×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, 8 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

بهسازی رایگان ۲۹۴۹ واحد موتورخانه در فارس، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس از بهینه‌سازی رایگان ۲۹۴۹ واحد موتورخانه در این استان خبر داد و اعلام کرد تاکنون در مجموع ۱۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش بازار اصناف آ‌نلاین به نقل از شانا، حدود سه سال پیش بود که شرکت ملی گاز ایران در آیینی از طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری رونمایی کرد و همسو با سیاست‌های کلان وزرات نفت مبنی بر بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان، همچنین ایجاد اشتغال در کشور اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت تا با حمایت مالی و فنی از آن دسته از مشترکان گاز طبیعی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند، نسبت به بررسی وضع فنی آنها به‌صورت رایگان اقدام شود.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، تعداد بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در سال نخست اجرا ۹ هزار و سال دوم ۳۴ هزار بوده و اکنون به حدود ۸۰ هزار رسیده است که از روند رو به افزایش استقبال مشترکان از اجرای این طرح حکایت دارد.

بر این اساس، با اختصاص و پرداخت هزینه‌های لازم توسط شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه مشترکان در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی می‌شود که مشترکان واجد شرایط و شرکت‌های دارای رتبه یک تا پنج تأسیسات از سازمان برنامه و بودجه یا شرکت‌های معرفی‌شده توسط اتحادیه شوفاژکاران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت‌نام از این سامانه استفاده کنند.

اکنون پس از گذشت بیش از سه سال، سراغ برخی شرکت‌های گاز استانی به‌ویژه استان‌های بزرگ و پرمصرف رفتیم تا چند و چون اجرای آن را جویا شویم.

بهینه‌سازی رایگان ۲۹۴۹ واحد موتورخانه در استان فارس

علی‌اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس

علی‌اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از بهینه‌سازی رایگان ۲۹۴۹ واحد موتورخانه دارای دیگ آب گرم برای مشترکان دولتی، خانگی، تجاری و اماکن خیریه و مذهبی در سطح استان فارس خبر داد و اظهار کرد: در مجموع ۵۴۶ مشترک در سامانه اعلام‌شده شرکت ملی گاز ایران برای بهینه‌سازی موتورخانه‌های خود در سطح استان ثبت‌نام کردند که از این تعداد کار بهسازی موتورخانه ۱۵۳ مشترک تکمیل شده است (معادل ۲۹۴۹ واحد موتورخانه).

هزینه‌کرد ۱۶۰ میلیارد ریال تاکنون

وی افزود: این اقدام در استان فارس تاکنون با صرف هزینه ۱۶۰ میلیارد ریال انجام شده که همسو با صرفه‌جویی انرژی، تأمین پایدار گاز و حفاظت از محیط زیست و بر اساس رسالت تعریف‌شده از سوی شرکت ملی گاز است و در نتیجه انجام این اقدام‌ها دامنه صرفه‌جویی تحقق‌یافته بسته به مورد، حداقل ۱۲ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس با بیان اینکه عزم راسخی در این شرکت برای مدیریت مصرف وجود دارد، گفت: فرآیند بهینه‌سازی تاکنون در سه حوزه عایق‌کاری دیگ آب گرم و لوله‌های ارتباطی، تنظیم مشعل و نصب رسوب‌گیر مغناطیسی و الکترومغناطیسی انجام می‌شد اما طبق دستورعمل جدید ابلاغی از سوی شرکت ملی گاز، از سال ۱۴۰۲ امکان بهینه‌سازی در دیگر موارد مربوط به موتورخانه‌ها مانند تعویض دیگ آب گرم، لوله، پمپ، سرویس مشعل و دیگر موارد تا سقف یارانه تخصیص‌یافته به هر موتورخانه وجود خواهد داشت.

بررسی رایگان برای صنایع عمده

بررسی رایگان برای صنایع عمده

میدانشاهی در ادامه اعلام کرد: کارشناسان بهینه‌سازی مصرف گاز این استان افزون بر بهسازی موتورخانه‌ها، از صنایع عمده مانند نیروگاه‌ها، صنایع پالایشگاهی پتروشیمیایی، سیمانی و دیگر صنایع عمده و کوچک بازدید کردند و به تناسب صنعت و فرآیند مورد استفاده، نسبت به بررسی رایگان فرآِیند احتراق و ارائه راهکارهای عملیاتی در چهار سطح (بدون هزینه، کم‌هزینه، هزینه متوسط و با هزینه بالا) به متولیان صنعتی اقدام کرده و این روند کماکان ادامه دارد.

به گفته وی، صحت‌سنجی برآورد گاز متقاضیان صنعتی با دامنه درخواستی ۱۰۰۰۰-۲۵۰۰ استاندارد مترمکعب نیز در حوزه واحد بهینه‌سازی مصرف گاز این استان انجام می‌شود تا از ابتدای تأسیس کارخانه‌ها و مراکز صنعتی نسبت به روزآمد بودن فناوری مورد استفاده و انطباق آن با معیار طراحی (SEC) اطمینان حاصل شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان با تأکید بر آمادگی این شرکت برای بهینه‌سازی موتورخانه‌ها تصریح کرد: بر اساس تعریف شورای اقتصاد، هر ۵۰۰ مترمربع فضای گرمایشی به‌عنوان یک واحد موتورخانه محاسبه می‌شود، بنابراین مشترکان واجد شرایط بخش دولتی و خصوصی شرکت گاز استان فارس می‌توانند از طریق این سامانه نسبت به ثبت درخواست با ارائه شماره اشتراک و شماره تلفن همراه اقدام کنند و کارشناسان این مرکز انجام مراحل قانونی کار را دنبال می‌کنند.

از فضای موتورخانه به‌عنوان انباری استفاده نکنید

میدانشاهی افزود: ارائه خدمات به بخش خصوصی و خانگی از سوی شرکت گاز استان فارس انجام می‌شود و نهادها و دستگاه‌های دولتی باید مجری طرح و پیمانکار بهینه‌سازی را طبق اطلاعاتی که در سامانه وجود دارد انتخاب کرده و به شرکت گاز استان معرفی کنند، البته در همه مراحل نظارت فنی بر حسن انجام کار و پرداخت صورتحساب‌ها بر عهده شرکت گاز استان فارس است.

وی در بخش پایانی سخنانش با ارائه توصیه‌های ایمنی از مشترکان درخواست کرد در هیچ شرایطی از فضای موتورخانه به‌عنوان انباری استفاده نکنند و ضمن بسته نگه داشتن در موتورخانه، منافذ تهویه هوا را مورد بازرسی قرار دهند، همچنین تابلو برق، لامپ‌ها و دیگر تأسیسات باید به‌صورت ادواری نظافت شده و هریک از دیگ‌های موتورخانه دارای دودکش مستقل باشند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.