ویپیانها کسب و کار دیجیتال را نجات داد؛ با گسترش ویپیانها در دی و بهمن ۱۴۰۱، مشتریان پادرو آرام آرام به مدار کسبوکار بازگشتند بهطوری که فروش روزانه در شبکههای اجتماعی در اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۱۷ میلیارد تومان در روز رسید.
به گزارش بازاراصناف آنلاین به نقل از صنعتصنف، سال ۱۴۰۰ برای پادروییها سالی رؤیایی بود که برابر ۱۰ سال برای آنها بازدهی داشت؛ این بازدهی در بهار ۱۴۰۱ به اوج خود رسید اما از مردادماه ترافیک اینستاگرام محدود شد و با اجرای فیلترینگ گسترده در شهریورماه ۱۴۰۱ و تداوم آن در ماههای بعد بالغبر ۹۰ درصد فروشها دود شد، صد درصد سفارش فروشگاهها از دست رفتند و با ریزش بیش از ۷۰ درصدی سفارشهای پردازش شده، درآمد هفتگی فروشندگان اینستاگرامی (مشتریان پادرو) تا هفتهای ۵۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
کسبوکاری که پادرو، پادروشاپ و پادروپین ایجاد کرده بودند با سونامی فیلترینگ چنان از هم گسیخت که آنها تا مدتها نمیدانستند چطور و چگونه باید خود را بازیابند و البته در پاییز ۱۴۰۱ هم به مدار بازنگشتند.
پادروییها قید درآمد زمستان پارسال را زدند و کمپین یلدا را برگزار کردند و تا ۳ ماه خدمات رایگان دادند. با این رویداد، بازیابی مشتریان آغاز شد و بالغبر ۲۰ درصد رشد ماهانه سفارشها اتفاق افتاد.
در این مسیر چند کار انجام شد ازجمله اجرای پروژههای تست در بازار آفلاین، توسعه سبد محصول و معرفی افزونه وردپرس و آغاز خدمات ویژه به نئوبانکها که سبب شد تا نمودار پادروشاپ از اسفندماه ۱۴۰۱ شروع به بالا رفتن کند.
براساس نمودار ارائه شده از سوی پادر، تعداد فروشگاههای فعال ایسنتاگرامی در دوره قبل از فیلترینگ (شهریور ۱۴۰۱) بالغبر ۶۳۰ هزار فروشگاه، تعداد سفارش این تعداد فروشگاه بیش از ۷۵۰ هزار قلم و فروش روزانه آنها در شبکههای اجتماعی بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان بود اما در دوره پس از اعمال فیلترینگ (آذر و دی ۱۴۰۱) تعداد فروشگاههای فعال اینستاگرامی به ۳۳۰ هزار باب کاهش پیدا کرد و سفارشها نیز به ۱۵۰ هزار سفارش در روز رسید.
اگرچه فیلترینگ از تعداد فروشگاهها و سفارشها کاست اما آنچه باعث نجات این کسبوکارها شد، ویپیانها بودند.
ویپیانها ما را نجات داد
بنابراین گزارش، مدیرعامل پادرو با تأکید بر اینکه ما زنده ماندیم و ویپیانها ما را نجات داد درباره بازگشت نمودارها به مدار سبز یادآور شد که پس از گذشت ۹ ماه از اجرای فیلترینگ گسترده، بازگشت فروش روزانه در شبکههای اجتماعی در اردیبهشت امسال به ۱۷ میلیارد تومان، بازگشت تعداد سفارشهای فروشگاهها به بیش از ۵۵۰ هزار و فروش روزانه در شبکههای اجتماعی در خرداد ۱۴۰۲ به بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان (با افزایش نرخ تورم) رسید.
پشوتن پورپزشک که در دهه پایانی خردادماه در مراسمی در سالن بتنی مجتمع آواپلت به ارائه گزارش سال ۱۴۰۱ پادرو با عنوان «پادرو بعد از فیلترینگ» میپرداخت با اشاره به اینکه درآمد پادروشاپ در شهریور ۱۴۰۱، صفر شد و پادروپین نیز در این زمان بالغبر ۷۰ درصد درآمد خود را از دست داد، گفت: با توسعه و گسترش ویپیانها در دی و بهمن ۱۴۰۱، بازگشت مشتریان پادرو به مدار کسبوکار از اسفند پارسال تاکنون به لطف ویپیانها روز به روز افزایش پیدا کرد تا جاییکه اکنون ظرفیت ایجاد سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان فروش سالانه در این چرخه کسبوکار وجود دارد که حاکمیت و سرمایهگذاران نباید آن را نادیده بگیرند.
مدیرعامل پادرو درباره تازهترین آمارها و دستاوردهای پادروشاپ اظهار داشت که هماکنون درآمد پادرو در یک سال گذشته بالغبر ۷ برابر افزایش پیدا کرده، تعداد مشتریان رشد صد درصدی داشته و با اضافه شدن تعداد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بازدیدکننده جدید و یکتا، صفحات وبگاه پادرو در یک سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون بار بازدید شده است.
پورپزشک درباره رشد پادروشاپ اظهار داشت که تا امروز بیش از ۴۰ هزار فروشنده اینستاگرامی در پادروشاپ ثبتنام کرده و ارزش بزرگترین سبد خرید این پلتفرم بیش از ۷۰ میلیون تومان بوده است.
به اظهار وی، تعداد محصولا بارگذاری شده در پادروشاپ به یک میلیون رسیده که تعداد کالا در هر سبد خرید قبل از استفاده از پادروشاپ ۱٫۲ کالا بوده که بعد از استفاده از پادروشاپ به بیش از ۳ قلم کالا رسیده است. همچنین نرخ تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل بالغبر ۱۲ درصد رشد کرده است.
مدیرعامل پادرو با اشاره به آمارهای پادروپین در بهار ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ تصریح کرد که تعداد کل سفارشها رشد ۵ برابری و سفارشهای تحویل شده در بازه زمانی معین رشد ۹۷ درصدی داشته است. همچنین تعداد شرکتهای پستی همکار به عدد ۱۰ رسیده و مقصدهای دریافتکننده بستههای پادروپین به یکهزار شهر رسیدند به طوری که رکورد سفارشها در یک روز به عدد ۱۹۵۰۰ رسیده است.
اکنون بالغبر یک میلیون محصول در پلتفرم پادرو تعریف شده و پادرو توانست درراستای مسئولیت اجتماعی خویش پس از زلزله خوی با ۱۷ استارآپ و ۱۰ کسبوکار آنلاین همکاری کند و آن را تداوم بخشد.
افشان سامانی، همبنیانگذار پادرو هم از روزهایی که حال خوبی نداشتند گفت و اینکه در آن روزها خیلی تلاش کردند، باهم حرف زدند، کتاب خواندند، حال همدیگر را پرسیدند و به هم آموزش دادند.
سامانی با ذوق و شوق تشریح کرد که آنها اکنون ۶۵ درصد مشتری زن دارند و ۵۰ درصد کارکنان و ۵۰ درصد مدیرانشان، زن هستند و خدمات خود را از طریق سه پلتفرم پادروشاپ، پادروپین و پادرولند ارائه میکنند.
پادرو میخواهد در سومین سال فعالیت خود و همزمان با فیلترینگ اینستاگرام با اکوسیستم ۰۲۰ یا به تعبیری آفلاین به آنلاین دست به تحولی اساسی در این کسبوکار بزند بنابراین در این مسیر ۲ تفاهمنامه با پرداخت الکترونیک پاسارگاد و پرداخت الکترونیک سداد به امضاء رسانده است.
آنها به افقهای جدید امیدوارند و میخواهند کسبوکارهای کوچک در شبکههای اجتماعی رشد کنند و توسعه یابند به همین دلیل از اصناف و کسبههای جدید برای حضور در این بازار استقبال و دعوت میکنند و دست سرمایهگذاران را به گرمی میفشارند.