×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 9 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

۲۰۰ هزار هکتار زراعت چوب در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ظرف چهار سال هدفگذاری شده است.

به گزارش بازار اصناف به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر سطح زراعت چوب کشور ۱۱۵ هزار هکتار است که حدود ۹۴ هزار هکتار آن مربوط به بخش خصوصی و حدود ۱۱ هزار هکتار در اراضی ملی می‌باشد.

نقی شعبانیان برآورد کرد از سطح ۱۱۵ هزار هکتار زراعت چوب، حدود دو میلیون و ۸۷۰ متر مکعب معادل ۲۳ درصد نیاز کشور چوب تولید شود.

وی با بیان این که این سازمان برای توسعه زراعت چوب در حال شناسایی اراضی است، تصریح کرد: توسعه زراعت چوب با توجه به توان اکولوژیک سرزمین و آب به ویژه آب نامتعارف صورت می‌گیرد.

شعبانیان زراعت چوب را یکی از بهترین و پردرآمدترین فعالیت کشاورزی خواند و تصریح کرد: براساس برآورد سال ۱۴۰۰ هر هکتار زراعت چوب در مناطق گرمسیری پس از چهار سال حدود دو میلیارد و در استان گیلان حدود ۴ تا ۴.۵ میلیارد تومان پس از هفت سال سود خالص دارد.

وی ادامه داد: ما اراضی ملی مستعد را که آب نامتعارف داشته باشد برای زراعت چوب به صورت اجاره در قالب ماده (۳) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها برای مدت مشخصی به افراد حقیقی یا حقوقی احاله مدیریت می‌کنیم.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: احاله مدیریت اراضی ملی برای زراعت چوب دارای شروطی است که شامل عرصه مستعد زراعت، آب متناسب و نامتعارف، واگذاری از طریق مزایده و تهیه طرح فنی زراعت چوب و تصویب آن در کمیته فنی ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

وی توسعه زراعت چوب را یکی از وظایف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای حفظ جنگل‌ها و جلوگیری از برداشت غیرمجاز و قاچاق چوب دانست و اذعان داشت: وقتی نتوانیم بخشی از چوب مورد نیاز کشور را در داخل تامین کنیم، آنگاه با افزایش قیمت چوب و نیاز موجود، قاچاق صورت می‌گیرد.

شعبانیان درباره تولید نهال برای زراعت چوب نیز گفت: با توجه به افزایش تقاضا، برای تولید ۵۰۰ میلیون اصله نهال در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برای زراعت چوب ظرف چهار سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی نیاز سالانه صنایع کشور به چوب را بر اساس برآورد سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ میلیون متر مکعب عنوان و تصریح کرد: از این میزان ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب چوب از طریق زراعت چوب، گونه‌های باغی، چوب اراضی مستثنیات و واردات تامین می‌شود.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره روند تولید نهال در برنامه‌های توسعه‌ای کشور ابراز داشت: تولید و کاشت نهال‌های منابع طبیعی طی دهه‌های گذشته روند نزولی داشته زیرا در اولویت دولت‌های قبلی نبوده است.

وی افزود: در برنامه‌های اول و دوم توسعه کشور در سال‌های ۶۸ تا ۷۲ نزدیک به ۸۰۰ میلیون اصله نهال تولید و تقریبا همه آنها با موفقیت در اطراف شهرها و روستاها کاشته شد، اما از آن زمان به بعد تولید و کاشت نهال سیر نزولی را طی کرد به طوری که در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ میلیون اصله رسید.

شعبانیان گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست‌محیطی و در شرایطی که اجلاس زیست‌محیطی در سطح بین‌المللی صحبت از به بن‌بست رسیدن دنیا در این حوزه می‌کنند، کاهش تولید و کاشت نهال قابل قبول نیست.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.