×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, 21 مهر , 1404  .::.   برابر با : Monday, 13 October , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر

جلال‌الدین عرفانی – خبرنگار شهر مردم

به گزارش بازاراصناف به نقل از شهرمردم ، یکی از مشکلاتی که سال‌هاست در عرصه‌ی عرضه‌ی محصولات کشاورزی شهر شیراز مطرح است، نبودِ تناسب میان قیمت میوه و تره‌بار در نقاط مختلف شهر، به‌ویژه در شمال غرب و شرق شیراز بود. این مشکل اما از زمانی شدت گرفت که میدان میوه و تره‌بار قدیم از محل سابق خود در اطراف میدان مصدق به مکان جدیدی در شرقی‌ترین نقطه‌ی شهر، یعنی بزرگراه خلیج فارس، منتقل شد. در ادامه، با گسترش شهر و افزایش فاصله‌ی طولی آن به حدود ۶۵ تا ۷۰ کیلومتر، این مشکلات بیش‌تر شدند. همین افزایش مسافت میان محل عرضه و محل توزیع کالا باعث شده تا در بسیاری از مواقع شاهد بالاتر بودن قیمت محصولات کشاورزی در مناطق غربی شهر باشیم.

در همین راستا، از بیش از یک دهه قبل بحث ساخت میدان دوم میوه و تره‌بار شیراز مطرح شد و حتی مکان‌هایی نیز برای اجرای این پروژه پیشنهاد شد، اما همه‌ی طرح‌ها در حد ایده باقی ماند. تا اینکه حوالی سال ۱۳۹۵ زمینی به مساحت ۲۸ هکتار در مسیر جاده‌ی شیراز–بوشهر، در مسیر دشت ارژن، برای این کار انتخاب شد و با همکاری شهرداری شیراز، مالک و یک سرمایه‌گذار، عملیات اجرایی پروژه آغاز شد.

اما این پایان کار نبود؛ پروژه‌ای که قرار بود ظرف ۲ تا سه سال ساخته شود، تا امروز و با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی، بارها متوقف شده است. به نظر می‌رسد نه سرمایه‌گذار توان ادامه‌ی کار را دارد و نه دستگاه‌های متولی امر همکاری لازم را برای اتمام آن انجام می‌دهند.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز در حاشیه‌ی جلسه‌ی بررسی روند اجرای میدان دوم میوه و تره‌بار شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پروژه‌ی میدان دوم میوه و تره‌بار شهر شیراز با توجه به موقعیت قرارگیری آن در غرب شهر، می‌تواند هم کمک شایانی به اقتصاد این منطقه کند و هم موجب کاهش قیمت تمام‌شده‌ی عرضه‌ی میوه و تره‌بار در این بخش شود؛ به‌ویژه این‌که در یکی از محورهای ورودی شهر شیراز واقع شده و از این نظر نیز می‌تواند آثار مثبت اقتصادی در معیشت مردم داشته باشد.

علیرضا اسکندری ادامه داد: بحث اجرای این پروژه از سال‌ها قبل مطرح بوده و آغاز شده، اما به دلایلی از جمله نبودِ برخی مجوزها، تا امروز به سرانجام نرسیده است. در دوره‌ی فعلی شورای شهر، قرارداد پروژه منعقد و مراحل اجرایی آن دوباره آغاز شد، اما عدم هماهنگی بین‌دستگاهی در استان باعث شد تا پس از انجام برخی فعالیت‌های عمرانی، پروژه دوباره متوقف شود. پیگیری‌های لازم از سوی مالک اصلی و شهرداری به‌عنوان شریک سرمایه‌گذاری برای ازسرگیری کار در حال انجام است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری و هماهنگی همه‌ی دستگاه‌ها، مشکلات برطرف شود و شاهد به ثمر نشستن این پروژه باشیم.

اسکندری افزود: در ابتدای دوره‌ی شورای ششم، کمیته‌ای با عنوان «رفع موانع سرمایه‌گذاری» داشتیم که در آن به مسائل و مشکلات پروژه‌های سرمایه‌گذاری رسیدگی می‌شد، اما پس از مدتی به‌دلیل برخی مسائل، این کمیته کنار گذاشته شد. رویکرد اصلی آن کمیته، بررسی و رفع موانع پروژه‌های سرمایه‌گذاری بود و اگر امروز، پس از سه سال، شاهد اتفاقات مثبت در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری هستیم، نتیجه‌ی همدلی و همراهی تمامی بخش‌ها در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری است.

عضو شورای شهر شیراز خواستار حمایت عملی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در حمایت از سرمایه‌گذاری شد و گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری باید به‌عنوان یک رویکرد فنی، سرلوحه‌ی همه‌ی مسئولان استان باشد و هماهنگی لازم در تمامی زمینه‌ها برای به ثمر نشستن پروژه‌های سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی اظهار کرد: اگر امروز در شهرداری اتفاقات خوبی در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری افتاده و طی بیش از سه سال، بیش از ۶۰ همت قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد شده، نتیجه‌ی همراهی و همدلی ارگان‌های داخلی شهرداری و همکاری شورای شهر است. این همدلی می‌تواند به تمامی دستگاه‌های اجرایی استان نیز تسری یابد. میدان دوم میوه و تره‌بار نیز یکی از همین نمونه‌هاست که در صورت تداوم همکاری، به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناتوانی سرمایه‌گذار فعلی، آیا نباید سرمایه‌گذار جدیدی وارد میدان شود، اسکندری گفت: بارها گفته‌ایم رویکرد دوره‌ی ششم شورا و شهرداری، استقبال از سرمایه‌گذاران و کسانی است که مایل به سرمایه‌گذاری در شهر شیراز هستند؛ بارها نیز گفته‌ایم که فرش قرمز در برابر آنان پهن می‌کنیم.

او افزود: اما این استقبال باید در عمل از سوی شهرداری و سایر دستگاه‌ها نیز اجرایی شود. یکی از مشکلات ما، نبودِ ثبات در برخی شاخص‌های اقتصادی است که از عوامل اصلی در سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند؛ از جمله بی‌ثباتی اقتصادی، سیاسی و… که همه‌ی این‌ها بر سرمایه‌گذاری اثر مستقیم دارند. با این حال، مجموعه‌ای از حمایت‌ها و طرح‌های تشویقی که کمیسیون دارد، می‌تواند انگیزه‌ی سرمایه‌گذاران را افزایش دهد و دلگرمی آنان را سبب شود.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری در شورای ششم تصریح کرد: امروز نوع سرمایه‌گذاری‌ها به سمتی رفته که نه‌تنها در حوزه‌ی ساختمانی و تجاری، بلکه در حوزه‌های خدماتی و حتی زمینه‌هایی که جزو وظایف مستقیم یا غیرمستقیم شهرداری است، سرمایه‌گذاران وارد شده‌اند؛ مانند میدان میوه و تره‌بار، سایت ضایعات‌فروشان و محل ماشین‌های سنگین. تمام این پروژه‌ها در حوزه‌ی خدمات قرار دارند و از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفته‌اند.

اسکندری در پایان گفت: فاز نخست میدان دوم میوه و تره‌بار در زمینی به مساحت ۲۸/۵ هکتار و با قرارداد اولیه‌ی پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بسته شده بود که ۴۰ درصد فضای تجاری متعلق به شهرداری و ۶۰ درصد متعلق به مالک و سرمایه‌گذار بود؛ همچنین مجموعه‌های غیرتجاری و فضاهای اداری نیز به مالک اختصاص داشت

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.