×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, 10 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

احتمال تعطیلی ۱۵ درصدی تولیدکننده مواد شوینده، دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با اعلام حتمی بودن بحران شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده، گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد شرکت‌ها تعطیل شده‌اند.

به گزارش اتحادیه عطار، حسام بیگدلو با اشاره به اعمال قیمت‌گذاری دستوری از سوی سازمان حمایت برای تولیدکنندگان مواد شوینده به ایلنا اعلام کرد: قیمت دستوری محصولات این صنعت سالی یک‌ تا بار اما نرخ مواد اولیه شرکتهای پتروشیمی‌ هر هفته تغییر می‌کند که منجر به بروز چالش اصلی شرکت‌های شوینده شده که باید در برابر خریداری مواد اولیه با نرخ‌های متفاوت در هر هفته، قیمت محصولات تولیدی را برای یک‌سال ثابت نگه دارند.

در  این دو حالت نفوذ دولت را می‌توان مشاهده کرد.

دولت به پتروشیمی‌ها اجازه می دهد نرخ را متناسب با نرخ دلار تغییر دهند اما به تولیدکنندگان مواد شوینده این حق را نمی‌دهد.

آن هم با وجود گرانی ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه.

قیمت محصولات شوینده ایران از ترکیه که پتروشیمی ندارد، گران‌تر است.

تولیدکننده مواد شوینده مواد اولیه را با نرخ جهانی تهیه می‌کند اما وقتی ایران نفت دارد قیمت جهانی چه معنایی دارد؟

محصولات پتروشیمی به دلیل تحریم ارزان‌تر از داخلی‌ها عرضه می‌ شود.

برای نمونه قرقیزستان سهم قابل توجه نیاز را از ترکیه وارد می‌کند اما تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت با ترکیه را ندارند.

در حالی که مسافت ترکیه به قرقیزستان زیاد است اما با احتساب هزینه حمل باز هم واردات از ترکیه برای آن‌ها صرفه اقتصادی دارد.

در بین عراقی‌ها این ذهنیت ایجاد شده که جنس ترکیه کیفت بهتری نسبت به کالای ایرانی دارد و این کاهش کیفیت به دلیل مشکلاتی است که این روزها تولیدکنندگان دست به گریبان هستند.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ شوینده‌ها نسبت به دیگر صنایع قابل توجه نیست و باعث شده شرکت‌های تولیدکننده یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج شوند. بدون تردید ایران در آینده نزدیک با کمبود مواد شوینده و بحران مواجه خواهد شد.

زیرا ۱۰ تا ۱۵ درصد شرکت‌های تولیدکننده کوچک، تولید را متوقف کردند و شرکت‌های بزرگ هم با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

یک درصد از تولید ناخالص ملی به مواد شیمیایی مصرفی اختصاص دارد و ظرفیت تولید داخلی با حدود ۵۰۰ تولیدکننده ۴.۳ میلیون تن در سال است که تنها ۱.۸ میلیون تن در بازار داخل و حدود ۴۰۰ هزار تن سهم بازارهای صادراتی بود و به طور متوسط سالانه ۱۶۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار صادرات انجام می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.