×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, 24 بهمن , 1403  .::.   برابر با : Wednesday, 12 February , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر

بازار اصناف: فرا رسیدن روزهای پایانی سال بار دیگر نگرانی ها را در خصوص خرید بلیت و قیمت پروازها در میان مسافران ایجاد کرده است در حالی که این نگرانی در غالب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بی معنی است.

 

با نگاهی اجمالی به سایت های خرید بلیت هواپیما مشاهده می کنیم که قیمت بلیت هواپیمای تهران کیش نوروز امسال از حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. نکته نگران‌کننده برای مسافران هم می‌تواند کمبود ظرفیت‌های باقی‌مانده باشد. مثلا برای پرواز روز چهارشنبه اول فروردین که توسط هواپیمایی کیش‌ایر انجام می‌شود و هزینه آن سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، فقط چهار گزینه برای خرید باقی مانده است.

 

قیمت بلیط هواپیمای تهران کیش در همان پرواز‌های اکونومی به بیش از چهار میلیون می‌رسد اما کسی که چاره‌ای جز خرید بلیط بیزینس تهران کیش ندارد، باید تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرج کند. بلیط هواپیما تهران کیش در پرواز بیزینس روز جمعه سوم اسفند که توسط هواپیمایی وارش انجام می‌شود، هفت میلیون و ۵۶۵ هزار تومان تعیین شده است.

این در حالی است که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون تهیه و تجهیز قطعات هواپیماهای یکی از مهمترین موضوعاتی است که در دستور داریم و با مپنا همکاری می‌کنیم.

 

وی افزود: طبق مصوبه قانونی تعیین نرخ بلیط هواپیما بر عهده دولت نیست و نظارت بر آن بر عهده سازمان هواپیمایی است.

با این وجود به نظر می رسد مشکل در جایی دیگر است و کسی نمی خواهد تاثیر تحریم ها بر صنعت هوایی کشور و حال روز مردم را ببیند.

 

طبق آخرین آمار اعلامی از سوی سازمان هواپیمایی کشور، تا به امروز ۱۸۹ فروند هواپیما در کشور موجود است که از این تعداد، ۱۳۰ فروند فعال است.

در این میان مسئولین هوایی کشور می گویند که نوسازی و تقویت ناوگان هوایی یکی از اولویت‌های اصلی صنعت هوایی کشور است که با توجه به کمبود ناوگان و کاهش تعداد پروازها، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

 

در این راستا، یک فروند هواپیمای بوئینگ B۷۳۷-۵۰۰ با شماره ثبت EP-KPB و نام “لاوان” که پس از انجام چک C و نوسازی کامل به ناوگان کاسپین پیوسته است، آماده انجام پروازهای داخلی و بین‌المللی می‌شود.

 

این هواپیما پس از تأمین قطعات یدکی، به‌روزرسانی سیستم‌های داخلی، نصب سامانه ناوبری ADS-B Out و صندلی‌های جدید، به خدمات رسانی ادامه خواهد داد.

همچنین، یک فروند هواپیمای اجاره‌ای بوئینگ B۷۳۷-۳۰۰ با شماره ثبت EP-DOA و ۱۳۹ صندلی، به ناوگان این شرکت اضافه شده است تا ظرفیت پروازها افزایش یافته و به نیازهای مسافران پاسخ بهتری داده شود.

در حالی که کشورهای امارات، قطر و ترکیه مجموعاً بیش از هزار فروند هواپیمای فعال دارند؛ ایران تنها ۷ یا ۸ فروند هواپیمای قابل‌اتکای مسافربری دارد و باقی ناوگان کشور به شدت فرسوده است.

 

بر اساس گزارش‌ها، به جز ۳ هواپیمای ایرباس برجامی، ۱۳ فروند ای‌تی‌آر و برخی ایرباس‌های ۳۴۰ ماهان، بیشتر ناوگان ایران باید بازنشسته شود. این بازنشستگی به معنی «بازیافت» هواپیما است؛ به‌طوری‌که بدنه آلومینیومی آن به قطعات کوچک تقسیم و به کارخانه‌ها برای ذوب و بازسازی ارسال می‌شود.

چندی پیش بود که حسین زهی، نماینده پیشین مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون عمران مجلس تایید کرد که بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی در کشور فرسوده است و ورود هواپیماهای جدید در کشور نقش موثری در کاهش تاخیرها و افزایش تعداد پروازها خواهد داشت.

 

نوسانات نرخ ارز، تحریم‌ها و نبود برنامه برای تجهیز و توسعه ناوگان هوایی، باعث افزایش هزینه واردات هواپیما و قطعات مورد نیاز شده است. در پی این موضوع، بسیاری از هواپیماهای کشور عمر بالایی داشته و اکثراً فرسوده هستند.

این رویه مشخصا سبب می شود تا بلیت خطوط خلوت هوایی کشور نیز در ایام نوروز کمیاب شود و بار دیگر مسافران شب های عید را در حالت سرگردانی سپری کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.