×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, 8 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو گفت: هدفمان این است که نه تنها برای صادرات محصولاتی که در ماکو تولید می‌شوند بلکه این منطقه را به پایلوتی برای صادرات تمامی محصولات ایران به ترکیه و کشورهای اروپایی و حتی کشورهای سی آی اس و آذربایجان تبدیل کنیم.

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو بخش ترانزیت و حمل و نقل است که در این زمینه سامانه‌ پایانه‌ها و تیر پارک‌هایمان را هوشمند کردیم که به گمرگ و سایر سازمان‌های ذی ربط آن متصل هستند. در مرز بازرگان حداقل در هر ۲۴ ساعت، حدود هزار کامیون و تریلی از کشورهای اروپایی و ترکیه به کشور وارد و خارج می‌شوند.

بخش عمده ای از این ورودی‌ها به صورت ترانزیت به سمت کشورهای هند و پاکستان و مناطق دیگر آسیایی است و بخشی هم مربوط به محموله‌هایی است که به کشور وارد و از آن خارج می‌شوند.

 پلدشت؛ مرز صادرات و واردات میعانات نفتی
به گزارش خبرنگار بازار اصناف آنلاین، فریدون فدایی دولت، درباره ظرفیت لجستیک منطقه آزاد ماکو و تاثیر آن در رشد و پویایی اقتصاد این منطقه گفت: در ۵ الی ۶ ماه گذشته چند واحد مربوط به ترانزیت و ترانشیب و پایانه‌هایی که ضروری بوده و در این خصوص کسری داشتیم، سرمایه گذار جذب شده است که به‌زودی در حوزه بازرگان مشغول کار می‌شوند.

در حوزه پلدشت هم که جزو بنادر خشک ما محسوب می‌شود و مرز این منطقه با نخجوان است، از سوی گمرک جمهوری اسلامی به عنوان مرز صادرات و واردات میعانات نفتی معرفی شده که سرمایه گذاران آن جذب و زمین‌های آن مشخص شده است. اکنون برای این کار در حال انعقاد قرارداد هستیم که انشاالله بزودی پایانه‌های آنجا هم فعال می‌شوند.

 تبدیل ماکو به پایلوتی برای صادرات به اروپا
فدایی دولت با بیان اینکه اکنون تمام هم و غم ما در منطقه آزاد ماکو این است که بتوانیم واردات را کاهش دهیم و بیشتر به صادرات توجه کنیم، ادامه داد: هدفمان این است که نه تنها برای صادرات محصولاتی که در ماکو تولید می‌شوند بلکه این منطقه را به پایلوتی برای صادرات تمامی محصولات ایران به ترکیه و کشورهای اروپایی و حتی کشورهای سی آی اس و آذربایجان تبدیل کنیم. در این راستا زیرساخت‌هایی فراهم شده و گمرگ ما آماده است که این اقدامات را فراتر از ظرفیت‌های قبلی انجام دهد و امیدواریم بتوانیم در ۶ ماه دوم امسال آمار بهتری را در این زمینه ارایه دهیم.

وی درباره تاکید فعالان اقتصادی بر محصور شدن این منطقه گفت: بحث محصور بودن منطقه آزاد ماکو دیگر تمام شده و کل منطقه فنس‌کشی شده است. اکنون فقط در حال ساخت ساختمانی در گیت ورودی هستیم که هم انبارهای ما آنجا مستقر شوند و هم به لحاظ ضوابطی که گمرک دارد دفاتر گمرک همان جا مستقر شوند که انشالله تا پایان امسال این پروژه به اتمام می‌رسد.

 واگذاری زمین‌های کشاورزی ماکو به سرمایه گذاران
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو درباره ظرفیت‌های این منطقه در زمینه کشاورزی اظهار کرد: از حدود ۶ ماه گذشته برنامه‌ای را با تاکید مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در دستور کار قرار داده ایم.

بر اساس این برنامه قصد داریم زمین‌های کشاورزی را به صورت زنجیره تامین به سرمایه گذاران واگذار کنیم، به طوری که از کشت تا سفره مردم را در بربگیرد. یعنی اگر متقاضی برای مثال، در زمینه چغندر بخواهد اینجا فعالیت کشاورزی کند، باید کارخانه قند هم در کنار آن باشد. در این صورت، در یک زنجیره، هم موضوع اشتغال هم تولید هم صادرات و بحث ارزش افزوده را برای کشور خواهیم داشت.

 راه‌اندازی اتاق تسهیل برای فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری 
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو در ادامه تصریح کرد: در منطقه آزاد ماکو بستری برای سرمایه گذاران که به اینجا مراجعه می‌کنند، فراهم شده که بتوانند در ۵ حوزه مهم صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات و دامپروری و حمل و نقل و ترانزیت که جزو فرصت‌های سرمایه‌گذاری این منطقه است، سرمایه گذاری کنند. آن طور که فدایی دولت می‌گوید، در اتاقی به نام «اتاق تسهیل» کتابچه‌هایی آماده شده که طی آن، سرمایه گذاران حداقل با ۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری در این منطقه آشنا می‌شوند.

همچنین زیرساخت‌ها و مکان‌یابی آنها هم انجام و معرفی شده تا سرمایه‌گذار با توجه به توان مالی و ظرفیت‌هایی که دارد، این فرصت‌ها را شناسایی کند. این مسئول محلی گفت: تلاش می‌کنیم تا در کمترین زمان واگذاری به سرمایه گذاران انجام شود تا بتوانند عملیات اجرایی خود را در این مکان‌ها انجام دهند.

 کشت پسته وگردو در ۲ هزار هکتار از اراضی ماکو
فدایی دولت با بیان اینکه با وجود اطلاع‌رسانی که برای تاسیس گلخانه‌ها داشتیم متاسفانه هنوز استقبال چندانی از آن نشده است درباره رشد کشاورزی و حمایت از سرمایه گذاران این بخش گفت: در بخش کشت پسته و گردو که جزو محصولات مهمی در کشاورزی هستند، حدود ۲ هزار هکتار از اراضی به شرکت‌های ماهان و شرکت‌های فعالی واگذار شده است که از توانایی لازم برای فعالیت در این زمینه برخوردارند. برای نمونه، بخش عمده ای از کشت شرکت ماهان به محصول پسته و گردو اختصاص دارد که تا چند سال آینده به ثمر خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: از مهندسان کشاورزی و تحصیل کرده‌ها دعوت کردیم که به اینجا بیایند و با متدولوژی جدید کشاورزان ما را برای اصلاح الگوی کشت آموزش دهند و این موضوع را نهادینه کنیم که از حالت سنتی، کشاورزی ما را خارج کنند تا هم برداشت بیشتری داشته باشیم، هم راندمان تولید را بالا ببریم و هم کیفیت محصول را افزایش دهیم؛ ضمن آنکه آب کمتری برای کشت و برداشت این محصولات مصرف شود. اخیرا هم طبق آماری که از گمرک اخذ شده، صادرات محصولات کشاورزی از منطقه آزاد ماکو شروع شده است.

 حمایت از سرمایه گذران تا مرحله تولید محصول
فدایی دولت در ادامه بر حمایت از سرمایه گذاران تاکید کرد و افزود: برنامه ما این است که سرمایه‌گذار را پس از استقبال از سرمایه‌گذاری، واگذاری زمین و مستقر شدن به حال خود رها نکنیم و تا مرحله تولید و حتی پس از تولید هم از سرمایه گذار حمایت و پیشرفت کار آنها را از طریق سامانه پیگیری می‌کنیم.

کمااینکه اکنون هم سرمایه گذارانی که در شهرک‌های صنعتی ماکو فعال هستند گاه در فرایند تولید محصولاتشان برای تامین خوراک یا صادراتشان دچار مشکل می‌شوند و روزانه به اینجا مراجعه می‌کنند که ما از طریق واحدهای مرتبط با آن‌ها این مشکلات را برطرف می‌کنیم.

 استقبال از سرمایه گذاران خارجی در منطقه
معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو با اعلام اینکه علاوه بر حمایت از سرمایه گذاران داخلی، حمایت از سرمایه گذاران خارجی هم در دستور کار منطقه آزاد ماکو قرار دارد، گفت: از سرمایه گذاران خارجی هم متقاضیانی برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری داریم.

برای مثال، چندی پیش یک سرمایه‌گذار خارجی با مراجعه به اینجا قصد داشت یک پهنه ۳۰ هزار هکتاری را برای راه‌اندازی یک مجموعه فرهنگی ورزشی مورد بررسی قرار دهد؛ مجموعه ای که حتی در کشور هنوز مشابه آن وجود ندارد.

براین اساس، اگر سرمایه گذاران خارجی هم متقاضی فعالیت در حوزه گردشگری باشند و طرح‌ها و فعالیت‌های آنها منطبق با فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ما باشد با همکاری معاونت فرهنگی و گردشگری منطقه می‌توانند از تمام ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو بهره مند شوند.

 ضرورت حمایت بانک‌ها از سرمایه گذاران مناطق آزاد
فدایی دولت درپایان با تاکید بر اینکه انتظار داریم از لحاظ تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاران مناطق آزاد مورد حمایت قرار گیرند، اظهار کرد: تنها مشکلی که در تکمیل پروژه‌ها یا تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی داریم، بحث تامین مالی است که رایزنی‌های مختلفی در این زمینه داشته ایم اما مشکل این است که در سنوات گذشته و تا حدود ۳ الی ۴ سال قبل سرپرستی‌های مناطق آزاد در بانک‌های کشور فعال بود و سرمایه گذاران مناطق آزاد به سرپرستی‌ها مراجعه می‌کردند .

متاسفانه این سرپرستی‌ها در چندسال گذشته حذف شده و دیگر فعال نیستند و در نتیجه سرمایه گذاران با مشکل مواجه شده‌اند. اخیرا پیگیر آن هستیم که سرپرستی مناطق آزاد در بانک‌ها احیا شود و بانک‌های ما بتوانند تسهیلات خوبی را در اختیار سرمایه گذاران مناطق آزاد بگذارند. به گفته وی، احیای سرپرستی مناطق آزاد در بانک‌ها، علاوه بر تاثیر مثبت بر سرمایه گذاری در مناطق آزاد و منطقه، باعث رونق اقتصادی در کشور خواهد شد.

معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو به فعالیت سرمایه گذاران خارجی در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، در این منطقه سرمایه‌گذاران خارجی مختلفی از کشورهای کانادا، هند، کویت و ترکیه داریم اما از آنجا که تعداد سرمایه گذاران ترکیه ای بیشتر است دولت مصمم به ایجاد بازار آزاد مشترک بین ایران و ترکیه در منطقه آزاد ماکو در نقطه صفر مرزی است که تا کنون پیشرفت خوبی داشته، قرارداد آن هم آماده شده و طرف ترک آن را بازبینی کرده است؛ ولی انتخابات ترکیه باعث تعلیق آن شد.

با وجود این، اخیرا پیگیری آن را شروع کرده ایم که اگر این اتفاق بیفتد و این بازار آزاد مشترک در اینجا ایجاد شود طبیعتا هم ترک‌ها برای سرمایه گذاری در اینجا استقبال بیشتری خواهند کرد و هم تولیدگران ما می‌توانند محصولات مورد نیاز ترکیه را تامین کنند. با این رویکرد، از تولید کنندگان داخلی دعوت می‌کنیم که در آن پهنه بتوانند سرمایه گذاری و با شرایط ویژه تری کالاهای خود را مبادله کنند.

 قول مساعد وزارت خارجه برای حمایت از راه‌اندازی شهرک صنعتی سرمایه گذاران خارجی
وی از رایزنی با وزارت امورخارجه برای راه‌اندازی شهرک صنعتی برای سرمایه گذاران خارجی در منطقه آزاد ماکو خبر داد و افزود: در همین راستا با وزارت خارجه مذاکرات و مکاتباتی داشتیم که دفتر وزارت خارجه در منطقه آزاد ماکو راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی این دفتر باعث تسهیل در امور صدور روادید و رفت و آمد و حتی ویزاهایی می‌شود که برای یک روز به منطقه آزاد ماکو می‌آیند که با قول مساعدت وزارت امورخارجه، انشالله این کار بزودی انجام خواهد شد. معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو از سفرهای مسئولان کشورهای دیگر و دعوت از آنها برای بازدید از منطقه آزاد ماکو خبرداد و گفت: در یک ماه گذشته میز اقتصادی ایران و ترکیه را برگزار کردیم.

اخیرا هم دعوتنامه ای برای بنده آمد که در تهران میز توسعه همکاری ایران و ترکیه را ادامه دهیم. همچنین از دکتر حبیب الله زاده، مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه، برای بازدید از منطقه دعوت کردیم که طی آن، پایانه مرزی و مشکلات پایانه مرزی و تعامل بیشتر با ترکیه و کشورهای سی ای اس و رفع موانع آنها در دستور کار قرار گرفت.

 عملیات روان‌سازی تردد در مرز بازرگان
این مسئول محلی در ادامه درباره فعالیت پایانه‌های صادراتی منطقه آزاد ماکو گفت: در مرز بازرگان پایانه‌های صادراتی «محور طلایی» و «آناوطن» از سال‌ها پیش فعال هستند و حتی اخیرا محموله‌های خطرناک مثل محموله‌های نفتی را از محموله‌های دیگر تفکیک کردیم تا از ریسک و خطر آنها در این پایانه‌ها کاسته شود.

افزون براین، به دنبال روان سازی در این پایانه‌ها هستیم . اخیرا هم اگر در مرز بازرگان، تردد کامیون‌ها به سمت ترکیه دچار کندی شده ناشی از آن است که طرف ترک ما در حال بازسازی گیت پایانه‌های خود هستند و برای بازسازی مهلت خواستند؛ بدیهی است که بزودی با اتمام عملیات این تردد هم روان شود.

 ایجاد شهرک صنعتی ۳۰۰ هکتاری سرمایه گذاران خارج
فدایی دولت در ادامه گفت: شهرک صنعتی دیگری در مرز بازرگان به مساحت ۳۰۰ هکتار پیش‌بینی کرده ایم که به همراه زیرساخت آن به عنوان شهرک صنعتی سرمایه گذاران خارجی یک پهنه ای را به آنها اختصاص دهیم.

مذاکره و تفاهمی را هم با شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی داشتیم که بیایند در این پروژه ۳۰۰ هکتاری با سرمایه گذاران خارجی به صورت مشترک همکاری کنند تا از یک سو، برای تامین زیرساخت‌های این شهرک، از شهرک‌های صنعتی کمک بگیریم و ازسوی دیگر، به صورت مشترک از سرمایه گذاران خارجی که از کشورهای دیگر وارد منطقه می‌شوند، نیز کمک بگیریم. به گفته فدایی دولت تحقق این هدف، به رشد و توسعه سرمایه گذاری خارجی بسیارکمک می‌کند تا مستقیما بتوانیم وارد فعالیت‌های اقتصادی در منطقه شویم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.