×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, 14 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

راه‌اندازی دو سامانه مهم برای مبارزه با فساد اقتصادی در کشور، رئیس مرکز اطلاعات مالی گفت: برای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و مبارزه با فساد اقتصادی لازم است دو سامانه مهم و تاثیرگذار با قدرت و حمایت همه جانبه حاکمیت در کشور اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار اصناف آنلاین: هادی خانی در حاشیه همایش مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: در بحث مبارزه با فساد، چندین و چند سال است که حاکمیت دنبال این موضوع بوده و اکنون هم هست که باید با فساد اقتصادی آنهم با رویکرد پیشینی مبارزه نماییم.

اما واقعیت این است که فساد و مشتقات فساد از جمله پولشویی و فرار مالیاتی و سایر تقلب‌ها و تخلف‌های مربوط، به صورت شبکه‌ای صورت می‌پذیرد و مبارزه با این پدیده شوم بدون شبکه‌سازی در سطح دستگاه‌های متولی و اشخاص ذیربط و ذینفع امکان پذیر نمی‌باشد.

به کرات و با تجربه دیده‌ایم که هر شخصی در یک پرونده فساد شناسایی می‌شود، با یک گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی در ارتباط بوده و این موضوع که مفسدین هماهنگ و شبکه‌ای عمل می‌کنند بر کسی پوشیده نیست و آنطرف و با وجود زیرساخت‌های متعدد قانونی، سیستمی و اطلاعاتی، صرفا به دلیل عدم هماهنگی و هم‌افزایی و هم‌گرایی ظرفیت‌های موجود، هزینه‌های بیشتر از حد معمول را در مبارزه با فساد پرداخت می‌کنیم که نتیجه آن نارضیاتی و بی‌اعتمادی عمومی است.

رئیس مرکز اطلاعات مالی در ادامه با بیان اینکه در چنین شرایطی مبارزه با فساد قطعا باید چهارچوب سیستماتیک و هماهنگ داشته باشد، اظهار کرد: با کارهای فردی و جزیره‌ای قطعا نمی‌توان با فساد مبارزه کرد.

همه در نهایت خسته و مستهلک می‌شوند و آنچه که انتظار داشته‌ایم نیز محقق نمی‌گردد .

دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید کرد: برای حل این مشکل روی ۲ یا ۳ محور باید متمرکز شد، اولا دو سامانه مهم در قوانین موجود کشور داریم که این سامانه‌ها باید سریع در کشور و با قدرت و حمایت همه جانبه حاکمیت اجرایی و عملیاتی شوند.

یکی سامانه مودیان و پلتفرم پایانه فروشگاهی و دیگری سامانه هوشمند تحلیل و تقاطع گیری اطلاعات است سامانه مودیان و تکالیف متعدد مرتبط با این سامانه در قانون پایانه فروشگاهی و قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده این قابلیت را ایجاد خواهد کرد که تمامی اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی خرد و کلان کشور از جمله خریدها، فروش‌ها و معاملات در یک چهارچوب مشخص جمع‌آوری و وارد سازمان مالیاتی شوند.

البته این اطلاعات برای سازمان مالیاتی کاربرد مبارزه با فرار و مبارزه با کتمان در اعلام درآمد را دارد.

اما برای حاکمیت دسترسی به اطلاعات ریز اقتصادی کشور برای طراحی و تحلیل‌های دقیق اطلاعاتی را به همراه خواهد داشت.

سامانه دوم که به نحوی مکمل سامانه مودیان می‌باشد، سیستم هوشمند تحلیل اطلاعات اقتصادی با رویکرد تقاطع‌گیری و با هدف رصد جریانات مالی به خصوص جریانات مالی افراد پر ریسک می‌باشد که برابر قانون و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، مقرر است در مرکز اطلاعات مالی راه‌اندازی و عملیاتی شود.

خانی افزود: خوشبختانه در کشور زیرساخت‌های اجرای هر دو سامانه فوق‌الذکر را داریم، لیکن تحقق این مهم به عنوان آرزوی چند ساله نظام نیازمند عزم جدی نهادهای مرتبط و البته مستلزم یک تقسیم کار دقیق ملی است

وی در ادامه تصریح کرد: مرکز اطلاعات مالی تولید بانک‌های اطلاعاتی بسیار مهم نظیر بانک شگردها و رفتارهای مستعد فساد اقتصادی، بانک شاخص‌ها و معیارهای کشف پولشویی، بانک اشخاص مظنون، بانک اشخاص پر ریسک، بانک الگوریتم‌های کشف پولشویی و … در دستور کار قرارداده است و از ابتدای سال آتی سامانه رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی در اجرای تکالیف قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را راه‌اندازی و گزارش اقدامات دستگاه‌ها به سران سه قوه و دفتر مقام معظم رهبری به صورت مستمر ارسال خواهد شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.