×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 18 آبان , 1404  .::.   برابر با : Sunday, 9 November , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

به گزارش بازاراصناف به نقل از شهرمردم ، با ساخت پل جدید، عبور و مرور بر فراز رودخانه خشک امن‌تر می‌شود ، به گزارش جلال‌الدین عرفانی‌ – خبرنگار شهر مردم، (پل شاهد ناایمن است و باید تخریب و مجدداً بازسازی شود)، این خبری بود که از چندین و چند ماه یا حتی چند سال قبل مطرح شد، اما هیچ‌گاه انجام نشد. پلی به قدمت بیش از ۵۰ سال که به‌عنوان قدیمی‌ترین پل بتنی شیراز شناخته می‌شود، به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، در ابتدا برای کاربری نظامی ساخته شد، اما با توجه به تغییرات گسترده در آیین‌نامه‌های پل‌سازی طی پنج دهه گذشته، دیگر پاسخ‌گوی نیازهای ترافیکی و ایمنی شهر نیست.

حال، اما پس از مدت‌ها، از اواخر تابستان، بالاخره عملیات تخریب پل قدیمی و آغاز ساخت پل جدید شروع شد تا پایانی باشد برای یکی از قدیمی‌ترین پل‌های بتنی رودخانه مرکزی شهر شیراز.

محمد امین در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر اهمیت اجرای این پروژه گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان از کاهش ضریب ایمنی و تاب‌آوری این پل داشت و مشاهدات فنی حاکی از آن بود که پل شاهد به دلیل طراحی منسوخ، آسیب‌های انباشته و فرسودگی ساختاری، نیازمند بازنگری اساسی است و تصمیم نهایی بر تخریب کامل و احداث پل جدید گرفته و مجوزهای لازم نیز اخذ شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با تأکید بر ضرورت اجرای این طرح تصریح کرد: بازسازی پل شاهد اقدامی حیاتی در مسیر بهبود زیرساخت‌های شهری و تضمین ایمنی شهروندان به‌شمار می‌رود و نقش مؤثری در روان‌سازی ترافیک و ارتقای کیفیت حمل‌ونقل شهری خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس نظر مهندسینِ مشاورِ خبره، قرار شد بازسازی کلی پل با طرح هندسی جدید انجام شود.

امین در خصوص تأخیر در عملیات اجرای این پل نیز گفت: قرار بود خردادماه عملیات تخریب پل آغاز و ساخت آن شروع شود، اما با توجه به جنگ ۱۲روزه، این کار به تأخیر افتاد و شهریورماه کار تخریب پل و عملیات ساخت پل جدید آغاز شد.

وی اظهار کرد: پس از تخریب پل، عملیات اجرایی ساخت قسمت‌های اصلی پل از جمله فونداسیون و دیواره‌ها آغاز شد و هم‌اکنون پروژه با ۴۰ درصد پیشرفت و با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم بهمن‌ماه شاهد اتمام و رونمایی از کل پروژه باشیم.

معاون شهردار شیراز در خصوص برخی تغییرات در ساخت پل جدید عنوان کرد: مهم‌ترین تغییر در پروژه جدید این است که پل جدید عریض‌تر از پل قبلی است؛ علت این امر نیز توجه بیشتر به بحث پیاده‌محوری و دوچرخه‌سواری است. در این راستا عرض پیاده‌رو این پروژه از یک‌ونیم متر به چهارونیم متر افزایش یافته که بخشی از آن مربوط به افراد پیاده و بخشی به دوچرخه‌سواری اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از تغییرات این پل آن است که کسانی که وارد پل شده و قصد تغییر مسیر دارند، دیگر نیاز نیست تا تقاطع بلوار شاهد بیایند و دور بزنند، بلکه برای سهولت کار یک دوربرگردان به‌صورت غیرهم‌سطح نیز بر روی پل اجرا می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به این‌که پیش از این تعداد زیاد پایه‌های پل در رودخانه مشکلاتی را ایجاد کرده بود، در پروژه جدید تعداد پایه‌های کمتری اجرا می‌شود.

امین ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در فصل بارندگی و نزدیک بودنِ  زمان بارش، تمهیداتی اندیشیده شده که در اجرای پل خللی ایجاد نشود و در زمان مقرر شاهد افتتاح پل باشیم.

وی در خصوص وضعیت سایر پل‌های رودخانه خشک نیز گفت: تمامی خرابی پل‌ها تحت کنترل است و اگر مشکلی وجود دارد، شهرداری میراث‌دار گذشته و پروژه‌هایی است که از زمان اجرای پل علی‌بن‌حمزه (ع) تاکنون انجام شده، اما در حال حاضر همه پل‌ها تحت کنترل هستند و هر سال پایش شده و اقدامات بهسازی انجام می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد.

امین در پاسخ به این سؤال که آیا جز پل شاهد، پل جدیدی بر روی این رودخانه اجرا می‌شود، گفت: حدود چند ماه قبل، زیرگذر و کنارگذر مولوی در مسیر بزرگراه شهید استوار انجام شد که این یکی از مطالبات اصلی مردم اطراف بلوار تخت‌جمشید شرقی بود و با اجرای آن، امروز دیگر نیازی به اجرای هیچ پل دیگری بر روی رودخانه خشک وجود ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.