×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, 31 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان، به راهبرد همکاری با ایران توجه دارد، تحلیل مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از «دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان» حاکی از این است که این کشور برای استفاده از قابلیت‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی، روی همکاری با ایران حساب می‌کند.

به گزارش بازار اصناف آنلاین: مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با انتشار گزارش «دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان» به بررسی ساختار اقتصادی و تجاری ترکمنستان، مهم‌ترین اسناد و استراتژی‌های کلان اقتصادی این کشور و روابط آن با ایران پرداخته است.

این گزارش با اشاره به قابلیت‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی ترکمنستان و ایران و اهداف دو کشور برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، برآورد کرده است که ترکمنستان به دنبال توسعه مبادلاتی با کشورمان بوده و می‌توان در توسعه زیرساخت، فعال‌سازی کریدورها و صادرات کالا به این کشور برنامه‌ریزی کرد.

ترکمنستان تنها کشور آسیای مرکزی است که با ایران مرز زمینی دارد.

دارا بودن بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز خشکی و دریایی با ایران سبب شده تا آن کشور از اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی منطقه‌ای ایران برخوردار باشد.

با توجه به این موضوع که ترکمنستان در حال تنوع‌بخشی به مقصدهای صادراتی بر اساس قابلیت‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود است، توسعه مبادلات اقتصادی با ایران یک راهبرد مهم تجاری در دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان خواهد بود.

این امکان، باید در طراحی دیپلماسی اقتصادی ایران مدنظر قرار گیرد.

راهبرد ایران در رابطه اقتصادی با ترکمنستان، بهره بردن از موقعیت مکمل بودن ژئوپلیتیکی دو کشور است.

ترکمنستان برای تحقق برنامه‌های ژئوپلیتیکی به ایران توجه دارد.

درمجموع نیز ایران باید جهت حفظ موقعیت ویژه در دیپلماسی اقتصادی همسایگانی چون ترکمنستان و مشارکت در توسعه کریدورهای فعال منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌های داخلی را در دستور کار قرار دهد.

توسعه زیرساخت‌های داخلی ترکمنستان نیز یکی از برنامه‌های اقتصادی این کشور برای اهداف ژئواکونومیکی است، در این راستا خدمات فنی و مهندسی ایران به ترکمنستان، همچنان می‌تواند یکی از اولویت‌ها در دیپلماسی اقتصادی تهران-عشق‌آباد و عوامل گسترش و توسعه روابط دو کشور باشد.

بازارچه‌های محلی و مرزی موجود، یکی از منابع تأمین نیازهای بازارهای ترکمنستان است.

۱- توسعه زیرساخت‌های این بازارها،

۲- امکان ارائه کالاهای باکیفیت ایرانی،

۳-تسهیل مکانیسم و تضمین مبادلات مالی، هم به تقویت تولیدکنندگان داخلی ایران و هم توسعه و تحکیم روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان کمک می‌کند.

نیازسنجی کالاها و خدمات موردنیاز جامعه ترکمنستان و برنامه‌ریزی جهت تسهیل تأمین آنها از بازارچه‌های مرزی ایران، می‌تواند به ارتقای جایگاه ایران در میان رقبای فرامنطقه‌ای چون چین و ترکیه کمک کند.

متن کامل گزارش «دیپلماسی اقتصادی ترکمنستان» را اینجا بخوانید.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.