×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, 10 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

ایران سومین کشور زلزله خیز دنیا پس از چین و اندونزی و ترکیه در ردیف پنجم مناطق زلزله خیز دنیا است. پروفسور فوندا: تصویر اقتصادی مناطق زلزله زده و بلاهای طبیعی : نیاز به محاسبه دقیق خسارات از سوی اقتصاددانان جهان دارد. به‌دنبال زلزله بسیار وحشتناک ژاپن در ۲۰۱۱ که عامل مرگ ۲۳۰۰۰ نفر شد.

زلزله ژاپن با آمار کشته شدن 23 هزار نفر در سال 2011
زلزله ژاپن با آمار کشته شدن ۲۳ هزار نفر در سال ۲۰۱۱

به گزارش بازار اصناف آنلاین: برای ساخت مجدد ساختمان‌ها و تاسیسات و تامین هزینه خسارات، مالیات ساخت مجدد مناطق وضع گردید و موسسات جدیدی که لازمه باز ساخت بود بوجود آمد و طبق ماده قانونی مصوب تا سال ۲۰۳۷ این مالیات‌ها هم چنان بر قرار خواهد بود و هر گونه درآمد از این قانون فقط و فقط در حوزه باز‌سازی، تحقیقات ویژه زلزله‌شناسی، و … بکار گرفته می‌شود.

زلزله چین با آ مار کشته شدن 69 هزار نفر در سال 2008
زلزله چین با آ مار کشته شدن ۶۹ هزار نفر در سال ۲۰۰۸

در چین بعد از زلزله ۲۰۰۸ که منجر به کشته شدن ۶۹۰۰۰ نفر شد تامین هزینه‌های باز ساخت از کمک‌های مالی و بودجه مرکزی تامین گردید.

در هند که بلایای طبیعی اغلب روی می‌دهد صندوق ایالت‌ها و کلونی ملی مخصوص بلایای طبیعی ایجاد شد.

زلزله ترکیه با بیش از 17 هزار نفر کشته در سال 1998
زلزله ترکیه با بیش از ۱۷ هزار نفر کشته در سال ۱۹۹۸

در زلزله اکوادر برای تامین هزینه‌ها با دو درصد افزایش به نرخ ارزش افزوده که در صندوق ویژه بلایای طبیعی نگهداری می‌شود فقط بطور موقت و زمان معین تعیین گردید و علاوه بر آن مالیات موقت که یکبار اعمال شد مخصوص افرادی بود که دارائی خالص آنها بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب و کار داشتند وضع شد

در زلزله ۱۹۹۸ ترکیه که بیش از ۱۷۰۰۰ نفر کشته شد مالیات‌های جدیدی وضع شد که مالیات بر درآمد و ثروت اضافی بود که فقط یکبار اجرائی بود و تحت شماره قانونی ۴۴۸۱ فقط برای یکبار افراد شامل اعمال گردید. که این مالیات عبارت بود:

۱ – مالیات بر درآمد اضافی

۲- مالیات بر درآمد اضافی شرکت

۳ – مالیات بر دارائی اضافی

۴-مالیات بر وسایط نقلیه اضافه بر نیاز

۵- مالیات ویژه معاملات که مغایر با قانون اساسی بود و مورد انتقاد و اعتراض  قرار گرفت و حالا فقط مالیات معاملات ویژه با کاربرد بطور موازی هنوز وجود دارد.

پروفسور فوندا باشاران معتقد است که: تصویر اقتصادی در حال ظهور بخصوص در حوزه بلایای طبیعی هر فرد بخصوص اقتصاددانان را باندیشه واداشته که به محاسبه دقیق خسارات ناشی از زلزله و بلایای طبیعی بپردازند

و با توجه به مشکلات اقتصادی هر کشور و بخصوص در ترکیه باید: بعد از روزهای جستجو و نجات و درمان و اقدامات امدادی و کمک‌رسانی برنامه‌ریزی مشخص و مدون متکی بر آمار و ارقام کاملا قابل قبول جامعه با حفظ الگوها و سنت‌های جامعه و عرف محلی به ایجاد شهرک‌های جدید – ایجاد زمینه‌های اشتغال منطقه‌ای با توجه به پیش اطلاعات موجود اقتصادی پرداخته شود.

این مهم را باید بدانیم که پس از چین – اندونزی ایران در ردیف سومین کشور زلزله خیز دنیا و ژاپن در ردیف چهارم و ترکیه در ردیف پنجم زلزله خیز است.

آمریکا و ایتالیا در رده‌های ششم و هفتم قرار دارند

زلزله ترکیه علاوه بر جان باختن هزاران زن و مرد و پیر جوان و اطفال و شماری زیاد از گم شدگان که هنوز در زیر آوار مانده‌اند و دردناکترین فاجعه قرن را بوجود آورد.

هم اکنون آمار اعلام شده به بیش از ۴۵ هزار نفر متوفی رسیده است و طبق گفته‌های معتمدین مناطق زلزله زده احتمال رسیدن آمار به بالای ۶۰ هزار نفر وجود دارد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.