×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 6 اردیبهشت , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

تدوین برنامه حذف انتقال محلی مالاریا تا سال ۱۴۰۴، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، با اشاره به کاهش آمار ابتلاء به مالاریا در کشور، از تدوین برنامه حذف انتقال محلی این بیماری تا سال ۱۴۰۴ توسط وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش اتحادیه عطار، فهیمه هداوند، با اشاره به رو به کاهش بودن آمار ابتلاء به بیماری عفونی مالاریا در کشور که از طریق گزش پشه آلوده صورت می‌گیرد، افزود: برنامه ملی حذف انتقال محلی این بیماری تا سال ۱۴۰۴، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت است، چراکه افراد مبتلایی که از سایر کشورها به ایران سفر می‌کنند، به ویژه آنهایی که در دوره کمون هستند، قابل ردیابی یا شناسایی نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: به طور کلی کشور ما جز مناطق اندمیک مالاریا محسوب نمی‌شود، در قاره آفریقا، جنوب شرقی آسیا و مدیترانه شرقی شایع است و موارد مالاریا در ایران بیشتر در صورت سفر افراد به این مناطق اندمیک و یا در موارد بسیار نادر انتقال بیماری از فرد آلوده‌ای که شناسایی نشده باشد، در داخل کشور دیده می‌شود.

به گفته وی، در ایران آمار مالاریا از حدود پنج میلیون نفر در ۵۰ سال پیش، به کمتر از حدود ۹۶۰ نفر در سال ۱۳۹۷ کاهش پیدا کرده است.

هداوند، امکان سفر افراد به تمام کشورها و از سراسر جهان به ایران، حضور مبتلایان بدون علامت در کشور را زنگ خطر انتقال مالاریا دانست و افزود: انتقال بیماری در مناطقی مثل ایران که غیراندمیک است، از فرد بیمار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مالاریا پس از دوره کمون با علائمی شبیه به آنفلوانزا نظیر تب، لرز، بدن درد و سردرد خود را نشان می‌دهد. از همین رو توجه به سابقه سفر افراد به مناطق اندمیک در سال گذشته یا سابقه ابتلاء به این بیماری در گذشته اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه در برخی گونه‌های مالاریا احتمال عود دوباره وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص درمان این بیماری اظهار کرد: اگر مالاریا به موقع تشخیص داده شود، به طور کامل درمان‌پذیر است و داروهای در دسترس کارایی بالایی دارند. البته ردگیری بیمار پس از درمان نیز به کاهش مرگ و میر بر اثر ابتلاء به مالاریا کمک شایانی می‌کند.

هداوند تمامی افراد را در معرض ابتلاء به مالاریا اعلام کرد و افزود: در کشورهای اندمیک بیشترین مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال گزارش می‌شود، چراکه افراد در سن بالاتر بیشتر در مواجه با گزش قرار می‌گیرند و بدن آنها ایمنی پیدا می‌کند یا در صورت ابتلاء به گونه خفیف آن دچار می‌شوند.

هداوند افراد بالای ۶۵ سال، زنان حامله یا افراد مبتلا به نارسایی کبدی و کلیوی را از دیگر گروه‌های آسیب پذیر ابتلاء به نوع شدید این بیماری دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت پیشگیری از ابتلاء به این بیماری تصریح کرد: افرادی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند، باید در جریان اپیدمی منطقه قرار گیرند، به ویژه کشورهایی آفریقایی یا برخی کشورهای آسیایی. همچنین پیش از سفر توصیه‌های پزشک عفونی را مدنظر داشته باشند و تا حد امکان در کشور مقصد کمتر در معرض هوای آزاد قرار گیرند یا از پمادهای دور کننده حشرات روی مناطقی از بدنشان که پوشیده نیست، استفاده کنند. از طرفی داروهایی هم وجود دارد که برای پیشگیری از ابتلاء از سوی پزشک تجویز می‌شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.