×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 6 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

درمان های خانگی برای پیشگیری از عفونت های سینوسی، سالم ماندن، اجتناب از دود سیگار و آلرژن‌های رایج و مرطوب نگه داشتن سینوس‌ها می‌تواند به شما در جلوگیری از عفونت سینوسی کمک کند.

به گزارش اتحادیه عطار به نقل از سلامت نیوز، سلامت سینوس می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. برای جلوگیری از مشکلات رایج سینوسی، نکات کاربردی آسان را دریافت کنید.

آیا سردرد ناگهانی، درد صورت، آبریزش بینی و احتقان بینی را تجربه می کنید؟ در حالی که این حالت ممکن است سرماخوردگی باشد، ممکن است به معنای عفونت سینوسی نیز باشد.

به گفته کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI) ، عفونت سینوسی یا سینوزیت، التهاب سینوس‌ها یا حفره‌های پر از هوا در صورت است .

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توضیح می‌دهد که عفونت‌های سینوسی زمانی اتفاق می‌افتند که مایع در سینوس‌ها جمع می‌شود که به میکروب‌ها اجازه رشد می‌دهد .

 

علائم رایج عفونت سینوسی عبارتند از:

  • چکه بعد از بینی
  • ترشحات بینی بی رنگ (سبز رنگ)
  • گرفتگی یا گرفتگی بینی
  • حساس شدن صورت (به خصوص زیر چشم یا روی پل بینی)
  • سردرد در جلوی سر
  • درد در دندان
  • سرفه کردن
  • تب
  • خستگی
  • بوی بد دهان

ACAAI خاطرنشان می کند که عفونت سینوسی می تواند توسط یک عفونت باکتریایی، ویروس ها یا قارچ ها (کپک) ایجاد شود. آلرژی و آسم نیز با عفونت های سینوسی مرتبط هستند.

طبق ACAAI اغلب به اشتباه تصور می شود که سرماخوردگی بد یک عفونت سینوسی است. علائم میگرن را می توان با علائم عفونت سینوسی نیز اشتباه گرفت: بسیاری از مردم فکر می کنند که دچار “سردرد سینوسی” هستند در حالی که در واقع دچار حمله میگرنی شده اند.

 

می توانید با حفظ سلامتی و دوری از میکروب ها و آلرژن ها به پیشگیری از عفونت های سینوسی کمک کنید. این نکات هم می تواند کمک کند:

۱٫ دست های خود را بشویید و از بیمار شدن جلوگیری کنید

ویروس ها شایع ترین علت عفونت های سینوسی هستند. شستن کامل و منظم دست‌ها می‌تواند به شما در جلوگیری از ویروس‌ها کمک کند، مانند اجتناب از تماس نزدیک با افرادی که سرماخوردگی یا عفونت‌های تنفسی فوقانی دارند. CDC توصیه می کند که دست های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید . اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ضدعفونی کننده دست الکلی که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد استفاده کنید.

یک پزشک متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در نیویورک می‌گوید: «رژیم غذایی و سبک زندگی سالم با غذای مغذی، خواب و ورزش و محدود کردن مصرف الکل نیز از شما در برابر بیماری محافظت می‌کند. او می افزاید، پوشیدن ماسک برای جلوگیری از عفونت نیز می تواند کمک کند.

 

۲٫ دود سیگار و دودهای دیگر را پاک کنید

برای اینکه سینوس های خود را عاری از عفونت نگه دارید، سیگار نکشید و از در معرض دود دست دوم سیگار بودن خودداری کنید . به گفته کلینیک مایو ، دود تنباکو و آلاینده‌های موجود در هوای آلوده می‌توانند ریه‌ها و مجاری بینی را تحریک و ملتهب کنند و خطر ابتلا به سینوزیت مزمن را افزایش دهند .

دکتر پریخ اضافه می کند که علاوه بر دود تنباکو، هر چیزی که استنشاق شود برای شما مضر است و می تواند مجرای بینی و ریه شما را ملتهب کند.

مطالعه ای که در نوامبر ۲۰۲۲ در رادیولوژی منتشر شد، نشان داد که التهاب آسیب ریه در سیگاری های ماری جوانا بیشتر از افراد غیرسیگاری و سیگاری هایی که فقط تنباکو مصرف می کنند، شایع است. طبق این مطالعه، این می تواند به این دلیل باشد که روی مفاصل ماری جوانا فیلتری وجود ندارد و شما نفس خود را برای مدت طولانی تری حبس می کنید.

او می افزاید: «برخی افراد نیز واکنش های التهابی به بخارات قوی مانند مواد شیمیایی، سفید کننده ها و عطرها دارند و باعث التهاب می شوند. کیفیت پایین هوا ناشی از آلودگی، آتش‌سوزی و … همگی باعث افزایش قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در سینوس‌ها و ریه‌های شما می‌شوند و شما را مستعد ابتلا به عفونت‌های بیشتری می‌کنند.»

۳٫ سینوس های خود را مرطوب نگه دارید

اگر هوای خانه شما خشک است، اضافه کردن رطوبت بیشتر به هوا با یک مرطوب کننده ممکن است به پیشگیری از سینوزیت کمک کند. اما مطمئن شوید که رطوبت ساز خود را به طور کامل و مرتب تمیز کنید تا از کپک جلوگیری شود. کلینیک مایو پیشنهاد می کند که مخزن را خالی کنید و تمام سطوح مرطوب کننده را یک بار در روز خشک کنید. همچنین می‌توانید مخزن را با آب بطری‌شده با برچسب «مقطر» یا «تصفیه شده» که دارای محتوای معدنی کمتری نسبت به اکثر آب‌های لوله‌کشی است، دوباره پر کنید، بنابراین احتمال رشد باکتری‌ها و کپک‌ها کمتر است.

۴٫ واکسن های پیشنهادی خود را دریافت کنید

به‌روز ماندن در مورد واکسن‌های توصیه‌شده ، مانند واکسن آنفولانزا، واکسن پنوموکوک، و واکسن و تقویت‌کننده‌های COVID -19 ، می‌تواند به شما کمک کند سالم بمانید و از عفونت‌های سینوسی جلوگیری کنید.

پریخ می‌گوید: «بسیاری متوجه نمی‌شوند، اما واکسن ذات‌الریه در برابر شایع‌ترین باکتری‌هایی که باعث بیماری سینوسی و ذات‌الریه می‌شوند ، محافظت می‌کند. این دارو برای بسیاری از افراد بالای ۱۸ سال که یک بیماری مزمن دارند [یا سیگاری هستند] نشان داده شده است. بسیاری نمی دانند که این فقط یک واکسن افراد مسن نیست. تقویت‌کننده‌های آنفولانزا و کووید نیز با توجه به بیماری سه گانه اخیر که در آن قرار داریم، مهم هستند و اکثر موارد همراه با سایر ویروس‌ها را تشکیل می‌دهند.

۵٫ از آلرژن های رایج اجتناب کنید

افرادی که آلرژی و آسم دارند بیشتر در معرض خطر عفونت سینوسی هستند. پریخ توضیح می دهد : “آلرژی و آسم هر دو باعث ایجاد التهاب و مخاط در سینوس ها و ریه های شما می شوند.” “در نتیجه شما بیشتر مستعد پاکسازی ویروس ها و باکتری ها از ریه های خود هستید و بیشتر بیمار می شوید. وقتی آلرژی و آسم افراد تحت کنترل باشد، آنها بسیار کمتر بیمار می شوند.”

سینوزیت آلرژیک واکنشی به مواد استنشاقی مانند گرد و غبار، گرده، دود و موی حیوانات است. اجتناب از این آلرژن ها بهترین راه برای جلوگیری از سینوزیت آلرژیک است.

۶٫ سینوس های خود را بشوئید

به گفته انتشارات سلامت هاروارد ، شستشوی بینی یک راه آسان برای کمک به پیشگیری و درمان مشکلات سینوسی است . می توانید این کار را با یک سرنگ حباب کوچک یا یک گلدان نتی انجام دهید .

هاروارد بهداشت توصیه می کند این مراحل را هر روز یک یا چند بار دنبال کنید:

  • ½ قاشق چایخوری نمک بدون یون و ½ قاشق چایخوری جوش شیرین را در ۲ فنجان آب مقطر ولرم یا آبی که قبلاً جوشانده و خنک شده است مخلوط کنید. ( سازمان غذا و داروی ایالات متحده اشاره می کند که از آب لوله کشی استفاده نکنید که به اندازه کافی فیلتر یا تصفیه نشده است و ممکن است حاوی سطوح پایینی از ارگانیسم ها باشد که می تواند باعث عفونت های بالقوه جدی شود .)
  • یک سرنگ حباب کوچک را با محلول آب نمک خانگی پر کنید .
  • روی سینک خم شوید، نوک سرنگ را داخل یک سوراخ بینی قرار دهید و به آرامی فشار دهید. آب از همان سوراخ بینی (یا سوراخ بینی مقابل) به داخل سینک می ریزد. حداقل یک حباب کامل از محلول نمک استفاده کنید.
  • این مراحل را در سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.
  • سرنگ به طور کامل با آب جوشانده مقطر یا خنک شده بشویید و پس از هر بار استفاده آن را خشک کنید.

با این حال، در حالی که تمیز کردن سینوس‌ها یک راه حل موقت است که ممکن است علائم را تسکین دهد، برای درمان سینوزیت نیازی به انجام این کار ندارید . او توضیح می دهد: “راه اصلی برای درمان سینوزیت، رسیدگی به علت زمینه ای است – آلرژی یا عفونت.” او می افزاید: اگر تصمیم به شستشوی سینوس های خود دارید، حتماً ابتدا این روش را با پزشک خود چک کنید، زیرا برخی از دیابتی ها ممکن است مستعد ابتلا به عفونت های قارچی باشند که می تواند با شستشو بدتر شود.

۷٫ برای حفظ سینوس های سالم مایعات بنوشید

برای کاهش احتمال ابتلا به سینوزیت یا تسکین علائم اولیه سینوزیت ، تخلیه مجرای بینی و پاک نگه داشتن آن‌ها از نظر بهداشت هاروارد مهم است. یکی از راه‌های انجام این کار نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز است، زیرا هیدراتاسیون مناسب به نازک و شل نگه داشتن مخاط کمک می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.