×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 9 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سینوزیت یکی از انواع سردردهایی به شمار می رود که تعداد زیادی از افراد در طول عمر خود از آن گله می کنند، این در حالی بوده که گاها استفاده از داروهای شیمیایی نیز چندان اثر بخش نبوده و این امر موجب شده تا این روزها بسیاری از اشخاص به سراع راهکارهای طب سنتی و درمان‌های خانگی برای فرار از سینوزیت بروند.

به گزارش اتحادیه عطار، همه ما از این موضوع مطلع هستیم که برای درمان سینوزیت و سردرد داروهای مختلفی در بازار وجود دارد، داروهایی که خود گاها زیان‌های قابل توجهی نیز برای سلامت ما دارند.  موضوعی که موجب شده تا دوباره بسیاری از افراد به سراغ درمان های خانگی و البته طب سنتی برای درمان این مشکلات خود بروند.

کاهش التهاب سینوس‌ها با بخور

به هر حال باید دانشت که چندین راه وجود دارد که از آنها به عنوان درمان خانگی سینوزیت و سردرد بهره گرفته می شود. در این روش‌ها نه‌تنها درد کاهش پیدا می‌کند، بلکه با کاهش التهاب سینوس‌ها به خروج مایع مخاطی نیز کمک می‌شود.

یکی از راه‌های درمان خانگی سینوزیت استفاده از بخور است. در اثر سینوزیت ممکن است کانال بین سینوس بینی، حتی خود بینی خشک شود؛ استفاده از بخور برای مرطوب نگه داشتن این محیط، موثر است.

می‌‌توان بخور گرم را چهار بار در روز استفاده کرد. روش دیگر درمان خانگی سینوزیت و سردرد، استفاده از دوش آب گرم و یک کاسه آب گرم است. قرار گرفتن زیر دوش آب گرم ویا گرفتن سر خود بالای یک کاسه آب گرم در حالی که آن را با یک حوله پوشانده‌اید و تنفس آرام، کمک می‌کند گرفتگی بینی و سینوس‌ها را برطرف کنید.

 

برای آنهایی که نمی‌توانند از بخور گرم استفاده کنند

برای افرادی که به سینوزیت و حالت تهوع دچار هستند، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای استفاده از بخور گرم، بخور سرد را امتحان کنند.

همچنین چنانچه آلرژی داشته و دچار تنگی نفس شده و نمی‌توانید از بخور گرم استفاده کنید؛ بخور سرد را امتحان کنید. در زمان التهاب سینوس‌ها و ابتلا به سینوزیت، بیشتر آب بنوشید و از دود سیگار و قلیان دوری کنید. همچنین انواع اسپری‌ها و مواد شوینده می‌تواند التهاب سینوس‌ها را بیشتر کند. بهتر است هنگام ابتلا به سینوزیت، بینی خود را با سرم نمکی شستشو دهید؛ یعنی سرم را در یکی از حفره‌های بینی وارد کرده و سر را طوری خم کنید تا از حفره دیگر خارج شود؛ همچنین دستگاه‌هایی هستند که می‌تواند به شما برای شستشوی سینوس‌ها کمک کند.

 

درمان قطعی سینوزیت داریم؟
با وجود آنکه استفاده از داروهای شیمیایی که پزشک تجویز می‌کند، می‌تواند در بهبود علائم سینوزیت موثر باشد؛ اما نمی‌توان آن را یک درمان قطعی سینوزیت مزمن تلقی کرد. بسیاری از افراد تحت جراحی سینوس قرار می‌گیرند که در بسیاری از موارد می‌‌تواند سبب بهبودی دراز مدت و درمان قطعی سینوزیت شود؛ اما ممکن است در برخی از افراد نیز جراحی سینوزیت آن‌ها را درمان نکند و مجبور شوند از روش‌های درمان خانگی سینوزیت و سردرد و یا داروهای شیمیایی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده کنند.

از انواع داروهایی که ممکن است پزشک شما برای سینوزیت خفیف تجویز کند، می‌‌توان به قرص‌های مسکن مثل استامینوفن، داروهای ضد احتقان بینی، قطره ویا اسپری کورتیکواستروئیدی و در صورت ابتلا به عفونت سینوسی به تجویز آنتی‌بیوتیک اشاره کرد.

همانطور که گفته شد، چند روش خانگی درمان سینوزیت در طب سنتی که به آن اشاره شده است در بهبود علائم سینوزیت و کاهش درد نقش دارد. درمان سینوزیت در طب سنتی، در کنار جلوگیری از عوامل تحریک‌کننده، با استفاده از غذای رژیمی سالم می‌تواند دوره‌های بهبودی افراد را طولانی‌تر کرده و در صورت ابتلا به سینوزیت حاد، احتمال تبدیل آن به سینوزیت مزمن را کاهش دهد. مواد غذایی که سبب بهبود سینوزیت و رفع عفونت سینوس می‌شوند شامل خرفه، آناناس، دانه چیا، بادام درختی، سیب، سیر، موز، فلفل دلمه قرمز، روغن نارگیل، روغن زیتون، پاپایا، کلم پیچ، دارچین، زردچوبه و آووکادو هستند. به همین دلیل چنانچه می‌خواهید رژیم لاغری قرار بگیرید، حتماً مشکل سینوزیت خود را با مشاوره تغذیه خود مطرح کنید.

ضمن اینکه باید بدانید یک رژیم کاهش وزن سریع و اصولی برای شما اختصاصی است، به شما این امکان را می‌دهد که چنانچه بیماری زمینه‌ای دارید یا مجبور به مصرف خوراکی‌های خاصی برای حفظ سلامتی هستید؛ نه تنها به تناسب اندام برسید، بلکه سلامتی خود را ارتقا دهید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.