×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, 23 آذر , 1404  .::.   برابر با : Sunday, 14 December , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

جلال‌الدین عرفانی – خبرنگار شهر مردم

به گزارش بازارااصناف به نقل از شهرمردم، بازدید نائب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از مسئولان استان فارس و اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز، در حالی عصر دیروز از ایستگاه استقلال در خط ۲ مترو بازدید و در رونمایی مرکز کنترل و فرمان خط۲ مترو حضور یافت، که علی نیکزاد ثمرین در حاشیهٔ این بازدید یک شگفتانه هم برای شیرازیها داشت و آن این بود که در حین سخنرانی خود در جمع حضار، با تماس با احمدی، معاون وزیر صمت، کمی از بزرگ‌ترین دغدغهٔ این روزهای حوزهٔ حمل‌ونقل ریلی و مترو شیراز را با حل بخشی از یعنی بحث قدیمی تأمین واگن از خارج کشور کم کرد.

نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیهٔ این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار «شهر مردم» مبنی بر اینکه آیا حالا با این تماس دیگر مسئلهٔ تأمین واگن مترو شیراز حل شد؟ گفت: من در این خصوص با وزیر صمت و معاون او، آقای احمدی، صحبت کردم که گفتند ما مجوز برای خرید و تأمین واگن از خارج را به شهردار شیراز می‌دهیم، چون تولید داخلی توان تأمین این واگن‌ها را ندارد، البته این گام اول بود، گام دوم این بود که مسولین شهرداری شیراز گفتند ما ۳۰ واگن می‌خواهیم که ۳۰ میلیون دلار هزینه دارد که این پول را ندارند که بانک شهر باید در این زمبنه کمک کند که بانک شهر گفت کمک می‌کند.

نیکزاد ادامه داد: گام سوم اجازهٔ پرداخت به بانک مرکزی است که در این خصوص با بانک مرکزی صحبت می‌کنیم، گام چهارم شورای شهر، شهرداری و شما مطبوعاتی‌ها باید این فضا را به وجود بیاورید که این مرد به عنوان شهردار، یکی را بگذارد که برود این واگن‌ها را از خارج خریداری کرده و بیاورد.

وی با بیان اینکه این مجوز تنها مختص کلان‌شهر شیراز است، تصریح کرد: بنابر این برای تحقق این  چهار گام ما قرار گذاشتیم که همه آنها را دنبال کنیم، امروز هم آقای استاندار، شورای شهر، شهردار، بنده و آقای قادری و حتماً سه  نمایندهٔ دیگر شما برای دریافت این مجوزها و کمک بانک مرکزی تا حصول نتیجه را دنبال می‌کنیم.

نائب‌رئیس مجلس همچنین در این مراسم گفت: فصل عمران شهری فصل بسیار مهمی است؛ چراکه با عموم مردم سروکار داری،. این جمله را من با تحقیق عرض می‌کنم، در کشور ما شاهد بودیم  یک روز تابلویی را در  عوض کردند که در آن  عمداً یا سهواً کلمهٔ «شهری» را حذف کردند؛بلوایی شد که اگر مداخلهٔ دفتر حضرت آقا نبود شاید کشور دچار یک مشکل سنگین می‌شد، این یعنی در یک شهر با یک تابلو جا‌به‌جا کردن یا یک المان را یک جا دیگر گذاشتن، شهر به هم می‌ریزد و این نشان از اهمیت و حساسیت حوزهٔ شهری و. شهرداری دارد.

وی تصریح کرد: این اتحاد و اتفاقی که امروز اینجا در شیراز هست جای تبریک دارد، از خدا می‌خواهم، این اتحاد و اتفاق برای خدمت به مردم، خدمت و عمران شهری که خدمت به آحاد مردم است همواره وجود داشته باشد. وی ادامه داد: اینکه بودجهٔ شهرداری آمده و رسیده به عدد بالای ۴۲ همت که ۸۰ درصد آن هم عمرانی است، تأمین این هم کمک دولت را می‌خواهد که من از آقای رضایی معاون عمرانی استانداری و از آقای استاندار این شناخت را دارم که در این زمینه کمک می‌کنند، اما در جاهایی دیدم که استاندار کمیسیون مادهٔ ۵ را بسته بود و مدیران در درآمدزایی گیر افتاده بودند؛ چراکه وقتی کمیسیون مادهٔ ۵ را بستی، دیگر کاری نمی‌ماند.

نیک زاد با بیان اینکه در کشور من سراغ ندارم بزرگراه مشارکتی بسازند، اما در شیراز این را دیدم، در خصوص اجرای مدیریت واحد شهری هم اظهار کرد: در کل الان در مجلس این اعتقاد است که حداقل این دستگاه‌های خدمات‌رسان را بتوانیم در خدمت دوستان قرار بدهیم، بنابراین در این موضوع من مخالفتی نمی‌بینم، این موضوع را باید با یکدیگر پیگیری کنیم و اینگونه نشود که ما آمدیم، گفتیم و چای خوردیم و رفتیم؛ رویهٔ من این‌گونه نیست.

نائب‌رئیس مجلس گفت: مطلب دوم جریمه‌های پلیس است که در شهر انجام می‌پذیرد، این جریمه‌ها را می‌گفتند به حساب نیرو می‌رفت که این‌گونه نبود و این درست بود که بلید به حساب شهرداری شهرها بازگردد، این پول امروز در اختیار وزارت کشور است پس پیگیری کنید تا این را به حساب شهرداری شهرتان بریزند.

*گردشگری محور توسعه فارس

استاندار فارس هم در این مراسم با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در سفر به فارس در خصوص توسعهٔ گردشگری گفت: در فارس و به‌ویژه شیراز تمام زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای گردشگری را خداوند متعال به ما داده و فرمایش مقام معظم رهبری هم در این خصوص بسیار دقیق است.

در همین راستا نیز از تقریباً ۱۴ ماه پیش که بنده آمدم استان فارس، محور توسعه را چند موضوع قرار دادم که یکی از مهم‌ترین محورهای توسعهٔ استان فارس گردشگری است.

حسینعلی امیری گفت: در این ارتباط در صنعت گردشگری مفصل کارشناسی شد و در چند جلسه در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شد و نقطه‌نظرهای اعضای شورای برنامه‌ریزی را گرفتیم و به‌ویژه چون مقام معظم رهبری هم فرمودند شیراز را سومین حرم اهل بیت(ع) می‌دانم، این هم الزامات و اقتضائاتی داشت که قاعدتاً ما باید در سند گردشگری شیراز و فارس می‌دیدیم؛ که در این رابطه سندی را اعضای شورای شهر تهیه کردند و در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسید و رونمایی شد.

وی با اشاره به تأمین زیرساخت‌های گردشگری شیراز در این رابطه افزود: قطعاً شیراز به عنوان مقصد گردشگری نیاز به زیرساخت دارد، امکانات می‌خواهد؛ لوازمی اعم از مبلمان شهری، حمل‌ونقل ریلی و ابزار و لوازم دیگری که به هر حال برای مقاصد گردشگری لازم است. بنابراین یکی از کارهایی که الان توسط آقای شهردار و شورای شهر در حال انجام وارزشمند هم هست، تکمیل پازل‌های گردشگری شهر است.

امیری گفت: امروز صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین محورهایی است که در همه جای دنیا به آن توجه می‌کنند و در این راستا به‌ویژه در حوزهٔ حمل‌ونقل شهری، حل مشکل ترافیک، مبلمان شهری و بالاخص شهرهایی که مرکز و ورودی استان‌ها هستند، توجه ویژه‌ای نیاز است و این کارهایی که عزیزان دارند انجام می‌دهند و متقبل زحمت شده‌اند، در واقع اجرا و انجام سند گردشگری استان است که در دولت هم مورد تأکید قرار گرفته و البته بخش‌هایی از این سند گردشگری نیاز به مقرراتی دارد که در چشم‌انداز بیست‌ساله دیدیم و بخش‌هایی هم نیاز به ترمیم دارد که در وقت خودش خدمت جنابعالی و نمایندگان محترم زحمت می‌دهیم تا ان‌شاا… این کار مهم در مسیر صحیح و درستش قرار بگیرد.

*کمبود واگن شاه بیت مشکلات مترویی شیراز

شهردار شیراز نیز در این جلسه ضمن ارائهٔ گزارشی از فعالیت‌های شهرداری شیراز در حوزه‌های مختلف گفت: شیراز یک شهر تمدنی وتدینی، یک شهر تاریخی و فرهنگی، سومین حرم اهل بیت (ع) و شهر دین، هنر و حماسه است. شیراز قطب گردشگری و قطب پزشکی، قطب الکترونیک، پایتخت نشاط اجتماعی و پایتخت محیط‌زیست آسیا است و شهرداری در بسیاری از مجامع و هیئت‌مدیره‌ها مانند هیئت‌مدیرهٔ متروپولیس که مهم‌ترین کلان‌شهرهای جهان هستند، عضویت هیئت‌مدیره دارد و در شهرهای تاریخی جهان نیز شهرداری شیراز عضو هیئت‌مدیره است.

محمدحسن اسدی با اشاره به نائب‌رئیسی شهرداری شیراز در مجمع شهرداران آسیایی ادامه داد: در عرصهٔ دیپلماسی شهری و دیپلماسی فرهنگی هم شهرداری شیراز پیش‌رو است. استحضار دارید که ما در آستانهٔ هفتهٔ حمل‌ونقل هستیم و شهرداری شیراز اقدامات گسترده‌ای را در این حوزه انجام می‌دهد که تا یک هفته ادامه دارد و برنامه‌های بسیار متنوعی در این هفته تقدیم مردم می‌شود.

وی ادامه داد: الان که ما در محضر شما مرکز کنترل ترافیک خط ۲ را به بهره‌برداری و افتتاح رساندیم.

شهردار شیراز خطاب به نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شما شاه‌ بیت نیاز ما را در حوزهٔ مترو دریافت کردید و آن هم کمبود واگن بود. بابت تماس با وزیر صمت و معاون مربوط در این خصوص تشکر می‌کنم که دست ما را به دست این آقایان دادید تا بتوانیم ان‌شاا… حدود ۶ رام قطار که می‌شود ۳۰ واگن را عملیاتی و زمینهٔ واردات آن را مهیا کنیم.

وی خواستار همکاری و حمایت سایر مسئولان استان در این زمینه شد و گفت: خدا را شکر شورا کاملاً از شهرداری پشتیبانی و حمایت می‌کند. در این چهار سالی که از عمر شورای ششم می‌گذرد و از زمانی که ما وارد شدیم تا کنون، ۵۵ مرحله افتتاح پروژه‌های عمرانی داشتیم که تقریباً هر ماه یک رویداد و یک اتفاق داشتیم و تا پایان سال هم چهار جهش عمرانی دیگر داریم که طی آن ۴۰۰ پروژهٔ دیگر به بهره‌برداری و افتتاح خواهد رسید.

اسدی خطاب به نیکزاد گفت: شما مسئولیت‌های مختلفی داشتید، به‌ویژه در حوزهٔ عمرانی، پس می‌دانید که در این شرایط کار کردن و جلوگیری از تعطیلی پروژه‌ها کار آسانی نیست و من به عرض شما می‌رسانم که ما هم‌اکنون هم‌زمان حدود ۲ هزار پروژهٔ فعال کوچک و بزرگ عمرانی در شهر شیراز داریم که از یک پروژهٔ پیاده‌روسازی و پارک ۲ هزار متری محلی را شامل می‌شود تا چهار خط مترو که شما مشاهده کردید.

وی ادامه داد: ما در این چهار سال سه بزرگراه را در شهر شیراز به بهره‌برداری و افتتاح رساندیم که دو تا از این‌ها را خودمان شروع و خودمان تمام کردیم. امروز خیلی‌ها و شاید همه قضاوت می‌کنند که ترافیک، به‌جز هستهٔ مرکزی، در اطراف واقعاً وضعیت بهتری شده است.

وی تصریح کرد: در سال اول که شورای ششم شهر کارش را آغاز کرد، بودجهٔ شهرداری شیراز ۶ هزار میلیارد تومان بود؛ امروز بودجهٔ شهرداری ۴۲ هزار میلیارد است و ۷۰۰ درصد بودجه اضافه شد. آقای دکتر نیکزاد، چیزی که شاید برای شما جالب باشد این است که از این مقدار بودجه، ۸۰ درصد بودجهٔ عمرانی است و ما در این مدت توانستیم در امر سرمایه‌گذاری ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری ببندیم و وابستگی شهرداری شیراز به عوارض دریافتی از مردم را به زیر ۴۰ درصد برسانیم تا به مردم فشار کمتری بیاید و با وجود چند هزار پروژه و چند ده هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، واقعاً ما تحت فشاریم، اما به مردم وارد نکردیم. مردم دارند زندگی عادی‌شان را می‌کنند و ما هم داریم کارمان را انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم شیراز به روزهای خوبی نزدیک شده و نزدیک‌تر خواهد شد.

*مدیریت واحد شهری در این دوره اتفاق بیفتد

رئیس شورای شهر شیراز هم گفت: خدا را شکر در این مدت اتفاقات خوبی در شیراز افتاده است،ما تشکر می‌کنیم از مجلس بابت اینکه شوراها را در ارتباط با مدیریت جامع دیدیدند، اما من فکر می‌کنم این پاسخگوی کارهای ما نیست، در این راستا در صورت اجرا مدیریت واحد شهری اگر حجم دولت کوچک شود، پس باید اجازه بفرمایید که حجم شهرداری‌ها بزرگ شود تا بتوانیم بیشتر به دولت کنیم.

سید ابراهیم حسینی افزود: ما فکر می‌کنیم این اتفاق مهمی است که در این دورهٔ مجلس می‌تواند بیفتد، خواهش ما نیز این است که بحث مدیریت واحد شهری در این دوره اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: امروز مشکل حوزهٔ حمل‌ونقل ما در زمینهٔ مترو به جایی رسیده که هر جا صحبت می‌کنیم باید دائم بگوییم واگن، واگن، واگن؛ بنابراین خواهش ما از شما هم این است که هر تدبیری دارید در این حوزه بیندیشید.

*شیراز الگوی استفاده از مشارکت بخش خصوصی در ابر پروژه های عمرانی

نمایندهٔ مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: شهرداری شیراز امروز تنها شهری است که در ۲ پروژهٔ بزرگراهی و آزادراهی مشارکت کرده است، ۲ پروژهٔ بزرگ ما که در حقیقت اصلاح آزادراه شیراز به سمت بوشهر به طول ۵۲ کیلومتر است، با مشارکت ۲۰ درصد شهرداری این شهر انجام می‌شود و بزرگراه یا کمربندی شمال شرق به طول ۲۲ کیلومتر که اینها با مشارکت شهرداری در حال انجام است و این مشارکت می‌تواند الگویی برای سایر شهرداری‌های کشور باشد.

جعفر قادری ادامه داد: در کنار کارهای بزرگی که دوستان انجام می‌دهند، ساخت تصفیه‌خانه‌های محلی نیز قرار دارد که فکر می‌کنم در کشور الگو باشد و ما از این آب‌های به اصطلاح غیرمتعارف می‌توانیم در آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: ما در قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها به صندوق‌های تضمین اجازه دادیم که ان‌شاا… این هم راه بیفتد، با اجرای این طرح، شهرداری‌ها و شوراها می‌توانند از ظرفیت بازار پول و بازار سرمایه استفاده کنند.

قادری گفت: آقای اسدی هم اشاره کرد که بودجهٔ امسال شیراز ۴۲ همت بوده که این حدود دو برابر بودجهٔ کل استان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.