فاطمه ملوزه_ خبرنگار شهر مردم
به گزارش بازار اصناف به نقل از شهرمردم ، چهارمین نمایشگاه نوشت افزار «ایران نوشت» با هدف حمایت از نوشت افزار ایرانی در شیراز برپا شد. نمایشگاهی که در آن بیش از یکهزار و ۲۰۰ قلم نوشتافزار ایرانی با شخصیتها و طرحهای بومی عرضه میشود. تمامی محصولات ارائهشده ساخت داخل بوده و تنوع بالایی دارند. کالاهای عرضهشده مناسب دانشآموزان مقاطع دبستان تا دبیرستان است و بازدیدکنندگان میتوانند با هر سلیقهای نیازهای نوشتافزاری خود را از این نمایشگاه تأمین کنند.
بخش قابلتوجهی از بازدیدکنندگان «ایراننوشت»، مشتریان سالهای گذشته این رویداد هستند. آنان در گفتوگو با خبرنگار ما از کیفیت و تنوع محصولات دورههای پیشین ابراز رضایت کردند و همین تجربه آنان را برای خرید لوازمتحریر سال تحصیلی جدید دوباره به این محل کشاند.
یکی از خریداران با وجود رضایت کلی، از محدود بودن تنوع کیفهای دانشآموزی گلایه کرد که پاسخ دبیر نمایشگاه «ایراننوشت» شیراز در ادامه خبر میآید.
*اجناس مستقیم از تولیدکننده خریداری و در نمایشگاه عرضه میشوند
قائممقام مجمع نوشتافزار ایرانی و دبیر نمایشگاه «ایراننوشت» شیراز اعلام کرد: این نمایشگاه برای چهارمین سال پیاپی در شیراز برگزار میشود و بهطور همزمان در مراکز ۱۰ استان دیگر نیز برپاست.
محمدامین قربانعلی، در توضیح شاخصه اصلی نمایشگاه نوشتافزار ایرانی گفت: تمامی محصولات این نمایشگاه بدون واسطه از تولیدکنندگان داخلی تهیه میشود و هیچ کالای خارجی به فروش نمیرسد.
به گفته وی، عرضه کالاها با شخصیتهای بومی از دیگر ویژگیهای این نمایشگاه است و نمونهای از شخصیتهای غربی در آن دیده نمیشود.
قربانعلی افزود: به دلیل تأمین اجناس مستقیماً از کارخانهها و تولیدکنندگان، قیمتها نسبت به فروشگاههای لوازمالتحریر سطح شهر مناسبتر است.
وی درباره تنوع و کیفیت محصولات نمایشگاه گفت: در این رویداد، انواع نوشتافزار با تنوع گسترده برای پوشش سلایق مختلف عرضه میشود. نمایشگاه طیفی از قیمتها و کیفیتها را شامل میشود و تمامی کالاها پیش از عرضه مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. محصولاتی که بدون دلیل موجه قیمت بسیار بالا داشتند یا کیفیت پایینی ارائه میکردند، از فهرست فروش حذف شدهاند.
قربانعلی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج مصرف کالای ایرانی عنوان کرد و افزود: حضور پرشور مردم در رویدادی که بیش از یکهزار و ۲۰۰ قلم کالا در آن عرضه میشود، برای من بهعنوان یک ایرانی افتخارآفرین است؛ زیرا نشان میدهد در صنعتی خاص به جایگاهی رسیدهایم که میتوانیم محصولات بومی را در تنوعهای گسترده کیفی و قیمتی به بازار عرضه کنیم.
وی تأکید کرد: این کالاهای ایرانی حاصل تلاش کارگران و تولیدکنندگانی است که به پشتیبانی مردم نیاز دارند.
دبیر نمایشگاه «ایراننوشت» شیراز، دلیل موفقیت این رویداد در سراسر کشور را استقبال پرشور مردم دانست و این حضور را نتیجه کیفیت بالای محصولات ایرانی عنوان کرد.
وی یادآور شد: در سالهای گذشته، این نمایشگاه تنها در تهران برگزار میشد و امسال یازدهمین دوره برگزاری آن در پایتخت است. در شیراز، این رویداد برای نخستینبار در سطح استانی برگزار میشود و امسال بهطور همزمان در مشهد، یزد، کرج، شهرکرد، تبریز، قم، اصفهان، رشت و اهواز نیز برپا است.
قربانعلی با اعلام اینکه نمایشگاه امسال تمدید نمیشود، از مردم خواست خرید خود را به روزهای پایانی شهریور موکول نکنند و در ابتدای برپایی نمایشگاه برای خرید اقدام کنند تا تجربهای مطلوب داشته باشند.
وی درباره انتخاب فروشگاه رفاه شیراز بهعنوان محل برگزاری نمایشگاه گفت: نخستین دوره استانی «ایراننوشت» در سال ۱۴۰۱ در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار و با استقبال گسترده روبهرو شد، اما به دلیل محدودیتهای امنیتی، مکان به محلی با تهویه، نور و قفسهبندی مناسب و موقعیت جغرافیایی مطلوب منتقل شد که فروشگاه رفاه واجد این شرایط بود.
قربانعلی با اشاره به حمایت نهادهای مسئول از برگزاری نمایشگاه گفت: به دلیل ملی بودن این رویداد، هماهنگیها از تهران انجام میشود و ادارهکلهای مختلف در استان همکاری میکنند. نوشتافزار از راهبردیترین محصولات صنایع فرهنگی است که دانشآموزان بهمدت ۱۲ سال با آن سروکار دارند و بر جهانبینی و سبک زندگی کودکان و نوجوانان اثر مستقیم میگذارد. این کالا دو جنبه اقتصادی و فرهنگی دارد که جنبه فرهنگی آن، بهدلیل ارتباط با نسل آینده، اهمیت بیشتری پیدا میکند. به همین دلیل تمام نهادها برای ارائه بهترین خدمات در این نمایشگاه مشارکت میکنند.
دبیر نمایشگاه «ایراننوشت» شیراز در پاسخ به انتقاد درباره محدودیت تنوع کیفها توضیح داد: برخی انتظار دارند شخصیتهایی چون السا و آنا، باباسفنجی یا کرومی را در محصولات ببینند، اما این کاراکترها بهدلیل مغایرت با فرهنگ ایرانی در نمایشگاه عرضه نمیشوند. هرچند پویانماییهای این شخصیتها بیشتر از تلویزیون پخش میشود و در نتیجه کودکان به آنها گرایش دارند، ما در این رویداد فقط از شخصیتهای بومی مانند بچه زرنگ، پسر دلفینی، نوید و خواهرش، و ببعی و ببعو استفاده کردهایم.
*پنتر، پاپکو و کایزر محصولات ایرانی هستند
یکی از غرفهداران بخش خُردهفروشی که چهار سال متوالی در نمایشگاه «ایراننوشت» حضور داشته، گفت: طی این سالها میزان استقبال مردم افزایش یافته و کیفیت، تنوع و زیبایی محصولات نیز بهبود چشمگیری پیدا کرده است. در سال نخست، وقتی برندهایی مانند پنتر، پاپکو و کایزر را معرفی میکردیم، بسیاری از مردم از ایرانی بودن آنها بیاطلاع بودند. اکنون بازدیدکنندگان علاوه بر آشنایی با کالاهای باکیفیت داخلی، پیشنهادهایی نیز برای بهبود ارائه میدهند که ما مستقیماً به تولیدکنندگان منتقل میکنیم.
وی افزود: کیفیت نوشتافزار ایرانی بسیار خوب است، اما قیمت آن بهدلیل چالشهایی همچون تأمین مواد اولیه، گاهی با محصولات چینی مقایسه میشود و بالاتر است. با این حال، در صورت حمایت خریداران و افزایش تیراژ تولید، قیمتها کاهش خواهد یافت