×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 9 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر

تبیین اهداف و رویکرد جدید صندوق مشترک استان‌ها برای توسعه کشاورزی روستایی، نشست مشترک مدیرعامل و مشاور ویژه اقتصادی موسسه صندوق مشترک استان‌ها با مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در محل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش بازار اصناف آنلاین به نقل از روابط عمومی صندوق مشترک استان‌ها: مدیرعامل صندوق مشترک استان‌ها ضمن تشکر از مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی برای برگزاری این نشست، ابتدا به پیشینه فعالیت این صندوق اشاره کرد و گفت: صندوق مشترک استان‌ها فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و براساس شرح وظایف تعریف شده در اساسنامه ، رویکرد جدیدی در دستور کار این صندوق قرار گرفت.

ودود حیدری مقدم در توضیح این مطلب افزود: در نخستین گام، صندوق مشترک استان‌ها دو تفاهم نامه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و قرارگاه جهادی شهید شوشتری سیستان و بلوچستان و نیز تفاهم نامه‌ای با شرکت پارس سبحان بوذرجمهر زیر مجموعه گروه صنعتی بوذرجمهر به منظور مساعدت با کشاورزان برای ساخت گلخانه‌ها در سراسر کشور امضا کرد.

به گفته حیدری مقدم بر اساس تفاهم نامه امضا شده با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ساز و کار حمایت این سازمان در سراسر کشور برای ورود مهندسان بخش کشاورزی با هدف ارتقای آگاهی و توانمندی جامعه کشاورزی روستایی فراهم شد.

ارائه خدمات مختلف به کشاورزان روستایی در قالب واگذاری کارگزاری موسسه صندوق به کارشناسان بخش کشاورزی خواهد بود.

مدیرعامل صندوق موسسه مشترک استان‌ها با اشاره به رویکرد جدید این موسسه گفت: ما براین باوریم که با توجه به قابلیت‌های زیاد صندوق از جمله دانش و سرمایه می‌توانیم خدمات دهنده خوبی به جامعه کشاورزی در روستاها باشیم.

براساس فرمول دانش مزد محوری در روستاها به هر میزانی که افزایش بهره‌وری داشته باشیم بنا بر توافق صورت گرفته با کشاورز و میزان اراضی که در حیطه کاری ما قرار دارد درصدی از افزایش بهره وری را دریافت می‌کنیم.

با این حساب کشاورز مطمئن می‌شود که ما سربار او نیستیم.

کشاورزی قراردادی راهکاری برای اصلاح الگوی کشت

حیدری مقدم تصریح کرد: بحث بعدی ورود به کشاورزی قراردادی است وقتی کشاورزی قراردادی به شکل درست انجام بشود الگوی کشت هم اصلاح و کشت هدفمند می‌شود.

وی بی توجهی به نقش کشاورز در تجارت محصولات تولید شده اش را یکی دیگر از معضلات بخش کشاورزی روستایی عنوان کرد و گفت: ما محصول کشاورز را می‌خریم در حالی که خود کشاورز در فروش آن نقشی ندارد.

به همین دلیل، پس از شناسنامه دار کردن اراضی قابل کشت برنامه ریزی برند سازی برای هر روستا یا شهرستان انجام می‌دهیم.

کشاورز محصول خودش را بر اساس هر فرمولی که بفروشد با توجه به شناسنامه دار کردن تمام بخش کشاورزی، مشخص می‌شود که برای مثال یک تن سیبی که بفروش رسیده متعلق به کدام کشاورز بوده تا سهم بری از تجارت برند خود داشته باشد.

انتقاد از موازی کاری در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کشاورزی

ودود حیدری مقدم+ انتقاد از موازی کاری در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کشاورزی

حیدری مقدم در ادامه ضمن انتقاد از موازی کاری در بین نهادها و سازمان‌های مرتبط با کشاورزی، از خانم زارعان، مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی خواست وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد سازوکار مناسب، مانع موازی کاری در بین سازمان‌ها و نهادهای ذیربط کشاورزی شود.

بویژه آنکه در حال حاضر براساس تفاهمنامه فی مابین صندوق مشترک استان‌ها و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشو، موسسه صندوق به کمک دهیاری‌ها با ایجاد کارگزاری در روستاهایی که واجد شرایط هستند می‌تواند  مجری پیشبرد اهداف ارگانها و نهادهای ذیربط کشاورزی باشد.

تقدیر  روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی از سیاست‌های صندوق مشترک استان‌ها

فاطمه زارعان+ تقدیر  روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی از سیاست‌های صندوق مشترک استان‌ها

فاطمه زارعان، مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست گفت: بخشی از آنچه را که نیاز امروز جامعه کشاورزی است و سیاست‌های دولت و وزیر محترم جهاد کشاورزی هم آن را دنبال می‌کنند صندوق مشترک استان‌ها جلو برده که از آن جمله بحث کشت قراردادی و الگوی کشت است.

بخصوص الگوی کشت یکی از مشکلات امروز ماست و حتما باید به سمتی برویم که الگوی کشت انجام بشود.

زارعان با اشاره به اینکه اجرای الگوی کشت، نیازمند همراهی همه دستگاه‌هاست، گفت: با روندی که صندوق در پیش گرفته ، دستیابی به الگوی کشت عملی‌تر شده است.

وزیر محترم کشاورزی هم  همواره بر استفاده از توان تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و بخش‌های غیر دولتی و NGO‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید این نهادها می‌توانند مسیر را  به سمتی هدایت کنند که الگوی کشت عملی بشود و وزارت جهاد باید در نهایت سیاستگذار باشد و حاکمیتی نگاه کند و بررسی کند تا در این زمینه سیاست‌های وزارت جهاد اجرا شود.

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی پشتیبان و حامی همه دوستانی است که در این زمینه کار می‌کنند.

به قول وزیر محترم جهاد کشاورزی، نزدیک به ۹۰ میلیون جمعیت داریم که باید تامین کننده زنجیره غذایی آنها باشیم.

استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها برای پیشبرد اهداف کشاورزی

ولی الله آقایارزاده ، مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌ها هم در این نشست، با تاییدگفته‌های خانم زارعان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تامین زنجیره غذایی حدود ۹۰ میلیون نفر درکشور است. ما از زمان تصدی حیدری مقدم در صندوق مشترک استان‌ها چند تفاهم نامه امضا کردیم که به باور من نه تنها بسیار راهبردی است که طبق بیانات مقام معظم رهبری بسیار اقتصادی هم است.

یکی از تفاهم‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کل کشور است.

امروز صندوق مشترک استان‌ها صندوقی است که ظرفیت‌های تمام دهیاری‌های کل کشور را برای پیشبرد اهداف کشاورزی در اختیار دارد.

آقایارزاده با اشاره به اینکه صندوق مشترک استان‌ها ذیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می‌تواند برای پیشبرد اهداف کشاورزی بازوی اجرایی وزارتخانه باشد، افزود: این یک بعد تفاهم نامه‌ای است که به امضای صندوق و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها رسید و به نظر من معکوس است؛ زیرا همواره تفاهم نامه‌های ما شهر به روستا بوده، اما این تنها تفاهم نامه‌ای است که روستا به شهر بسته شده یعنی هر اتفاق مرتبط با  کشاورزی در دهیاری‌ها و در روستاها و تعاونی‌های روستایی رقم می‌خورد و سود حاصله یا محصول تولید شده اش به شهر می‌آید که البته از نظر اقتصادی این روند درست است زیرا کشاورزی در روستاها اجرا می‌شود نه در شهر.

مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌ها یادآور شد: صندوق تفاهمنامه‌ای با  قرارگاه جهادی شهید شوشتری سیستان و بلوچستان امضا کرد که قطعا  دکتر نیکبخت، وزیرمحترم جهاد کشاورزی که نظرشان به این تفاهم نامه مساعد است.

در این استان قرار است ۱۲۰ هزار هکتار زیرکشت برود.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی ، ما برای دستیابی به این خودکفایی به کمک وزارتخانه نیاز داریم.

تقاضای صندوق مشترک استان‌ها  از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی این است که علاوه بر اینکه خود روابط عمومی و در بعد اقتصادی و اطلاع رسانی به صندوق کمک می‌کند جلسه‌ای هم با  وزیر محترم کشاورزی داشته باشیم تا از کمک‌ها و رهنمودهای شان برای انجام بهتر کار بهره‌مند شویم.

آقایارزاده گفت: صندوق مشترک استان‌ها  سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی  شاید در گذشته خیلی به چشم نیامده باشد ولی قطعا در ماه‌های آینده خبرهای خیلی قوی تری از این صندوق به اطلاع کشاورزان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه  صندوق ذیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی  بالطبع ذیل  وزارتخانه است، تاکید کرد:  صندوق به دنبال منافع و سود شخصی برای خودش نیست و این بسیار اهمیت دارد که توانستیم سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور و قرارگاه جهاد شهید شوشتری سیستان و بلوچستان را با خود هم سو نماییم به منظور امضای تفاهمنامه.

تفاهمنامه‌هایی که خبر مربوط به آن در پایگاه‌های خبری و سایت سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌ها و سایت صندوق مشترک منتشر شد. بر همین اساس، هم از سرکار عالی به عنوان مدیر روابط عمومی و هم از آقای وزیر درخواست مساعدت داریم به منظور کمک به صندوق مشترک استان‌ها.

 اولین همایش دهیاری‌ها و صندوق مشترک استان‌ها برگزار می‌شود

 اولین همایش دهیاری‌ها و صندوق مشترک استان‌ها برگزار می‌شود

آقایارزاده در پایان از برگزاری اولین همایش دهیاری‌ها و صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد و گفت: این همایش به زودی با هدف «تبیین نقش صندوق مشترک استان‌ها و دهیاریها در پیشبرد اهداف توسعه کشاورزی در روستاها»  برگزار می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.