×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 30 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

نرخ بازگشت مهاجران ایرانی یک درصد است؛ اگر در گذشته مهاجرت‌ از کشور به قشر خاصی منحصر بود، اکنون به مهاجرت‌های توده‌ای تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری احادیه عطار ، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در نشست چهل‌ودوم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب در سخنانی به مسأله مهاجرت نیروی انسانی پرداخت.

فرزین فردیس با اشاره به گزارش اخیر رصدخانه مهاجرت که بالغ‌بر ۶۰۰ صفحه است، گفت که این گزارش از پیچیده‌تر شدن فضای رقابت بین‌المللی برای تصاحب سرمایه‌های انسانی حکایت دارد و نکته کلیدی گزارش، این است که اقتصادهای پیشرفته به‌طور دائم در حال طراحی و معرفی برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌های انسانی هستند.

وی افزود: این گزارش تحلیلی نشان می‌دهد که اگر در گذشته مهاجرت‌ به قشر خاصی منحصر بود، اکنون به مهاجرت‌های توده‌ای تبدیل شده است.

فردیس با بیان اینکه رتبه رقابت‌پذیری بنگاه‌های ایرانی در جذب استعدادها به ۱۱۲ رسیده و در سال گذشته چند پله تنزل داشته است، اضافه کرد: گاهی این ادعا مطرح می‌شود که کسانی که از کشور مهاجرت می‌کنند، پس از مدتی بازمی‌گردند اما این مطالعه نشان می‌دهد نرخ تمایل به بازگشت به کشور در مهاجران ایرانی تنها یک درصد است. در حالیکه در مقام مقایسه همین رقم برای مهاجران عربستانی ۳۰ درصد است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با استناد به این پیمایش، تمایل به مهاجرت در میان مدیران کسب‌وکارها در کشور را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: این بررسی نشان می‌دهد درصد بالایی از بنگاه‌هایی که در کشورهای مهاجرپذیر تاسیس شده، توسط مهاجران بنیان گذاشته شده است. درواقع شاید اگر صاحبان این کسب‌وکارها در کشور خود تا این حد مورد بی‌مهری قرار نمی‌گرفتند، این بنگاه‌ها را در کشور خود تاسیس می‌کردند.

فردیس در ادامه با اشاره به عوامل اصلی مهاجرت گفت: فارغ از بی‌ثباتی اقتصادی و محدودیت‌هایی که بر استفاده و توسعه زیرساخت‌هایی چون اینترنت اعمال می‌شود، دغدغه آینده فرزندان، در میان این عوامل مساله پررنگی است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.