×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, 28 فروردین , 1403  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

صدور نخستین پروانه بهره‌برداری گردشگری زعفران کشور در زاوه، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: نخستین پروانه بهره‌برداری گردشگری کشاورزی کشور با رویکرد زعفران در زاوه صادر شد.

به گزارش اتحادیه عطار به نقل از تیتر یک آنلاین، علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: پروانه یاد شده برای کارآفرین بخش خصوصی و در زمینی به وسعت نزدیک به ۷۰ هزار متر مربع با مشارکت و هماهنگی اداره جهاد کشاورزی صادر شده است.

او افزود: بر این اساس صاحب پروانه مجاز است علاوه بر زمینه‌سازی برای حضور گردشگران در اراضی زیر کشت زعفران، اقدام به تاسیس کارگاه‌های گل پرکنی، خشک‌کردن و بسته‌بندی این محصول ارزشمند کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه ادامه داد: زاوه با ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار و تربت‌حیدریه با هشت هزار و ۸۰۰ هکتار زمین ثبت شده کشت زعفران، دارای بیشترین سطح کشت این محصول در ایران و حتی جهان هستند و به همین دلیل گردشگری کشاورزی یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی بدیل در سطح این منطقه به شمار می‌رود.

محمدی بیان کرد: در قالب این گونه طرح‌های گردشگری علاوه بر ایجاد تعامل کشاورز و گردشگر، تجربه فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، خدماتی و پذیرایی سنتی نیز در معرض دید گردشگران قرار گرفته و تبادل دانش و تجربه صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه گردشگری کشاورزی به‌عنوان یکی از شاخه‌های نوین گردشگری ارتباط عمیق و مستقیم با محیط روستایی دارد، تصریح کرد: با بهره‌گیری از فعالیت‌های متنوع کشاورزی می‌توان شاهد توسعه پایدار در آن منطقه بود و اکنون در شهرستان تربت‌حیدریه سه مجوز گردشگری کشاورزی با محوریت زعفران در دست اقدام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه تاکید کرد: باوجود اینکه حوزه گردشگری زعفران نوپاست و در سال‌های اخیر رشد و نمو یافته است؛ در فصل برداشت امسال مقارن با فصل پاییز گذشته بیش از ۳۵۰ گردشگر ایرانی و خارجی در قالب ۲۴ گروه از مزارع منطقه در سطح شهرها و روستاهای تربت‌حیدریه و زاوه دیدن کردند.

محمدی اظهار کرد: مجموعه این عوامل باعث رشد اقتصادی برخی روستاهای منطقه شده و به ایجاد مشاغل پایدار و ارزش افزوده و رشد درآمد سرانه روستاییان منجر خواهد شد.

او افزود: در زاوه ۹۰ جاذبه تاریخی و گردشگری وجود دارد که تاکنون ۲۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است، ضمن اینکه مزیت‌های منحصر به فردی دارد که از جمله آن می‌توان به روستای “سهل‌آباد” به عنوان روستای هنر “نمدمالی” خراسان رضوی اشاره کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.