×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 9 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

فرزین: به نرخ سود سپرده پایبند باشید؛ رئیس‌کل بانک مرکزی از بانک‌های عامل خواست به نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند تا مجازات نشوند.

به گزارش بازار اصناف آنلاین، محمدرضا فرزین با بیان این مطلب در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها اظهار داشت: پایبندی بانک‌ها بر نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار مهم و ضروری است.

به معاونت نظارت بانک مرکزی دستور داده‌ام با سخت‌ترین شرایط با متخلفان برخورد ‌شود.

فرزین با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات با هیچ کس رو دربایستی نداریم، تصریح کرد: نرخ‌های سود کنونی، نرخ‌های خوبی است و اگر بانک‌ها بر این اساس کار کنند مشکلی پیش نمی‌آید.

وی اضافه کرد: متأسفانه براساس گزارش‌های دریافتی برخی بانک‌ها به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند و آن را رعایت نمی‌کنند.

براین اساس هر بانکی رعایت نکند حتما به هیأت انتظامی‌ بانکی معرفی و با آنها برخورد می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگری که به ما گزارش شده است الزام اعطای تسهیلات در شعب بانکی، منوط به سپرده‌گذاری است؛ اینکه مشتری باید براساس گردش حسابش مورد ارزیابی قرار گیرد این موضوع یک اصل بانکداری است اما اینکه ارائه تسهیلات را وابسته به سپرده‌گذاری کنند گزارشی است که به بانک مرکزی رسیده و مدیران عامل بانک‌ها باید جلوی این موضوع را در شعب بگیرند و قانون را رعایت کنند.

فرزین تصریح کرد: این دو موضوع را از معاونت نظارت بانک مرکزی خواسته‌ام تا دوباره بررسی و گزارش آن را در روزهای آینده به بنده ارائه دهد.

در صورت تخلف، با هیأت مدیره آن بانک برخورد خواهیم کرد.

براساس این گزارش، طبق بخشنامه بانک مرکزی که در ۱۰ بهمن سال ۱۴۰۱ به شبکه بانکی ابلاغ شد سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری شامل سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۵ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه‌ماهه ۱۲ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۷ درصد؛ سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال ۲۰٫۵ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید ۲ سال ۲۱٫۵ درصد و سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال ۲۲٫۵ درصد است.

همچنین نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳ درصد و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با مشتری معادل ۲۳ درصد تعیین شد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر رئیس قوه قضائیه در بانک مرکزی و رونمایی از سامانه سیاق گفت: در این دیدار مسائل و مشکلات حقوقی نظام بانکی مطرح شد بنابراین ضروری است برای تعامل هرچه بهتر و بیشتر، کمیته مشترک حقوقی میان بانک مرکزی و قوه قضائیه با حضور نمایندگان بانکها شکل بگیرد.

گفتنی است در این جلسه معاونان بانک مرکزی گزارش‌هایی از آخرین تحولات اقتصادی و نیز عملکرد شبکه بانکی ارائه کردند.

همچنین برخی از مدیران عامل بانک‌ها نیز در این جلسه دیدگاه‌های خود را درباره تسهیلات‌دهی بانکها، خرید تضمینی گندم، کاهش صف دریافت وام ازدواج، ضرورت برطرف شدن برخی مشکلات در اتصال سامانه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی در طرح ملی مسکن بیان کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.