×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, 8 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سایه تحریم بر داروی بیماران تالاسمی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به بدعهدی شرکت خارجی تولیدکننده داروی بیماران تالاسمی در راه‌اندازی خطوط تولید داروی خوراکی بیماران تالاسمی‌ در داخل کشور، نسبت به مشکلات تامین داروی این بیماران و در تبعیت طرف خارجی از قوانین مربوط به تحریم انتقاد کرد.

به گزارش اتحادیه عطار به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی درباره وضعیت تامین داروهای بیماران تالاسمی، گفت: داروهای تالاسمی طی چند سال اخیر به طور مستمر در داخل کشور تولید و بخش زیادی از نیاز ما در این حوزه از طریق تولید داخلی تامین می‌شود. در مورد داروی خوراکی بیماران تالاسمی به تقاضای انجمن تالاسمی، هفته گذشته ۲۴ هزار بسته ۳۰تایی از برند اصلی وارد شد که حدودا نیاز شش ماه بیمارانی که داروهای وارداتی را نیاز دارند، تامین می‌کند.

وی با اشاره به ثبت سفارش واردات محموله بعدی داروی خوراکی بیماران تالاسمی، گفت: روند واردات از زمان سفارش حداقل سه ماه زمان می‌برد. هرچند که شرکت خارجی قرار بود این دارو را در کشور ما تولید کند و سرمایه‌گذاری بزرگی هم از سوی طرف ایرانی انجام شد، اما بعد از دو سال از سرمایه‌گذاری، یکباره اعلام کردند که ماده اولیه را به ما نمی‌دهند و ما باید محصول نهایی را تهیه کنیم.

محمدی افزود: سازمان غذا و دارو مجوز واردات را به شرطی می‌دهد که دارو در داخل کشور هم تولید شود، این‌ شرکت هم با یکی از شرکت‌های داروسازی داخلی قرارداد بسته و متعهد شدند که خط تولید این دارو در ایران راه اندازی خواهد شد. شرکت ایرانی با ۳۵ الی ۴۰ میلیارد تومان هزینه، خط تولید های‌تکی را راه‌اندازی کرد و حتی تولید آزمایشی هم انجام دادند، اما شرکت خارجی که باید ماده اولیه‌ ارائه دهد تا دارو تحت لیسانس شرکت اصلی تولید شود به طور ناگهانی از ارائه ماده اولیه امتناع کرد.

 

وجود ۱۳ تولیدکننده فعال در داروهای تلاسمی

وی درباره وضعیت تولید داخلی داروی بیماران تالاسمی، گفت: سازمان غذا و دارو درباره داروهایی که بیماران از کیفیت آن‌ها رضایت دارند و پزشکان هم در این داروها فقط تولید داخلی را تجویز می‌کنند، بازار را کاملا در اختیار نمونه تولید داخلی قرار داده است. بر همین اساس هم ۹۸ درصد از بازار دارویی ما متشکل از داروهای تولید داخلی است. در عین حال برخی داروها از جمله داروهای بیماران تالاسمی به گونه‌ای است که ممکن است بدن برخی بیماران با داروی تولید داخلی سازگاری نداشته باشد و بر همین اساس نوع وارداتی آن را هم در اختیار بیماران قرار می‌دهیم.

محمدی با بیان اینکه ۸ تولیدکننده داخلی فرم خوراکی داروهای بیماران تالاسمی و ۵ تولیدکننده فرم داروهای تزریقی این بیماران در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: با این حال از این جهت که ممکن است بدن برخی بیماران با داروهای تولید داخلی سازگاری نداشته باشد، معمولا یک درصدی از این داروهای خاص را به واردات اختصاص می‌دهیم.

 

مصرف ۹۰ درصدی فرم خوراکی و ۸۰ درصدی فرم تزریقی داروهای تالاسمی ایرانی در کشور

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۹۰ درصد مصرف فرم خوراکی و ۸۰ درصد مصرف فرم تزریقی داروهای بیماران تالاسمی، مربوط به نمونه تولید داخلی است، گفت: حدود ۲۰ درصد از نیازمان از طریق واردات تامین می‌شود که البته بر اساس میزان تامین متغیر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.