×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, 10 خرداد , 1404  .::.   برابر با : Saturday, 31 May , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

باید بتوانیم سیلابس‌ها و منابع علمی مورد نیاز و منابع اختصاصی فارسی راهنمایی کشتی را در کشور تولید کنیم.

به گزارش بازار اصناف آنلاین، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این مطلب در نخستین همایش سالانه راهنمایان کشتی نگین سبز گفت: در حوزه عملیات راهنمایی، بالغ‌بر ۱۶۳ نفر در خانواده بزرگ سازمان بنادر مشغول به فعالیت هستند که نشان‌دهنده اهمیت بنیادین این حوزه در تجارت دریایی کشور است.

اله‌مراد عفیفی‌پور افزود: سازمان بنادر به طور کلی ۶ هزار نفر عضو دارد که بخش مهمی از کار آن توسط ۱۶۳ راهنما انجام می‌شود و واقعاً کلید تجارت دریایی کشور در دستان ایشان هست.

عفیفی‌پور خطاب به راهنمایان کشتی و بیان اینکه کلید ورود به بنادر ، فعالیت‌های سالم و ایمن دریایی به دست شما عزیزان شکل می‌گیرد و روشن است که در این عرصه زحمات زیادی می‌کشید، اظهار داشت: آنچه امروز به‌عنوان استراتژی کلان معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده، متن قراردادهایی است که بین ما و ۳ شرکت در مناطق جنوب‌غرب، جنوب‌شرق و شمال به امضا رسیده و منعکس‌کننده همین استراتژی است. بنابراین آنچه از شرکت‌ها و راهنمایان انتظار داریم، اجرای دقیق مفاد این قرارداد است.

وی با یادآوری اینکه همه همکاران دریایی و بنادر ناظر نیز در اجرای مفاد این قرارداد نقش دارند و سازمان نیز ناظر کل این فرایند است، تصریح کرد: بخش‌های مختلفی از جمله فنی، اداری، مالی، حقوقی و دیگر اجزای ساختار اجرایی در این قرارداد جدید وجود دارد. نظارت بر همه این بخش‌ها توسط ناظران مربوطه انجام می‌شود و انتظار می‌رود هر بخش وظایف خود را دقیق انجام دهد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر توجه مدیران شرکت‌ها بر اجرای صحیح تک‌تک مفاد قرارداد، خاطرنشان کرد که این نظارت صرفاً محدود به حوزه عملیاتی نیست هرچند بخش عملیاتی کشتی‌ها از حساس‌ترین بخش‌هاست، زیرا باید به‌صورت ایمن و دقیق پهلوگیری و جداسازی انجام شود. با این حال، زنجیره‌ای از حلقه‌های دیگر نیز در این فرایند دخیل هستند که هر کدام باید با دقت، دیده و اجرایی شوند.

او از راهنمایان به عنوان بخش جدانشدنی از این فعالیت خواست که با توجه به دسترسی آسان به تکنولوژی و دانش روز دنیا، خود را همواره به‌ روز نگه دارند.

عفیفی‌پور با ابراز خرسندی از برگزاری اولین همایش سالانه راهنمایان کشتی گفت: در طول ۳۰ سال خدمت خود در کنار عزیزان راهنما که خود نیز کارم را با کارآموز راهنمای درجه ۳ در سازمان شروع کردم، به یاد ندارم سمیناری برگزار شده باشد که هم راهنمایان در آن حضور داشته باشند و هم مدیران و در کنار آن نیز مقالات علمی ارائه شده و در قالب کتاب منتشر شود.

وی اضافه کرد: یکی از نتایج ارزشمند برگزاری این سمینار در این مدت، این است که زمینه‌ای فراهم شده تا ان‌شاءالله در سال‌های آینده، این برنامه‌ها به شکلی پربارتر و موثرتر ادامه پیدا کند. بی‌تردید، آنچه در روزهای اخیر در اینجا رخ داده، اتفاقی بسیار قابل توجه بوده و شایسته است استمرار یابد.

 

تولید منابع علمی اختصاصی فارسی

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین همایش‌هایی کمک کند تا بتوانیم منابع علمی و دانش تخصصی مورد نیاز حوزه راهنمایی دریایی را در کشور تولید کنیم.

اله‌مراد عفیفی‌پور گفت: متأسفانه در حال حاضر، در حوزه راهنمایی دریایی،  منابع فارسی یا منابع اختصاصی مدون و استاندارد در دسترس نداریم. بنابراین یکی از اهداف همکاری با شرکت‌هایی که در این مسیر مشارکت خواهند داشت، این است که بتوانیم منابع درسی مستند، به‌روز و معتبر را تدوین کنیم و در اختیار عزیزانی قرار دهیم که وارد این مجموعه می‌شوند تا بدین ترتیب، فعالیت‌ها را بهتر از گذشته پیش ببریم.

وی افزود: از میان ۱۶۳ راهنمای دریایی که در حال حاضر در اختیار داریم، در سال گذشته ۴۰ هزار عملیات راهنمایی انجام شده است. از این تعداد، ۸۱ درصد در مناطق جنوبی و ۱۹ درصد با ۳۲ راهنما در بنادر شمال کشور به انجام رسیده است. امیدواریم به زودی گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد که بتوانیم از تمام ظرفیت بنادرمان استفاده کنیم.

عفیفی‌پور اضافه کرد: میانگین این ارقام با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌شود، نشان می‌دهد که هر راهنما در سال گذشته به طور میانگین روزانه حدود ۱.۳ تا ۱.۴ عملیات راهنمایی انجام داده است. به طور طبیعی این میزان عدد بالایی نیست، اما خدا را شاکریم که تمامی این ۴۰ هزار عملیات در سال گذشته، با ایمنی کامل به انجام رسیده است.

به گفته وی، این امر نشان‌دهنده دقت و تعهد شرکت‌ها، فرماندهان شناورها، عزیزان مستقر در سکوها و تمامی کسانی است که در فرایند پیچیده تحویل‌دهی و عملیات مشارکت داشته‌اند. قطعاً نقش همه ایشان در تضمین ایمنی و به‌موقع بودن عملیات، نقشی بی‌بدیل و ارزشمند است.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: امیدوارم آنچه به‌عنوان وظیفه و تکلیف برای ما مشخص شده، چه در قالب قراردادهای منعقد شده بین شرکت و سازمان، و چه در قالب ضوابط و مسئولیت‌های مشترک، زمینه‌ساز تسهیل بیشتر همکاری‌ها و پیشبرد روان‌تر فرایندها باشد.

 

عفیفی‌پور ضمن تشکر از برگزارکنندگان

اولین همایش سالانه راهنمایان کشتی در بندر انزلی و مدیر و معاونان اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان بابت زحماتی که کشیده‌اند، بر تداوم برگزاری چنین همایش‌هایی در سال جاری و بهره‌مندی از خدمات و دستاوردهای آن تاکید کرد.

اله‌مراد عفیفی‌پور +تولید منابع علمی و اختصاصی فارسی راهنمای کشتی در کشور1

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.