×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, 10 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دستور رئیس جمهوری برای حل ناترازی انرژی؛ وعده برای گذر از زمستانی سرد، ناترازی انرژی میراثی بود که به دولت سیزدهم رسید و با افزایش تقاضا برای انرژی مدیریت این موضوع سخت‌تر شد، به‌تازگی اما رئیس جمهوری دستور رسیدگی ویژه برای حل این مساله را صادر کرده است و مسوولان نیز وعده حل گذر از این شرایط را داده‌اند.

به‌گزارش بازار اصناف به نقل از ایسنا، ناترازی انرژی دو سال است که گریبان‌گیر دولت سیزدهم شده، موضوعی که تاکنون نتوانسته آسیب جدی به کشور وارد کند اما چالش‌هایی را در بخش‌های مختلف به همراه داشته و با شروع فصل سرما و گذر از پیک تابستان مشکلات تامین سوخت و چالش‌های آن آغاز شده است.

در همین راستا سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت مدیریت توأمان مصرف انرژی در کنار مدیریت تولید، به کم‌توجهی به مدیریت مصرف طی سال‌های گذشته اشاره و بر برنامه‌ریزی موثر در این زمینه همراه با نظارت منظم و مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مسئول و برخورد با هر گونه کم‌کاری دستگاه‌های مذکور تاکید کرد.

او که معتقد است دولت مردمی وارث ناترازی شدید در عرصه انرژی است، رفع این ناترازی را با توجه به امکانات و ظرفیت‌های کشور امکان‌پذیر دانست و از دستگاه‌های مسئول خواست با تلاش بیشتر برای رفع سریع‌تر این ناترازی، از آسیب‌های آن به بخش‌های دیگر نظیر صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی بکاهند.

رئیس جمهوری با مهم دانستن نقش مردم در اجرای این تکالیف خطاب به دستگاه‌های متولی مدیریت انرژی کشور گفت: نقش دادن به مردم و استفاده از راهکارهای تشویقی قبل از تدابیر تنبیهی به شکل موثرتر و سریع‌تری شما را به اهداف‌تان خواهد رساند.

ارتقای بازار بهینه‌سازی انرژی، متنوع‌سازی سبد تولید و مصرف نهایی انرژی، تقویت زیرساخت‌های استاندارد، تقویت زیرساخت‌های پایش مصرف انرژی، بهبود ظرفیت‌های صرفه‌جویی مصرف در بخش ساختمان، توسعه شرکت‌های خدمات انرژی و بهینه‌سازی مصرف، کاهش مصرف در دستگاه‌های اجرایی، فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف، ایجاد ظرفیت‌های قراردادی برای توسعه میادین گازی، جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی، توسعه ظرفیت‌های پالایش نفت خام و توسعه ظرفیت‌های تولید انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر از جمله مصوبات جلسه‌ای بود که رئیس جمهوری در آن بر ضرورت پیگیری جدی دبیرخانه شورای‌عالی انرژی برای تسریع در اجرا و ارائه گزارش‌های منظم و مستمر از کمیت و کیفیت پیشرفت کار تاکید کرد.

هرچند که شرکت ملی گاز از آمادگی ۱۰۰ درصدی برای آغاز روزهای سرد سال خبر داده اما  بازهم نگرانی‌هایی در این حوزه وجود دارد و لازم است که یک بسیج همگانی برای گذر از شرایط صورت بگیرد. سال قبل کارگروه سوخت زمستانی تشکیل شد که برآیند برگزاری نشست‌های آن طی سال ۱۴۰۱، سبب ارتقای همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف شد.  امسال نیز با توجه به تجربه سال قبل قرار شده نشست‌ها به‌طور مستمر برگزار شود.

با توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز، باید تلاش کنیم ضمن توسعه تولید از منابع تجدیدپذیر همچنین مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف، بهینه‌سازی و ارتقای بازده و اصلاح الگوی مصرف با همکاری حداکثری فرادستگاهی، اقدام‌های مؤثری داشته باشیم.

بنا بر گزارش‌های ارائه شده، پاییز امسال حجم بارش‌ها در کشور افزایش داشته و خواهد داشت. همین موضوع هم سبب شده تا امسال به نسبت پارسال دوره سرد سال برای شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت زودتر آغاز شود و به اصطلاح شاهد زمستان زودرس باشیم.

چگنی، معاون وزیر نفت در همین رابطه اعلام کرد امسال مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ذخیره‌سازی گاز مدنظر قرار گرفته اقدام‌های مهمی در زمینه مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف گاز انجام شده است، با اجرای طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های مطلوب به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه طرح‌های ذخیره‌سازی روزمینی در بخش اس‌ان‌جی و مینی‌ال‌ان‌جی، آمادگی را افزایش خواهیم داد، ضمن اینکه طرح تعویض ۴ میلیون بخاری بازده بالا با بخاری‌های فرسوده نیز در حال اجراست.

باتوجه به تدابیر در نظر گرفته شده و تجربه سال گذشته و امسال در دور زدن ناترازی انرژی به‌نظر می‌رسد که دولت بتواند زمستان امسال را هم با کمترین چالش پشت سر بگذارد اما باید توجه داشت که برای حل این موضوع یک بسیج همگانی لازم است تا اوضاع مطابق برنامه پیش برود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.