×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سنحاب چطور زیر سایه عدم شفافیت ۱۸۹ درصد فربه شد؟  شرکتی که قرار بود بازوری اجرای فناوری اطلاعات بیمه مرکزی باشد، حالا این روزها بازوی تجاری آن شده، اما منابع حاصل از فروش خدمات «سامانه نگار حامی بیمه» چرا به خزانه دولت نمی رود؟

به گزارش اتحادیه عطار به نقل از رازپول، گروه سایبان: شرکت سامانه نگار حامی بیمه با نام تجاری سنحاب، در سال ۱۳۹۴ به‌صورت شرکت سهامی خاص و از سال ۱۳۹۸ فعالیت رسمی خود را به‌عنوان بازوی اجرایی فناوری اطلاعات و مجری پروژه‌های حاکمیتی بیمه مرکزی و تأمین و طراحی و تولید زیرساخت‌ها، پلتفرم‌ها و سرویس‌های موردنیاز صنعت بیمه، شروع کرد.

اما در حالی که وزیر اقتصاد دستور شفاف سازی شرکت های دولتی و انتشار صورت های مالی آنها را با جدیت دنبال می کند، بیمه مرکزی اهتمامی به انتشار صورت های مالی این شرکت متعلق به بیمه مرکزی و نهادهای اقماری ندارد.

این در حالی است که سامانه نگار حامی بیمه بنا بر اطلاعات مندرج در سایت خود وارد حوزه های تجاری شده و به نظر میرسد که اطلاعات بیمه گذاران را به فروش می رساند.

البته این که این اطلاعات از کجا به دست این شرکت رسیده و آیا این شرکت مجاز به فروش اطلاعات بیمه گذاران هست یا خیر رویکرد تنظیم و نگارش این گزارش نیست.

اما سامانه نگار حامی بیمه به عنوان شرکتی که بخشی از سهام آن متعلق به بیمه مرکزی به عنوان نهادی دولتی است و کنترل مابقی سهام آن نیز در اختیار بیمه مرکزی قرار دارد چگونه این روزها مغفول مانده و اطلاعات مالی اش از دیده ها پنهان شده؟

از سوی دیگر سهام داران این شرکت وابسته به بیمه مرکزی را خود بیمه مرکزی، صندوق بازنشستگی کارکنان بیمه مرکزی و تعاونی مصرف کارکنان بیمه مرکزی تشکیل می دهند.

سامانه نگار حامی بیمه در معرفی خود اذعان دارد که در راستای توسعه فعالیت‌های خود و دستیابی به منظر فناوری در تحول دیجیتال بیمه، علاوه بر اینکه امکان همکاری و مشارکت شرکت‌های تأمین‌کننده نرم‌افزار یکپارچه بیمه‌گری (Core Insurance) را در طراحی ، تولید و استقرار زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های موردنیاز حاکمیتی و صنعت بیمه فراهم کرده، این امکان فراهم شده است که اینشورتک‌ها و استارت‌آپ‌های بیمه نیز بتوانند در راستای حل مسائل و چالش‌های صنعت بیمه، راهکارها و محصولات مبتنی بر فناوری خود را به شرکت معرفی نمایند تا پس از بررسی و تأیید ارزیابی فنی و کسب ‌و کاری آن، قرارداد مشارکت در ارائه سرویس با شرکت سنحاب منعقد و راهکار یا محصول به صنعت بیمه ارائه شود.

اما حالا در بودجه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۷۲ میلیارد تومان برای توسعه پروژه سنهاب پیش بینی شده. پرسشی که این روزها سبب شده برخی متوجه نقش و کارکردهای این نهاد در سایه بیمه مرکزی باشند و این پرسش را مطرح کنند که آیا قرار است که این مبالغ در اختیار بازوی اجرایی بیمه مرکزی در بخش فناوری اطلاعات یعنی شرکت سنحاب قرار گیرد، در حالی که اطلاعات مالی اش چندان شفاف و در دسترس نیست؟

استعلام اطلاعات خودرو و تخفیفات آن، استعلام سوابق بیمه نامه شخص ثالث خودرو، صدور بیمه نامه شخص ثالث خودرو، استعلام بیمه نامه و پرونده خسارت شخص ثالث خودرو برخی از خدماتی است که در نرخ تعرفه های این شرکت دیده می شود.

موضوعی که ابهاماتی را در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات آن ایجاد کرده که چگونه پرونده های بیمه ای در اختیار این شرکت قرار گرفته است؟

در کنار چنین نکات مبهمی پرسش این است که چرا بیمه مرکزی در مورد این شرکت تجاری شفاف سازی نمی کند و ترجیح می دهد سامانه نگار حامی بیمه در تاریکخانه صنعت بیمه باقی بماند.

سرمایه این شرکت بالغ بر ۱۸۹ درصد از سال ۱۳۹۹ تاکنون افزایش پیدا کرده و از ۴۵ میلیارد تومان به تازگی به ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است، منابعی که پایه اولیه آن با سرمایه های دولتی به دست آمده و حالا مهم است که شفاف سازی شود آورده نقدی دولت چگونه به سمت یک شرکت تجاری آمده؟

با چنین وضعیتی حالا پرسش مهم و اساسی این است که بیمه مرکزی در قالب سه شنبه های فناورانه آیا بر طبل سامانه نگار حامی بیمه می کوبد؟آیا بیمه مرکزی نیز در انتهای زنجیره فناوری قرار گرفته و حالا از وسعت این بازار منتفع خواهد بود؟ آیا خوان هفتم زنجیره تامین سه شنبه های فناورانه در شرکت سنحاب پهن است؟
باچنین وضعیتی حالا حضور هیات عامل در سه شنبه های فناورانه چه مفهومی دارد؟
اساسا انتظار می رود مجید بهزادپور در خصوص وضعیت مالی این شرکت شفاف سازی کند.

هیات مدیره این شرکت را حجت اله روحی به سمت نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل به نمایندگی از صندوق بازنشستگی، شاهین فتاحیانی به نمایندگی از بیمه مرکزی به سمت عضو هیات مدیره و حسن علوی نژاد به سمت رئیس هیات مدیره منصوب شده اند.

تعرفه محصولات و خدمات

رازپول خوانندگان محترم را به بازدید از صفحه رسمی شرکت سامانه نگار حامی بیمه که در آن تعرفه محصولات و خدمات آن بارگذاری شده دعوت می کند.
/http://sanhab.ir/tariff-and-rate

products-prices-v16.pdf [حجم: ۳۷۲٫۶ کیلوبایت] (تعداد دانلود: ۲)
مشاهده آنلاین فایل: products-prices-v16.pdf

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.