×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, 10 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

نرخ مصرف سیگار همچنان بالاست، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارزیابی های چندلایه برنامه های نظام سلامت توسط مدیران تمام بخش ها را از ضروری ترین اقدامات لازم برای مدیریت سلامت عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در اولین نشست مشترک معاونان، مشاوران ومدیران حوزه ستادی و روسای سازمان های وابسته با موضوع «بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم» که در سالن همایش های شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد وزارت بهداشت برگزار شد با بیان این مطلب گفت: برنامه ریزی، اجرا و پایش و ارزیابی سه مرحله مهم مدیریت است و ارزیابی نیز باید چند لایه بوده و تنها به سیستم رایانه ای متکی نباشد.

وی افزود: مهم ترین کار یک مدیر در حال حاضر ارزیابی برنامه هاست. هر مدیری باید سیستم تحت مدیریت خود را مدام ارزیابی کند. ارزیابی با بازرسی متفاوت است و باید با اتکا به دانش و ابزارهای جدید انجام شود.
وی توجه جدی به جهاد تبییین و انعکاس فعالیت های حوزه نظام سلامت را مورد تاکید قرار داد و افزود: در طی پانزده ماه گذشته اقدامات و برنامه های مؤثری در حوزه سلامت کشور اجرا شده که طبق فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر امیدآفرینی در جامعه، باید تبیین شده و به اطلاع جامعه رسانده شود.
وزیر بهداشت با بیان این که در پانزده ماهی که از شروع دولت مردمی آیت الله رییسی می گذرد ثمرات خوبی در نظام سلامت به بار نشسته است، خاطرنشان کرد: ما میراث دار شهدا هستیم، ۴۳ سال پشتوانه انقلاب اسلامی را پشت سر خود داریم و تکلیف داریم که سرباز امام زمان (عج) باشیم و این راه را به سرمنزل مقصود برسانیم.
مسئولیت ها از جنس تکلیف است نه منزلت
وی بیان داشت: مسئولیت برای ما از جنس مقام و منزلت نیست، بلکه از جنس تکلیف است و باید به جای کمیت به کیفیت مدیریت فکر کنیم. ما متولی سلامت مردم و جامعه هستیم و مهم ترین مقوله در دنیا سلامت است.
وزیر بهداشت با اشاره به رشد و پیشرفت سلامت مردم پس از انقلاب اسلامی، گفت: در کنگره قاهره سازمان بهداشت جهانی اعلام شد که ایران به جز در شاخص دخانیات در تمام شاخص ها با فاصله از سایر کشورهای منطقه رتبه نخست را داراست.
دکتر عین اللهی با اظهار امیدواری نسبت به تصویب مالیات سیگار توسط مجلس برای سال آینده، ابراز داشت: ۱۳ درصد مرگ و میر هادر کشور به خاطر مربوط به مواد دخانی است که ناشی از ارزانی و در دسترس بودن سیگار است. بنابراین هرچه بیمارستان، دارو، تجهیزات پزشکی و ابزار سلامت برای مردم ایجاد کنیم ولی نتوانیم از مصرف سیگار پیشگیری کنیم، گویی کاری از پِیش نبرده ایم.
وی افزود: وزارت بهداشت با وجود سم پراکنی و خطوط تخریبی رسانه های معاند با تلاش تمام مدیران و کارکنان خدوم موفق عمل کرده است. مهم ترین اقدام ما در برابر این هجمه ها این است که روحیه جهادی را در خود حفظ و تقویت کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: امسال در اربعین با آن جمعیت کثیر و گرمای زیاد شاهد اقدامات بسیار ارزشمندی در تأمین سلامت زائران بودیم که به ثمر نشستن این اقدامات، ناشی از همین روحیه جهادی بود.
دکترعین اللهی ادامه داد: باید به تاسی از مقام معظم رهبری که مانند کوه در برابر تمام ابرقدرت ها ایستاده است ما نیز در برابر مشکلات بایستیم و با مشکلات مقابله کنیم.
ضرورت افزایش کارآیی و بهره وری
وی ادامه داد: افزایش کارآیی و بهره وری بسیار مهم است و باید مورد توجه مدیران نظام سلامت قرار گیرد.همچنین مدیری موفق است که در میدان حضور داشته و مشکلات را از نزدیک ببیند.
وزیر بهداشت گفت: شفافیت در کارها، پاسخگویی و مبارزه با فساد و  مقابله با تعارض منافع باید سرلوحه کار مدیران نظام سلامت  باشد. به عنوان مثال طرح دارویار از تخصیص ارز دارویی به شکل بی حساب و کتاب به افراد و شرکت های غیرپاسخگو جلوگیری کرد.
تعارض منافع از خطوط قرمز ماست
دکتر عین اللهی  یادآور شد: تعارض منافعی و  امضاهای طلایی از خطوط قرمز ماست که مدیران نباید در مقابله با آن کوتاه بیایند.
توجه به تکریم ارباب رجوع
وی ادامه داد: تکریم ارباب رجوع یکی دیگر از مواردی است که مدیران نظام سلامت باید به آن توجه داشته باشند. نپذیرفتن ارباب رجوع توسط یک مدیر در هر سطحی به هیچ وجه قابل قبول نیست. ما خدمتگزار مردمیم  و مدیران باید حتما برای مردم وقت داشته باشند و پاسخگوی آنان باشند.
وزیر بهداشت با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ مدیران با کارکنان بخش های خود گفت: هر مدیری باید کارکنان حوزه مدیریت خود را به طور کامل بشناسد و از نظرات  کارشناسان و کارکنانش بهره ببرد.
دکتر عین اللهی بر ترویج اخلاق حرفه ای مبتنی بر فرهنگ غنی اسلامی تاکید کرد و اظهار داشت:  خوشبختانه اقدامات فرهنگی خوبی تاکنون در وزارت بهداشت انجام شده و  لازم است  به مسائل فرهنگی توجه بیشتری داشته  باشیم.
وزیر بهداشت داشتن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت توسط مدیران را ضروری دانست و گفت: کارهای جاری همواره انجام می شود، مهم این است که مدیر برنامه داشته باشد و برنامه هایش را با اولویت بندی  اجرا کند.
لزوم انعکاس عملکردها در رسانه ها
دکتر عین اللهی ادامه داد: عملکردها، برنامه ها و اقدامات انجام شده باید تحت نظارت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در رسانه ها منعکش شود. دشمن به دنبال این است که امید و روحیه مردم را از بین ببرد، بنابراین باید هوشیار باشیم و خدای ناخواسته با اقدامات نسنجیده در پازل دشمن قرار نگیریم.
وی یادآور شد: فعالیت های نوآورانه با استفاده از فناوری روز باید مورد حمایت مدیران قرار گیرد. درب وزارت بهداشت باید به روی نخبگان باز باشد و از نظرات آنان  استفاده شود. برای نمونه معاونت آموزش سه هزار عضو بوردهای تخصصی دارد که به  می توان از آنان در زمینه های مختلف مشورت گرفت.
وزیر بهداشت، توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش مستمر کارکنان را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: نگاه عدالت محور در تخصیص امکانات و تجهیزات به مناطق مختلف کشور بسیار مهم است و تامین امکنات مناطق محروم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
دکتر عین اللهی استفاده از علوم نوین در فعالیت ها و چابک سازی سازمان و تشکیلات را از وظایف دیگر مدیران دانست و گفت: من خود از ابتدای کار تاکنون ۷۶ سفر استانی داشته ام و بر این باورم یک مدیر وقتی موفق است که در میدان حضور داشته باشد و مشکلات را از نزدیک ببیند.
وی ارتباط میان بخشی تمام حوزه ها را با هم  در پیشبرد کارها  موثر دانست و تصریح کرد: پرهیز از جزیره ای عمل کردن، ارتباط مدیریت ها و یکپارچگی کارها در پیشبرد امور بسیار موثر است.
فراهم سازی شرایط نشاط در محیط کار
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی   خواستار ایجاد فضای پویایی و نشاط  در محیط کار برای کارکنان شد و گفت: کارکنان بهترین زمان زندگی خود را در محیط کار می گذرانند و باید در این محیط کار ، فضایی پویا و پر نشاط  داشته باشیم. کارکنان صاحبان فرآیندها هستند و باید احساس کنند در کارها سهیم و‌موثرند.
دکترعین اللهی تصریح کرد: باید در عین آرمان گرایی آرمان خواه بوده و افکار بلند داشته باشیم. همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی با شرایط محدودیت منابعی که در کشور وجود دارد باید حتما رعایت شود.
کادرسازی برای آینده انقلاب
دکتر عین اللهی کادرسازی برای آینده انقلاب را بسیار مهم دانست و گفت: در هر حوزه ای لازم است از مشاوران و نخبگان جوان کمک گرفته شود. به عنوان مثال پیش از انقلاب از انجام کمترین درمان های ارولوژی ناتوان بودیم ولی اکنون پیوند کلیه در کشور تبدیل به یک کار جاری و عادی شده و آمار پیوند در ایران از تمام کشورهای منطقه بالاتر است و این دستاوردها  جز با اعتماد به جوانان حاصل نمی شود./۲۰۲

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.