مزه آن بسیار تاثیرگذار است.

روی همه این موارد کار شده و آماده‌ایم که تجهیزات این پایانه نصب و این کاربا جدیت هر چه تمام شروع و به کشورهای هدف صادر شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.