×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 4 بهمن , 1403  .::.   برابر با : Thursday, 23 January , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 24 خبر

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: صنعت خودرو در حال نزدیک شدن به آخر خط است، باید موضوعات حاشیه‌ای کنار گذاشته شود و این مریض را که رو به احتضار و در حال فوت است را زنده نگه داریم.

به گزارش بازار اصناف: حسین مقیسه، کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: شرایط حال حاضر صنعت خودروسازی خوب نیست و مدیران دولتی به هزار و یک دلیل دیگر امکان مواجه با قیمت‌های دستوری را ندارند. نهاد و سیستمی که تمایل دارد قیمت‌ها دستوری باشد از این وضعیت دل نمی‌کند و شرایط بحرانی ایجاد خواهد شد.

مقیسه توضیح داد: وضعیت صنعت خودرو خراب و بحرانی است و اگر با همین دست فرمان حرکت کنیم، فکر نمی‌کنم این صنعت تا تابستان دوام بیاورد. قطعه‌سازان و خودروسازان بدهی و زیان انباشته سنگین بالا آورده‌اند و با توجه به بودجه‌‌‌ای که پیش‌بینی شده، ما سال آینده کسری بودجه بالایی خواهیم داشت که منجر به تورم و افزایش قیمت دلار خواهد بود.

وی بیان کرد: در چنین وضعیتی باید واگذاری خودروسازان سریع‌تر تعیین تکلیف شود، چرا که بخش خصوصی سعی می‌کند یک‌سری هزینه‌ها را کاهش دهد و دوباره کاری‌ها را حذف نماید و شاید بتواند با تمهیداتی از زیر بار قیمت دستوری فاجعه بار خلاصی یابد؛ البته قیمت دستوری بخشی از علل ایجاد زیان انباشته در صنعت خودرو است، اما ناکارآمدی و فعالیت غیر بهره‌ور و قیمت‌گذاری دستوری طبیعتا زیان انباشته را در صنعت خودرو را تشدید می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مدیران دولتی خودروسازی‌ها اختیار کامل را ندارند که تصمیم بگیرند، حتی خود دولت اختیار کامل در حوزه صنعت خودرو را ندارد و و شاید بتوان گفت حدود ۳۰ درصد اختیار تصمیم‌گیری دارد. چندین نهاد مانند شورای رقابت وجود دارند که در حوزه صنعت خودرو دخالت دارند می‌کنند و یا هر نماینده مجلس با سخنرانی و مصاحبه خود باعث مشکلات و تبعات بسیاری برای مدیران خودروسازی‌ها شده و حتی باعث استیضاح وزیر صمت می‌شود.

به گفته مقیسه، صنعت خودرو در حال نزدیک شدن به آخر خط است، بنابراین باید موضوعات حاشیه‌ای کنار گذاشته شود و این مریض را که رو به احتضار و در حال فوت است را زنده نگه داریم.

وی تصریح کرد: اوضاع فوق‌العاده خراب است و خودروساز نقدینگی ندارد و از طرف دیگر قطعه‌سازان خودرو در شرایط فعلی در هزینه‌های یومیه خودشان هم مانده‌اند و حتی توان پرداخت بیمه و مالیات و تامین مواد اولیه برای خطوط خود را ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد انتقادها به واگذاری ایران خودرو به کروز نیز گفت: در مورد واگذاری ایران‌خودرو به کروز می‌گویند که بحث تعارض منافع مطرح است، زمانی که اوضاع خوب و شرایط مناسب‌تر بود و چند سال قبل باید این موضوعات مطرح می‌شد، نه الان که بخاطر سیاست‌گذاری‌های اشتباه در وضعیت بحرانی هستیم و قدرت انتخاب دیگری نداریم بیایند و چنین مباحثی را مطرح کنند. فرض کنیم اصلا خصوصی سازی نشود، چه تضمینی وجود دارد که اوضاع نامطلوب فعلی قابل حل باشد.

مقیسه اضافه کرد: اقتصاد ما باید یاد بگیرد که صنعت خودرو بایستی توسط بخش خصوصی‌ای اداره شود که حداقل‌های لازم را برای اداره یک خودروسازی داشته باشد و بتواند در این شرایط تصمیمات سخت را بگیرد؛ ما چند شرکت را می‌توانیم نام ببریم که واجد این شرایط باشند که اداره خودروسازی مانند ایرانخودرو را برعهده بگیرند، متاسفانه تعداد این شرکت‌ها به سختی به عدد دو می‌رسد و آن هم با هزاران و اما و اگر، شاید بتوانیم انتخابی داشته باشیم‌.

وی گفت:‌ به هر حال کروز چندین سال است که بخشی از سهام ایران‌خودرو را خریده و در این مدت از کم و کیف صنعت خودروسازی اطلاع پیدا کرده است و می‌تواند در این شرایط بحرانی برای حفظ و نگه‌داشت سرمایه و دارایی خود هم که شده تصمیم صحیح را بگیرد و خود نیز متعهد شده که این خودرو سازی را سودآور و بهره‌ور کند که این موضوع متغیر خیلی مهمی است.

مقیسه عنوان کرد: البته دولت هم باید با انجام سیاست‌گذاری صحیح هم از سهام مردم در این بنگاه اقتصادی صیانت کند و هم شرایط رقابتی صحیح ایجاد کند تا خودروساز به سمت بهبود کیفیت بهتر حرکت کند. همچنین دولت باید از سیاست‌های فاجعه‌بار قیمت‌گذاری دستوری و سیستم‌های یکپارچه فروش خودرو دست بردارد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر ایران‌خودرو به شرکتی واگذار شود که اهلیت لازم را نداشته باشد و قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، همین شرایط فعلی که مدیران دولتی دارند، تکرار می‌شود و کوچکترین تصمیم اشتباهی خودروسازی را نابود می‌کند و تبعات آن کل کشور را درگیر خواهد کرد.

مقیسه در پایان تاکید کرد: سیاست‌گذار ناآگاه به اقتصاد، شرایط را به سمتی برده که شرایط انتخاب را محدود کرده است و نه توان این را دارد که شرایطی ایجاد کند که این دو شرکت بزرگ خودروسازی با خودروسازان بزرگ دنیا و

حتی چینی شریک تجاری شوند و نه اجازه داده بخش خصوصی در اقتصاد رشد کند که توان ایجاد و یا خرید چنین بنگاه های اقتصادی را داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.