مدیرعامل شرکت «شایان دیزل» با برشمردن مشکلات و موانع خودروسازی در کشور گفت: عدم تامین به موقع ارز باعث شد تا خودروسازان با مشکلات جدی در زنجیره تأمین و تولید مواجه شوند و خسارتهای مالی قابلتوجهی را متحمل شوند.
به گزارش بازار اصناف به نقل از ایلنا: محمد مرتضایی، مدیرعامل شرکت «شایان دیزل»، به بررسی عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۳ پرداخت و چالشها و دستاوردهای این مجموعه را تشریح کرد.
وی با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی در سال گذشته، با اشاره به تلاشهای شرکت برای عبور از این چالشها و دستیابی به موفقیتهای قابل توجه این شرکت اظهار کرد: در پنج ماه ابتدائی سال با معضل عدم تخصیص ارز به خودروسازان مواجه شدیم که یکی از بزرگترین چالشهای شرکتهای خودروسازی از جمله «شایان دیزل» بود.
او ادامه داد: عدم تامین به موقع ارز باعث شد تا خودروسازان با مشکلات جدی در زنجیره تأمین و تولید مواجه شوند و خسارتهای مالی قابلتوجهی را متحمل شوند.
تاخیر در تعهدات به دلیل تخصیص ارز بود
مرتضایی افزود: هر چند این مشکل در مرداد ماه ۱۴۰۳ با ایجاد یک سیستم یکپارچه ارزی برای تخصیص ارز تا حدی مرتفع شد، اما تأخیر در تخصیص ارز و واردات قطعات، باعث شد تا خودروسازان نتوانند به تعهدات خود در زمان مقرر عمل کنند.
او با اشاره به پیشرفتهای این شرکت در حوزه تولید، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳، «شایان دیزل» با اضافه کردن دو خط تولید جدید، ظرفیت تولید روزانه خود را از ۱۴ دستگاه به ۷۰ دستگاه افزایش داد که این افزایش ظرفیت با استفاده از دستگاههای مدرن و نیمه رباتیک محقق شد و باعث شد تا شرکت بتواند انواع خودروهای تجاری سبک، سنگین و نیمه سنگین را با کیفیت بالاتری تولید کند. این موفقیتها با حمایت مسئولان استان فارس و تلاش همکاران شرکت به دست آمده است.
صادرات خودروهای تولید داخل
مدیرعامل «شایان دیزل» با اشاره به برنامههای صادراتی این شرکت، اعلام کرد: این شرکت برای اولین بار در سال ۱۴۰۳ موفق به صادرات خودروی “دافران کشنده” به کشور عمان شد که ایجاد یک نمایندگی در عمان و دریافت مجوزهای لازم از سازمان گمرکات کشور، گام مهمی در راستای توسعه صادرات این شرکت بوده است.
چالشهای صنعت خودروسازی ایران
مرتضایی با انتقاد از سیاستهای ناهماهنگ در صنعت خودروسازی کشور، اظهار کرد: نداشتن برنامه بلندمدت و تناقض در قوانین، از جمله مشکلات اصلی این صنعت هستند. به عنوان مثال؛ تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده با اهداف توسعه تولید داخلی در تناقض است و این سیاستها باعث کاهش انگیزه تولیدکنندگان و سرمایهگذاران در صنعت خودروسازی شده است.
برنامههای آینده «شایان دیزل»
مدیرعامل «شایان دیزل» با اشاره به برنامههای شرکت برای سال ۱۴۰۴، اعلام کرد: این شرکت قصد دارد شش محصول جدید را به سبد تولید خود اضافه کند و تنوع محصولات خود را افزایش دهد که این اقدامات باعث خواهد شد تا سبد محصولات «شایان دیزل» به ۱۰ محصول برسد و مشتریان بتوانند با توجه به نیاز خود، از میان گزینههای متنوع انتخاب کنند.
مرتضایی با اشاره به تلاشهای شرکت «شایان دیزل» برای دستیابی به استانداردهای بینالمللی، اظهار کرد: تولیدات این شرکت با کیفیت بالا و رعایت استانداردهای جهانی، توانسته است جایگاه مناسبی در بازار داخلی و بینالمللی پیدا کنند.
او همچنین از برنامههای شرکت برای توسعه شبکه نمایندگیها و خدمات پس از فروش خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سال جدید، سالی پویا و موفق برای صنعت خودروسازی ایران باشد.