×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 30 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

جایگزینی کشت گیاهان دارویی به جای گیاهان آب بر، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد گیاهان دارویی می‌توانند تا ۲ درصد GDP کشور را از آن خود کنند،گفت: در این راستا ما توانستیم طی یک سال اخیر میزان اراضی زیر کشت گیاهان دارویی را از۲۵۰ هزار به ۲۸۰ هزار هکتار برسانیم، همچنین در برخی از اقالیم کشور در نظر داریم که کشت گیاهان دارویی را جایگزین کشت گونه‌های گیاهی غیر اقتصادی و آب بر کنیم.

به گزارش اتحادیه عطار، سید جواد ساداتی نژاد در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی که در مصلی تهران برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی دفتر گیاهان دارویی در معاونت باغبانی وزارت، افزود: طب سنتی و گیاهان دارویی یک رشته بین حوزه ای است که در آن نهادهایی چون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، وزارت معدن و تجارت، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری در حوزه گیاهان دارویی می‌توانند نقش آفرینی کنند.

وی نقش معاونت علمی را نقش هماهنگ کننده بین این وزارتخانه‌ها عنوان کرد و افزود: حوزه گیاهان دارویی در جهان از ظرفیت بالایی در اشتغال برخوردار است و در ایران نیز بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی وجود دارد که در مورد برخی از آنها نتوانستیم روی بذرهای آنها کاری انجام دهیم ولی بخش زیادی از مراتع کشور رها شده، بستر مناسبی برای کشت گیاهان دارویی است.

ساداتی نژاد مشکل اصلی کشور در حوزه گیاهان دارویی را ایجاد زنجیره ارزش در این حوزه ذکر کرد و ادامه داد: ما باید تمرکز خود را در این حوزه قرار دهیم تا بتوانیم به ارزش افزوده بالایی در این حوزه برسیم بر این اساس در سال جاری به بخش خصوصی مجوز به منظور راه‌اندازی پالایش گیاهان دارویی صادر کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات اخیر جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی گفت: ما توانستیم در  یک سال اخیر میزان اراضی زیر کشت گیاهان دارویی را از ۲۵۰ هزار هکتار به ۲۸۰ هزار هکتار برسانیم. این نشان می‌دهد کشت گیاهان دارویی طی یک سال ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی جایگزینی کشت گیاهان دارویی به جای گیاهان آب بر را از دیگر اقدامات این وزارتخانه دانست و ادامه داد: در برخی از اقالیم کشور کشت گیاهان دارویی جایگزین کشت گونه‌های گیاهی غیر اقتصادی و آب بر می‌شود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را جزم کرده که از الگوهای کشت گیاهان دارویی حمایت کند، گفت: یکی از این الگوها، کشت قراردادی است که از سال آینده اجرایی می‌شود.

وی در این باره توضیح داد: یکی از موضوعات محوری در انتخاب نوع کشت، مشتری است و به همین دلیل است که کشاورزان به سراِغ کشت گیاهان دارویی نمی‌روند، ولی با اجرایی سازی روش کشت قراردادی، کشاورزان از ابتدا مشتری برای تولید گیاهان دارویی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اجرای این روش نیاز به آموزش و ترویج دارد، اظهار کرد: کشت قراردادی از غلات و گندم آغاز شده و قرار است آن را برای توسعه کشت گیاهان دارویی توسعه دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کشت قراردادی موضوعی به شدت راهبردی در حوزه گیاهان دارویی محسوب می شود که می‌تواند به واسطه دانش بنیان‌ها توسعه یابد.

ساداتی نژاد ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد گیاهان دارویی می‌توانند تا ۲ درصد GDP کشور را از آن خود کنند و این دورنمای خوبی در صنعت، محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: نقش شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه موثر است و این می‌تواند در سلامت کشور نیز اثرگذار باشد.

ساداتی نژاد افزود: پیگیری چنین موضوعاتی در حوزه گیاهان دارویی می‌تواند از خام فروشی که بلای جان کشورمان است جلوگیری کند.

وی با تاکید بر ضرورت به کارگیری استانداردهای جهانی در تولید گیاهان دارویی گفت: از آنجایی که این حوزه ثروت ساز است می توانیم بر اساس استانداردها آینده خوبی در این حوزه برای کشورمان رقم بزنیم.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.