×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, 10 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بانک مرکزی می‌گوید بازار مسکن آرام است!؛ فشار‌های تورمی بازار مسکن از تیرماه ۱۴۰۲ با برقراری ثبات در بازار ارز کاسته شد که این موضوع نشان از بازگشت آرامش نسبی به این بازار دارد.

به گزارش بازار اصناف آ‌نلاین، بانک مرکزی با ارائه گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران از دی‌ماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که فشار‌های تورمی بازار مسکن از تیرماه ۱۴۰۲ با برقراری ثبات در بازار ارز و اقدامات موثر انجام‌شده درباره افزایش عرضه مسکن کاسته شد که این موضوع نشان از بازگشت آرامش نسبی به این بازار دارد.

بر این اساس رشد منفی ماهانه متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران درسه ماهه فصل تابستان به ترتیب برابر ۲٫۲-، ۱٫- و ۰٫۶- درصد بوده است.

تحولات قیمت در بازار معاملات مسکن شهر تهران حاکی از سیر حرکتی متفاوت طی فصل‌های بهار و تابستان بوده است.

در همین ارتباط در سه ماهه بهار امسال متاثر از تحولات قیمتی بازار دیگر دارایی‌ها به ویژه نرخ ارز در بازار غیررسمی، سکه طلای طرح جدید و خودرو، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده شهر تهران با رشد مثبت ماهانه روبه‌رو شد.

درمجموع درباره تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهار ۱۴۰۲ می‌توان عنوان کرد تداوم رشد متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده و در عین حال کاهش قابل توجه حجم معاملات از ویژگی‌های بازار معاملات مسکن شهر تهران در این فصل بوده است.

عملکرد معامات انجام شده در تهران

گفتنی است طبق آخرین آمار موجود، در مهرماه ۱۴۰۲ متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران بعد از تجربه رشد منفی در سه ماه متوالی دوباره با رشد مثبت هرچند اندک روبه‌رو شده است.

افزایش ۷۳٫۹ درصدی قیمت مسکن در تهران

بنابر اعلام بانک مرکزی، در مهرماه ۱۴۰۲ تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳۱۳۳ واحد مسکونی رسید که نسبت به شهریورماه امسال و مهرماه پارسال به ترتیب ۲۰ درصد افزایش و ۴۲٫۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران برابر ۷۶٫۶ میلیون تومان بود که نسبت به شهریورماه امسال و مهرماه پارسال به ترتیب ۱ و ۷۳٫۹ درصد افزایش داشته است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در مهرماه ۱۴۰۲ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۲٫۹ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق۱۰، ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹٫۴، ۸٫۶ و ۸٫۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده برابر ۱۴۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

بررسی شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه امسال نیز نشان‌دهنده رشد یکسان و معادل ۴٫۲ درصدی این شاخص نسبت به ماه شهریور است.

متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده

رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره‌بها در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال در شهر تهران بالغ‌بر ۵۴٫۷ درصد و در کل مناطق شهری برابر ۶۰٫۸ درصد است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.