×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 13 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خبربازار به نقل از اقتصاد سالم‌، این وضعیت در حالی ست که مدیرعامل ایران خودرو پیش از این نیز اظهارات دروغ دیگری را در پرونده‌خودروی ری را‌ به زبان آورده بود.اظهارات مهدی خطیبی در پرونده خودروی ری را‌ نیز نادرست بود، درحالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بازوی اجرایی حاکمیت در صنعت خودرو، تخلف شرکت ایران خودرو در پرونده واگذاری خودروهای‌هایما s8 به مدیرانش‌ را تائید کرده و از ابطال این معامله خبر داده بود؛ مهدی خطیبی مدیرعامل این شرکت روز گذشته (یکشنبه) در نشست خبری اظهار کرد که در ماجرای خودروهای‌هایما هیچ تخلفی رخ نداده و درمقابل رسانه‌ها را به حاشیه سازی در این رابطه متهم کرد.

به گزارش بازار اصناف آنلاین  به نقل از اقتصاد سالم‌، این وضعیت در حالی ست که مدیرعامل ایران خودرو پیش از این نیز اظهارات دروغ دیگری را در پرونده‌خودروی ری را‌ به زبان آورده بود.

این دومین باری است که اظهاراتی خلاف واقع و دروغ از مدیرعامل بزرگترین خودروسازی خاورمیانه شنیده می‌شود…

دوران ۱ ساله‌مدیریت مهدی خطیبی بر گروه صنعتی ایران خودرو مملو از حاشیه‌ بوده است
دوران ۱ ساله‌مدیریت مهدی خطیبی بر گروه صنعتی ایران خودرو مملو از حاشیه‌ بوده است

به نکات زیر توجه بفرمایید:

۱_ چندی پیش رسانه‌ها فاش کردند که شرکت ایران خودرو به تعدادی از معاونان و مدیران ارشد خود خودروی‌ هایما S۸‌ را به قیمت کارخانه (۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان) داده است.

این اقدام در حالی صورت گرفت که قیمت این خودرو در بازار بیش از ۲ میلیارد تومان است.

۲_ افشا شدن این موضوع انتقاد شدید افکار عمومی و کارشناسان را به دنبال داشت و البته با برخورد صریح و قاطع مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به عنوان بازوی اجرایی و نظارتی حاکمیت در صنعت خودرو؛ نیز روبرو شد به گونه‌ای که امید قالیباف‌، سخنگوی وزارت صمت در این رابطه تاکید کرد که تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مدیران ایران‌ خودرو اقدامی رانت گونه و اشتباه بوده و بایستی این معامله سریعا ابطال شود.

متن کامل اظهارات وی به شرح زیر است:

امروز (سه‌شنبه) برابر اخبار واصله و بررسی‌های اولیه، مشخص شد شرکت ایران‌خودرو تعدادی خودروی‌هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه‌ تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاست‌های مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد.

از این‌رو از شرکت ایران‌خودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیم‌ها داشته باشند.

مشاور وزیر صمت ضمن تاکید بر اینکه به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی موضوع شد، خاطرنشان کرد:‌ پس از بررسی‌های اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد.

وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینه‌ای برنمی‌تابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد‌.

۱/۲_ در مقابل این انتقادات اما شرکت ایران خودرو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ واگذاری نخستین سری خودروهای تولیدی‌هایما ۸S به مدیران این شرکت که پس از فرآیند تولید در مرحله آزمایشی، قابلیت واگذاری به مشتریان را نداشته، مطابق مجوز هیات مدیره این شرکت صورت گرفته است…

این خودروها در فرآیند شناسایی ایرادات کیفی و مونتاژی دارای برخی مغایرت‌های کیفی در بخش‌های موتور، بدنه، رنگ، تزیینات داخلی و… بوده است. عرضه نخستین سری خودروهای جدید در اکثر شرکت‌های خودروسازی به منظور ارزیابی‌های فنی و کارشناسی و اجرای برنامه توسعه بازار، با قیمت متعارف امری معمول است‌.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که واگذاری خودروهای‌هایماS۸ به مدیران شرکت ایران خودرو رانت‌ بوده و این معامله باید ابطال شود
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که واگذاری خودروهای‌هایماS۸ به مدیران شرکت ایران خودرو رانت‌ بوده و این معامله باید ابطال شود

۳_ در چنین شرایطی مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو روز گذشته (یکشنبه) روایت دیگری از پرونده‌خودروهای‌هایما S۸ ارائه و در این رابطه اظهار کرد:‌ برخی رسانه‌ها به یک باره اعلام می‌کنند که ایران خودرو‌هایما‌‌های اهدایی به مدیران خود را پس گرفته است، این در حالی است که‌هایمایی اهدا نشده بود بلکه قصد فروش این خودرو به برخی کارشناسان و مدیران را داشتیم تا از تحمیل زیان به ایران خودرو جلوگیری کنیم و در نهایت نیز این خودروها واگذار نشد. چرا باید ۸۰ درصد ذهن من مدیر عامل ایران خودرو درگیر این حاشیه‌ها باشد؟‌.

۳/۱_ متاسفانه اما در همین یک پاراگراف از اظهارات مدیرعامل ایران خودرو چند دروغ و روایت نادرست از واقعیت‌ وجود دارد که به آن اشاره می‌شود:

الف_ برخلاف ادعای مهدی خطیبی، رسانه‌ها اعلام نکردند که ایران خودرو خودروهای‌هایما را به مدیرانش اهدا‌ کرده است؛ بلکه افشا کردند که ایران خودرو این خودروها را به قیمتی حدود نصف قیمت بازار به مدیرانش فروخته‌ است.

ب: همچنین مدیرعامل ایران خودرو در سخنانش مدعی شده که قصد فروش این خودرو (هایما S۸) به برخی کارشناسان و مدیران را داشتیم تا از تحمیل زیان به ایران خودرو جلوگیری کنیم‌.

این بخش از سخنان مدیرعامل ایران خودرو نیز نادرست است زیرا چگونه خودرویی که قیمتش در بازار بیش از ۲ میلیارد تومان است را می‌توان به قیمت حدود ۱ میلیارد تومان به مدیران ایران خودرو، واگذار کرد و بعد ادعای حفظ منافع شرکت ایران خودرو در این معامله را هم داشت!؟ حتی اگر این خودروها طبق ادعای ایران خودرو دارای عیوبی در فرایند مونتاژ نیز بوده باشند…

در این رابطه مدیرعامل ایران خودرو اگر واقعا دغدغه‌حفظ منافع بیت المال و شرکت ایران خودرو را داشته است‌؛ باید طبق عرف و روال جاری، از طریق کارشناسان دادگستری قیمت کارشناسی خودروهای‌هایما S۸ مورد مناقشه را تعیین می‌کرد و آنگاه اگر واقعا مدیران مورد اشاره‌ آنقدر فداکار بودند که می‌خواستند برای جلوگیری از ضرر ایران خودرو، خودروهای‌هایما را به قیمتی بیشتر از ارزش واقعی بخرند، این خودروها را به آنها واگذار می‌کرد، نه اینکه هیات مدیره‌ایران خودرو (یک شرکت دولتی و متعلق به بیت المال) به خود اجازه دهد که خودروهایی که در بازار قیمتش بیش از ۲ میلیارد تومان است را به قیمت ۱ میلیارد تومان به مدیران ارشدش واگذار کند!

ج: در همین رابطه اطلاعات و مستندات باور نکردنی‌ دیگری به این پایگاه خبری رسیده، که فعلا از انتشار آن خودداری می‌کنیم.