×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, 14 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

جولان بارفروشان در خیابان‌های شهر گل و بلبل، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز: بارفروشان از درآمد روزانه ۲۰ میلیون تومانی خود نمی‌گذرند. رئیس پلیس راهور شیراز: طرح بگذارند با کمک همه دستگاه‌ها آماده جمع آوری هستیم رئیس اتحادیه میوه و تره بارفروشان شیراز: ۸۰درصد وانت بارهای میوه فروش شیرازی نیستند

به گزارش بازار اصناف آنلاین به نقل از شهرمردم– جلال‌الدین عرفانی: دیگر برایشان فرقی ندارد که در کنار یک میدان شلوغ باشد، یک بزرگراه یا  یک تقاطع شلوغ.

تنها هدفشان ایجاد ترافیک و بستن راه شهروندان و کاهش سرعت خودروهاست تا از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند. وانت بارهای بی‌نشانی که سال‌هاست مهمان ناخوانده خیابان‌های شهر گل و بلبل هستند.

بارفروشانی که بسیاری از آنها مربوط به سایر شهرستان‌های دیگر و حتی استان‌های همجوار هستند.

در این بین در طی سال‌های گذشته بنابر برخی مصلحت‌اندیشی‌ها از جمله ایجاد اشتغال برخورد آنچنانی با این پدیده صورت نگرفت و نتیجه آن شد که امروز این پدیده نامیمون به جای اشتغال تبدیل به یک معضل بزرگ برای شهروندان شود و البته در کنار معضل نصب چادرهای میوه فروشگاهی سیار هم به مشکلی دیگر تبدیل شده که در نوبتی دیگر به آن خواهیم پرداخت،

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در این رابطه گفت: امروز یکی از مهمترین معضلات شهر شیراز وجود بارفروشانی است که به خاطر سود سرشاری که از این راه کسب می‌کنند باعث مشکلاتی برای شهروندان شده‌اند و جدای از ترافیک و سایر مشکلات باعث بر هم زدن سیمای شهر شده و چهره نازیبایی از شهر شیراز را به نمایش می‌کشند.

غلامرضا غلامی ادامه داد: امروز درآمد یک وانت بارفروش در شیراز بیش از ۲۰میلیون تومان است و این سود هنگفت نمی‌گذارد این افراد به راحتی از سود خود بگذرند.

وی افزود: در رابطه با برخورد با اینگونه معضلات شهرداری می‌تواند از طریق واحد سد معبر با دستفروشانی که معابر را مسدود می‌کنند برخورد کند، اما نمی‌تواند با وانت بارها برخورد کند و برخورد با وانت بارها در شهر به عهده پلیس راهور و در کمربندی به عهده پلیس راه  است.

غلامی گفت: اما معتقدیم در این رابطه اولین گام این است که مردم خود به این نتیجه برسند که وقتی آنها از یک وانت بار خرید می‌کنند معنی آن این است که حق یک عده مغازه دار قانونمند که حقوق شهر را پرداخت می‌کنند پایمال می‌شود.

وی تصریح کرد: تنها راه جمع کردن وانت بارها این است که دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر یک هماهنگی بین دستگاهی داشته باشند و گشتهای ویژه متشکل از همت دستگاه‌های مربوط، برای برخورد با این پدیده شکل گیرد.

معاون شهردار شیراز گفت: بر طبق قانون در صورت مشاهده تخلف در مرحله اول خودروها ۶ماه توقیف شده و در صورت تکرار تخلف خود فرد خاطی مورد پیگرد قضایی قرار گرفته و جرایم سنگینی از جمله حبس برایشان در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: امروز اوضاع به شکلی شده حتی بسیاری از میوت فروشگاه مغازه خود را تعطیل و یک یا چند دستگاه وانت خریده و در شهر می‌چرخند و به فروش میوه می‌پردازند.

غلامی با رد در اختیار گذاشتن محلی برای فعالیت این وانت بارها آن را مخالف با اهداف سازمان دانست و گفت: مردم باید بدانند با خرید از این وانت بارها سود نمی‌کنند بلکه ضرر هم می‌کنند چرا که بسیاری از این افراد کم فروشی کرده و ترازوی آنها صحیح نیست.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بانکها هم به راحتی دستگاه پوز در اختیار آنها قرار میدهند و انها در برخی مواقع از این هم سو استفاده می‌کنند که شهروندان باید مراقب این مورد هم باشند.

غلامی گفت: برای دستگیری این افراد نیاز به همکاری دستگاه قضایی و پلیس داریم چرا که ما برای این کار حکم نداریم و گاه به نیروهای ما نیز حمله می‌کنند، از سوی دیگر آنها به صورت باندی کار می‌کنند و گاه ۴۰تا ۵۰ وانت یک گروه را تشکیل میدهند و با یکدیگر فعالیت می‌کنند و حتی اگر خودرو آنها توقیف شد خودرو بعدی جایگزین می‌شود.

سرهنگ سلیمی رئیس پلیس راهور شیراز هم در این رابطه به خبرنگار ما گفت: سال گذشته قبل از ایام نوروزی جلسه‌ای تشکیل و با کمک دادستانی،یگان امداد و شهرداری یک هفته همه وانت بارها جمع شدند.

سرهنگ سیروس سلیمی ادامه داد:امروز هم آماده ایم با همکاری دستگاه‌های ذی ربط طرح بگذاریم و همه این معضلات را از سطح خیابان‌های شهر جمع کنیم و پلیس این آمادگی را دارد با همه متخلفان قاطعانه برخورد کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بارفروشان شیراز هم که گویا دل پری از بارفروشان داست در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به برخی مشکلات میوه فروشیهای شهر با فعالیت بارفروشان گفت:امروز دغدغه میوه فروشان این است که چرا ما که بر طبق قانون عوارض، مالیات و هزینه شهر را میدهیم باید حقوقمون توسط تعدادی وانت بار کت حتی بسیاری از آنها از استان‌های دیگر و شهرهای دیگر بت شهر ما نی ایند پایمال شود.

فرزاد رضایی تصریح کرد:سوال ما این است که چرا تا یک مغازه میوه فروشی یک سینی جلو درب مغازه اش میگذارد سد معبر و هنه سریع وارد عمل میشوند،اما کسی کاری به چادرهای میوه فروشی که امروز  در کنار همه معابر پرشده و وانت بارها ندارد؟

وی ادامه داد: امنیت یکی در کنار خیابان چادر زده، یکی وانت بار گذاسته و از فاصله چند صد متری هم تبلیغات آنها کنار خیابان است مشخص است که همینطوری نیست.

رضایی گفت: این در حالی است که برخی از آنها هم اذعان دارند که برای این کار خود مجوز دارند، اگر اینها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند پس چگونه است که برخوردی با آنها صورت نمیگیرد؟

رئیس اتحادیه میوه و تره بارفروشان شیراز گفت: اما اگر جز این است و آنها درآمدی برای شهر ندارند پس، چه لزومی دارد که شهر برای آنها هزینه کند؟این در حالی است که اینها هر کدام یک پرونده در تخلفات دارند به دستور دادستان میشود همه اینها را جمع کرد البته پیش از عید دادستان و فرماندار دستور جمع آوری دادند  اما جمع نشد.

رضایی افزود:پلیس می‌تواند با دستور دادستان با دریافت کد ملی کارت خوان آنها را قطع کند و خودرو آنها نیز توقیف شود،در این میان متاسفانه ۸۰درصد این وانت بارها اصلا متعلق به شیراز هم نیستند و از شهر‌ها و حتی استان‌های هم جوار به شیراز می‌آیند و هزینه‌ای بر روی دوش شهر ما میگذارند.

وی اضافه کرد: امروز شاهدیم تنها برای یک دستگاه پوز یک وانت بار ۴۴میلیون تومان مالیات می‌اید که این حاصل درامد سه میلیارد و ۲۰۰میلیون تومانی از یک وانت بار است.

وی در خصوص قیمت فروش ارزان میوه در این وانت بارها هم گفت:این درست نیست و این یک تبلیغات اشتباه از جانب انهاست، به عنوان مثال آنها روی یک کارتن بزرگ مینویسند انبه ۶۵ تومان این در حالی است که انبه بیته به کیفیت از ۶۵تا۸۵ هزار تومان است و شکر آنها این است که مثلا ۵۰۰کیلو میوه را درجه ۳به قیمت پایین خریده و ۵کیلو میوه درجه یک را با قیمت بالاتر و میوه درجه یک تنها به عنوان ویترین است و در واقع شما پول کمتری نمی‌دهید بلکه میوه بی‌کیفیت‌تر را با قیمت خودش می‌خرید با این تفاوت که باعث مزاحمت برای دیگر شهروندان می‌شوید.

در این بین قصد داشتیم که با دادستان محترم شیراز هم گفت و گو داشته باشیم که میسر نشد، اما به رغم همه گفته‌ها و شنیده‌ها قصه بارفروشان و چادرهای فروش میوه و تره بار در شیراز سر دراز دارد و شاید در کمتر شهری در قد و قواره کلانشهر شیراز مسولان شهر زورشان به یک تعداد وانت بار نرسد،با این روند به نظر میرسد همچنان مردم شهر باید پشت ترافیک و راه بندان وانت بارهای میوه فروش بمانند تا شاید زمانی برسد که عزم همه مسولان شهر برای جمع اوری این معضل مهم شهری جزم شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.